نقش فناوری اطلاعات در توسعه کسب و کار

کسب و کار اینترنتی و مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات قواعد و شاخص‌های رفتاری، اقتصادی و مدیریتی متنوع و پیچیده‌ای دارد و بر همین اساس آگاهی از فناوری اطلاعات مربوط به کسب و کار در دنیای امروزی، از دقت و ارزش خاصی برخوردار است. کسب و کار دیجیتالی اقتصاد دیجیتالی، مدیریت دیجیتالی و اندیشه‌های دیجیتالی را به دنبال داشته و این سه متغیر بدون دانش، تعلیم و استفاده از روحیه خلاق و کارآفرینی به ثمر نمی‌رسد.

یکی از راه‌های تحقق این هدف، گسترش دولت الکترونیک، بانکداری، تجارت و راه‌اندازی کسب و کار الکترونیکی است که می‌تواند زمینه‌های خلق و توسعه کسب و کار دیجیتال را فراهم نماید. امروزه اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنیم، کمتر موردی را می‌توانیم بیابیم که در اثر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تحت تأثیر قرار نگرفته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این عصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید اصلی در این عصر، دانش است. محصولات و خدمات به‌واسطه دانشی که به مشتریان انتقال می‌دهند برتری و ارجحیت دارند. کمیت و کیفیت تنها به‌عنوان بخشی از مشخصات تولید محسوب می‌شود. برای مثال ارائه اطلاعات و آگاهی‌ها در مورد محصول بخشی از فرآیند ارائه کالا و خدمات به شمار می‌آید.
  • اطلاعات به‌عنوان عامل قدرت و برتری محسوب می‌شود و معیار توسعه‌یافتگی است. استفاده، پردازش و تولید اطلاعات و دانش به‌عنوان مزیت رقابتی به شمار می‌آید.
  • اکثر شاغلین مراکز تولیدی، افرادی هستند که با استفاده از اطلاعات و دانش، محصولات جدید تولید می‌کنند.
  • محیط تجاری به‌جای بازارها و مراکز خرید و فروش سنتی به محیط تجاری مجازی بر روی اینترنت تبدیل می‌شود.
  • نقش زمان، مکان و پول فیزیکی در تعاملات کسب و کار کمرنگ می‌شود.

علاوه بر موارد فوق این فناوری شرایط را به وجود آورده است که حرکت جوامع صنعتی به‌سوی جامعه اطلاعات جهانی آغازشده است و عصر مجازی سه‌بعدی به‌عنوان چهارمین موج تغییر اساسی در زندگی بشر در راه است.

از طریق IT می‌توان تجارت سنتی را به تجارت الکترونیکی، آموزش سنتی را به آموزش الکترونیکی، دولت سنتی را به دولت الکترونیکی، بانکداری سنتی را به بانکداری الکترونیکی، مشاغل سنتی را به مشاغل دیجیتالی و تفریحات فیزیکی را به تفریحات الکترونیکی تبدیل نمود. موارد ذکرشده فقط بخشی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا