کسب و کار در مسیر صحیح ...

Promotional Mix آمیخته پیشبرد فروش به معنی مجموعه روش‌هایی است که می‌تواند در تعقیب هدف‌های ارتباطی و هدف‌های فروش، مشتری احتمالی را نسبت به کالا یا خدمت یا بنگاه اقتصادی آگاه نموده، در او تمایل به مصرف ایجاد کرده و درنهایت با تمرکز بر تمایزها و ایجاد ترجیح در مصرف‌کننده، موجب انتخاب و خرید شود.

آمیخته پیشبرد فروش شامل موارد زیر است:
۱- تبلیغات رسانه‌ای (Media Advertising):
ارائه غیرشخصی و معرفی محصولات و خدمات و ایده‌ها به‌وسیله یک عامل شناخته‌شده و مسئول مانند آژانس یا مجری تبلیغات در قبال پرداخت هزینه آن.

۲- پیشبرد و ترویج فروش (Sales Promotion):
ترویج و توسعه فروش از طریق ایجاد محرک‌ها و انگیزه‌ها در کوتاه‌مدت برای فروش محصولات

۳- روابط عمومی (Public Relations):
هر عملی که با ایجاد تقاضا به کمک ارائه و انتشار اخبار مناسب و شایان توجه یا دست‌کاری در روحیات و عواطف مخاطب و با کمترین هزینه نظر مثبت او را نسبت به کالا یا خدمات یا بنگاه جلب نماید.

۴- فروش حضوری (Personal Selling):
فروش شخصی یا فروش حضوری به معنی ارائه اطلاعات و معرفی و نشان دادن کالا در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها به‌وسیله فروشندگان متخصص یا ایجاد جلسات فروش و مصاحبه‌ها به‌گونه‌ای زنده و رودررو و تعاملی است.

۵- بازاریابی مستقیم (Direct Marketing):
مجموعه عملیات فروش پستی، فروش تلفنی، فروش اینترنتی و فروش از طریق SMS است.

نکته مهمی که باید توجه داشت: اجرای همزمان و هماهنگ پنج عامل فوق در ترکیب متناسب با آمیخته بازاریابی ۴Ps، ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC نامیده می‌شود. درصورتی‌که IMC به‌درستی برنامه‌ریزی و اجرا شود، ایجاد سینرژی و هم‌افزایی خواهد نمود.

انتهای مطلب/ لینک محتوا