کسب و کار در مسیر صحیح ...

بازاریابی متمرکز Concentrated marketingیکی از خط‌مشی‌های پوشش بازار است. بازاریابی متمرکز وقتی به کار می‌آید که شرکتی با محدودیت منابع روبرو باشد. در این حالت شرکت به‌جای دنبال کردن  سهم کوچکی از یک بازار بزرگ، تلاش می‌کند سهم نسبتاً بزرگی از یک یا چند بازار فرعی را به دست آورد.

برای بازاریابی متمرکز مثال‌های زیادی وجود دارد. شرکت کامپکت به بازار کامپیوترهای شخصی توجه دارد. شرکت کری به بازار کامپیوترهای بزرگ و کامپیوترهای مین فریم و شرکت آپولو به بازار سایت‌های کامپیوتری. شرکت اوشکوش، با پیروی از خط‌مشی بازاریابی متمرکز به‌صورت بزرگ‌ترین تولیدکننده وسایل نقلیه نجات فرودگاهی و میکسر های بتون با امکان بارگیری از جلو درآمده است. شرکت سوهوناچرال سودا به قسمت بسیار کوچکی از بازار نوشابه توجه دارد. خط‌مشی بازاریابی متمرکز برای واحدهای نوبنیاد کوچک روش بسیار مناسبی برای مقابله با رقبای بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر به شمار می‌رود.

با اتخاذ خط‌مشی بازاریابی متمرکز، شرکت در بازاری که انتخاب کرده است از وضعیتی بسیار مستحکم برخوردار می‌شود. چراکه با این سیاست اطلاعات شرکت درباره نیازهای قسمت‌های این بازار افزایش می‌یابد و شهرت و اعتبار ویژه‌ای در این قسمت‌ها به دست می‌آورد.

صرفه‌جویی‌های عملیاتی ناشی از تخصص و تولید، توزیع و تبلیغات پیشبردی از دیگر مزایای بازاریابی متمرکز است. درصورتی‌که در انتخاب قسمت بازار دقت لازم به عمل آید، اعمال خط‌مشی بازاریابی متمرکز نرخ بازده سرمایه‌گذاری نسبتاً بالایی را به ارمغان خواهد آورد.

بازاریابی متمرکز متضمن مخاطراتی است بیش‌ازحد معمول و متداول. تقاضا در قسمت بازار انتخابی ممکن است به‌طور غیرمنتظره‌ای دگرگون گردد. به‌طور مثال وقتی‌که زنان جوان به‌طور ناگهانی خرید پوشاک ورزشی را متوقف کردند شرکت بابی بروک رو به ورشکستگی رفت. همچنین ممکن است رقبای بزرگ درصدد ورود به قسمت‌های کوچک‌تر برآیند.

اعمال خط‌مشی بازاریابی متمرکز اغلب موفقیت زیادی برای بعضی از شرکت‌ها به دنبال دارد. همین امر باعث جذب واحدهای بزرگ‌تر به رشته فعالیت‌های این شرکت‌ها می‌شود. شده است شرکت موفق کوچک‌تر با هجوم رقبای بزرگ‌تر روبرو شده و سرانجام مجبور شود امکانات خود را به رقیب بزرگ‌تر بفروشد و صحنه را ترک کند. به همین دلایل است که شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از خط‌مشی فعالیت در چند قسمت بازار پیروی کنند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا