کسب و کار در مسیر صحیح ...

شاید شما هم ترجیح داده‌اید تا به رؤیاهایتان جامه عمل بپوشانید و کسب‌وکار شخصی خود را در بخش فروش راه‌اندازی کنید. اگر یک فروشگاه خرده‌فروشی دارید و شغلتان آزاد است، قطعاً مطالب این پست برای شما مفید خواهد بود. با هورموند همراه شوید و از فرصت‌های مناسبی که برای تبدیل مهارت‌های فروش به کسب‌وکارتان و جود دارد استفاده نمایید؛

رفتار حرفه‌ای با مشتریان، همان‌گونه که هستند

مشتریان عواملی هستند که امیدهای شمارا تحقق خواهند بخشید. در مراحل ابتدایی کسب‌وکار شما قسمت زیادی از پولتان را برای بازاریابی خرج خواهید کرد. برخی افراد نیز درصدی از درآمد هرسال خود را به بازاریابی اختصاص می‌دهند، چراکه ثبات و نام تجاری شما بسیار مهم خواهد بود. نام تجاری شما به جایگاه شما در بازار اشاره می‌کند، پس سعی کنید نام تجاری‌تان ارتباطی مثبت ایجاد کرده و زمینه را برای پیوستن مشتریان جدید فراهم کند.

تبلیغات خود را به نشریات محلی محدود نکنید، در مکان‌های که ممکن است مشتری پیدا شود تبلیغ کنید. از اینترنت استفاده کنید، شاید مشتریانی که اکنون در محل شما نیستند مایل باشند از شما خرید کنند. پس از مشتری یابی اکنون زمان آن است تا یک بانک اطلاعاتی از مشتریانتان تهیه کنید. از این بانک اطلاعاتی برای افزایش و تکرار فروش و همچنین افزایش شهرت خود استفاده کنید.

شما کیفیت و خدمات می‌فروشید و نه خود کالا را، پس برای عرضه و بسته‌بندی کالا بهترین مواد را به کار ببرید. خرید از شما باید تجربه‌ای متفاوت باشد. مشتریان را در زمان انتخاب تنها بگذارید مگر زمانی که خودشان درخواست کنند. در این زمان هم پس از پاسخ به سؤال، مشتری را تنها بگذارید. اگر قصد ترک فروشگاه شمارا دارند نگران نباشید، مشتریان اگر فشاری احساس نکنند به‌احتمال‌زیاد به سمت شما بازخواهند گشت. اگر هوا مناسب است درب فروشگاه را باز بگذارید، این کار از حس بد به دام افتادن مشتری جلوگیری می‌کند.

درست است وقتی اجناس خود را می‌فروشید و اجناس جدیدی جایگزین می‌کنید، ظاهر فروشگاه تغییر می‌کند اما بهتر است هرچند وقت یک‌بار تغییرات چشمگیری به وجود آورید. این پیشنهادهای جدید را به‌خوبی به نمایش بگذارید اما سعی نکنید این محصولات به‌سرعت به فروش بروند.

با استفاده از بانک اطلاعاتی که ایجاد کرده‌اید در زمان‌های لازم برای مشتریان دعوت‌نامه بفرستید تا بیایند و از فروشگاه یا نمایشگاهتان دیدن کنند. گاهی اوقات با نوشیدنی از مشتریانتان پذیرایی کنید. روی پیشخوان فروشگاهتان تعدادی اجناس مرتبط جذاب و ارزان قرار دهید این بدین معنی است که همه می‌توانند از فروشگاه شما خرید کنند و شما نیز به منبع مفیدی برای تنخواه دست خواهید یافت.

مشتریان خود را بشمارید

هر فروشی که انجام می‌دهید و هر کارت ویزیتی که دریافت می‌کنید، باید در بانک اطلاعاتی خود وارد نمایید. این بانک را از ابتدا گردآوری نمایید و منتظر کامل‌تر شدن آن باشید، این بهترین ابزار برای بازاریابی افرادی است که به محصولات شما علاقه‌مند هستند. این بانک اطلاعاتی که می‌تواند در یک فایل اکسل ذخیره گردد ابزار رایگانی است که مشتریان احتمالی شما را در بر می‌گیرد. در گوشه‌ای از فروشگاه از یک جام شیشه‌ای شیک برای جمع‌آوری کارت‌های ویزیت استفاده نمایید، همچنین تعدادی کاغذ و یک خودکار برای افرادی که کارت ویزیت همراهشان ندارند اختصاص دهید. این نکته را فراموش نکنید که علاقه، علاقه می‌آورد.

بهتر است وقتی یک محصول را به مشتری می‌فروشید، جزییات آن را در یک فایل اکسل که بانام مشتریان نام‌گذاری شده ذخیره نمایید. نرم‌افزار اکسل نرم‌افزار خوبی است، اما اگر امکان استفاده از نرم‌افزارهای بهتری را دارید این کار را انجام دهید. هدف چیزی نیست جز اینکه اگر زمانی محصولی جذاب داشتیم بتوانیم به مشتریان اطلاع‌رسانی کنیم.

بررسی کنید هر مشتری چه چیزی می‌خرد و به چه محصولاتی علاقه نشان می‌دهد. دلیلی وجود ندارد تا تلاش کنید به‌طور دقیق حدس بزنید چه کسی مشتری شما خواهد شد، چراکه هرروز با موارد تعجب‌برانگیز بسیاری روبرو می‌شوید. پس نباید هیچ اسمی را کنار بگذارید.

 

با دقت به کسب‌وکارتان تنوع ببخشید

بهتر است زمانی که قصد دارید در محصولات خود تنوع ایجاد نمایید، عینک بدبینی خود را بر چشمانتان بگذارید. شاید اگر ملک تجاری برای خودتان باشد در توسعه اقلام و کالاها بیشتر وسوسه شوید و در حقیقت هیچ محدودیتی در مورد افرادی که پیشنهاد می‌دهند تا با درصدی مشخص محصولاتشان را از طریق فروشگاه شما بفروشند قائل نشوید. توصیه ما به شما این است به چیزی که می‌شناسید بچسبید و کار فروش خودتان را انجام دهید و خود را درگیر کار دیگران نکنید.

باید مطمئن شوید که نمونه‌های چوبی دست‌ساز موجود در یک کارخانه محلی صنایع‌دستی شامل یک اسب تراوا نیست. شما باید به‌دقت در مورد محصولات جدید همانند محصولات قدیمی یاد بگیرید، شما باید به‌دقت فضای قفسه‌ها را مدیریت کنید، اگر قصد دارید زمینه اصلی کسب‌وکارتان را گسترش دهید بهتر است بدانید که هزینه‌های شما به‌شدت افزایش خواهد یافت. این موضوع را می‌توانید با خرید سهام باارزش‌تر مقایسه کنید.

همچنین شاید تصور کنید فروش محصولی که متعلق به کس دیگری است ساده‌تر و قیمت آن پایین‌تر باشد، اما باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید که ممکن است برای آن زمان کافی نداشته باشید و مشتریان فعلی خود را از دست بدهید و اگر به زمان بیشتری نیاز باشد باید تعداد کارکنان افزایش بدهید.

استفاده از یک گرداننده

مدیران معمولاً در هر پروژه‌ای که مستلزم تغییر است از یک گرداننده استفاده می‌کنند. این راهکار در خرده‌فروشی نیز کارساز است. توصیه می‌شود یک گرداننده حرفه‌ای در جایی که کاری جدید با حداقل منابع ممکن و یک مدیر و یک تیم منسجم در اختیار دارید به کار گمارید. در این تیم چند فروشنده، یک مربی فنی و یک نفر مسئول اجرایی مشتریان و تدارکات خواهید داشت. در آن صورت این تیم کار را به‌قدری خوب انجام می‌دهد که گویی کار خودشان است. این تیم مشکلات را می‌شناسد و دسته‌بندی می‌کنند، از پس آن‌ها برآمده و به شما یاد می‌دهند که الگوها چگونه کار می‌کنند. پس‌ازآن می‌توانید با شناخت کارایی الگو و منابع مالی، کار را به سرانجام برسانید. همچنین اگر در کارتان سرمایه‌گذار دیگری نیز وجود دارد این روش برای اطمینان بخشیدن به آنان بسیار خوب عمل خواهد کرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا