یک شعار یا تگ‌لاین گروهی از کلمات یا عبارتی است که به شیوه‌ای ترکیب‌شده‌اند که معرف یک محصول یا شرکت باشند. درواقع شعار خلاصه بیانیه مأموریت است. علت داشتن شعار برای شرکت‌ها همان دلیلی است که لوگو دارند؛ یعنی تبلیغات. همان‌طور که لوگوها به‌صورت بصری برند را معرفی می‌کنند، شعار به‌صورت کلامی برند را معرفی می‌نماید. هم لوگو و هم شعار هر دو توجه مخاطب را جلب می‌نمایند. به‌علاوه ویژگی مشترک دیگر لوگو و شعار این است به‌راحتی قبل فهم است و در خاطر می‌ماند. هدف شعار چیست؟ باقی گذاشتن کلید پیام برند در ذهن مشتری. اگر مشتری هیچ‌چیز از تبلیغات یک برند به خاطر نیاورد، احتمالاً شعار آن را به یاد خواهد آورد.

 

ویژگی‌های یک شعار موفق:

  1. شعاری که در خاطر می‎ماند. چند کلمه مهم و جذاب که شعار را تشکیل می‌دهند در یک یا دو ثانیه راه طولانی را طی می‌کند که یک تبلیغ، ویدیو و یا کارت ویزیت طی می‌نمایند.
  2. شعاری که شامل یک مزیت کلیدی است. شعار موفق باید بتواند به نیازی که شرکت و محصولش تأمین می‌نماید، اشاره کند نه اینکه مستقیماً محصول را تبلیغ نماید.
  3. شعاری که برند را متمایز سازد. در شعار باید به نحوی اشاره شود که چه ویژگی در این شرکت یا محصول وجود دارد که آن را از رقبا متمایز می‌سازد.
  4. شعاری که احساسات مثبت در مورد برند منتقل سازد. شعار باید دربرگیرنده کلمات با بار معنایی مثبت باشد.

 

حال شعارهای موفق برخی از برندها را ببینید:

  1. نایکی (Just Do It): با ۳ کلمه کوتاه و ساده احساس مثبت انتقال‌یافته و به ذهن متبادر می‌گردد که اگر تصمیم گرفته ورزش را شروع کنی، سریع‌تر آن را شروع کن و فرآیند تصمیم را کوتاه‌تر کن.
  2. اپل (Think Different): این شعار درنتیجه چالشی شکل‌گرفته بود که شروع‌کننده آن IBM بود. IBM شعار “Think IBM” برای لپ‌تاپ‌های ThinkPad در کمپین تبلیغاتی خود انتخاب نموده بود. اپل با انتخاب این شعار در مدت‌زمانی کوتاه این ذهنیت را برای خریداران لپ‌تاپ‌هایش ایجاد نمود که آن‌ها افرادی متفاوت هستند و هم چنان نیز این ذهنیت در بسیاری از مشتریان اپل وجود دارد.
  3. مک‌دونالد (I’m Lovin’ It): این شعار به‌خوبی مخاطبین برند مک‌دونالد را مخاطب قرار می‌دهد عاشق غذاهای خوشمزه هستند. مک‌دونالد ادعا ندارد که غذایی سالم به مشتریانش ارائه می‌دهد و شعارش نیز به‌درستی بخشی از بازار را خطاب قرار داده است که بیشتر به دنبال طعم خوب غذا هستند تا سلامت آن.
  4. وریزون (Can You Hear Me Now? Good.): این شعار از سال ۲۰۰۲ و زیر چتر کمپین “ما هرگز کار کردن برای شما را متوقف نمی‌کنیم” شکل گرفت. این شعار نیز به‌خوبی بازار هدف خود را مخاطب قرار داده است. هنگامی‌که در سال ۱۹۸۳ وریزون شروع به رقابت با AT&T و تی موبایل نمود، موضوعی که وریزون را قادر به ادامه رقابت با این دو رقیب قدرتمند ساخت، این بود که در هرجایی سرویس ارائه می‌نمود. شاید در شیوه‌های پیام‌رسانی و ارائه موبایل‌های خوب موفق نبود اما همیشه و همه‌جا سرویس این اپراتور آماده بود. درواقع همه‌جا پوشش مکالمه ارائه داد.
  5. اورئال (Because You’re Worth It): بازار هدف محصولات شرکت اورئال خانم‌هایی هستند که آرایش می‌کنند پس برای آن‌ها مهم است که زیبا باشند و برای آن‌ها مهم است که ارزشمند باشند. انتخاب این شعار دقیقاً این نیاز را تحریک می‌نماید.

انتهای مطلب/ لینک محتوا