معمولا کار آفرینان بصورت روزانه ایده های جدیدی به ذهنشان خطور می کند، برای جلوگیری از تصمیم گیری شتابزده و محصولاتی که بازار ندارند، رعایت راهکارهای زیر برای سنجش ایده استارتاپی قبل از سرمایه گذاری توصیه می گردد؛

شناخت رقبا: رقبا راهنماهای خوبی برای تشخیص مسیر و تعیین کمبودهای صنعت هستند. اگر رقیبی موفق با کاربران فعال در حوزه ای که انتخاب کرده اید حضور دارد، مطمعناً ایده ی شما بازار خواهد داشت. رقابت سالم در تمام صنایع مفید است، اما شناخت نقاط تمایز خود با رقبا بسیار هوشمندانه خواهد بود، خصوصاً اگر رقیب در بازار از شهرت خوبی برخوردار باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹ که استارتاپ Uber فعالیت خود را رسماً آغاز کرد، در کشورهای زیادی از این ایده الگوبرداری شد. اوبر در ساعات شلوغی هزینه ی بیشتری از مسافران دریافت می کند که همین مسئله، مورد توجه یکی از استارتاپ های فعال حوزه قرار گرفت. این شرکت با راه اندازی کمپینی مبنی بر عدم دریافت هزینه ی بیشتر در ساعات خاص، موفق شد خود را از رهبر بازار متمایز کرده و سهم قابل توجهی از مشتریان را به خود اختصاص دهد.

تحقیق بازار: باید با دقت بازار را رصد کرده و به دنبال بهترین روشها، راه ها و پلتفرم ها برای معرفی هرچه بهتر خود باشید؛ بدین ترتیب قبل از عرضه ی محصول، توانسته اید نام خود را بر سر زبان ها بیاندازید. روشهای مختلفی برای تحقیق در بازار وجود دارد: پرسش مستقیم از مصرف کنندگان، استفاده از خدمات مراکز نظرسنجی، و یا توزیع پرسشنامه. مثلاً می توانید یک پرسشنامه اینترنتی تنظیم کرده و لینک آن را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مصاحبه و نظرسنجی گروهی نیز از دیگر روشهای ممکن هستند.

تبلیغات اینترنتی: فضای وسیع اینترنت فرصت مناسبی برای معرفی ایده و استارتاپ در اختیارتان خواهد گذاشت. هرچند تبلیغات به هر نحو هزینه هایی به همراه دارد، اما در این مرحله چنین مخارجی در مقابل هزینه های هنگفت شکست استارتاپ در مراحل بعد، ناچیز به نظر می رسند. ابتدا چند تبلیغ با کلمات کلیدی و ویژگی های اصلی محصول طراحی کنید. سپس این تبلیغات را در اینترنت منتشر کرده و ذکر کنید که محصولتان در ماه های آینده آماده ی عرضه خواهد شد. استارتاپ ها برای انتشار تبلیغات از ابزار  Google AdWords استفاده می کنند؛ از کاربران بخواهید آدرس ایمیل خود را برای برقراری ارتباط در آینده به شما اعلام کنند.

آزمون محصول: اگر به دنبال بازاری مناسب و پایدار می گردید، گرفتن تاییدیه برای محصولتان بهترین کار ممکن است. اقدام برای تهیه تاییدیه به شما نشان می دهد که آیا محصولی که در نظر دارید ارزش سرمایه گذاری و تولید را دارد یا خیر. معمولاً استارتاپ ها در این زمینه دچار مشکل می شوند چرا که کمپانی های بزرگ، آزمون و تایید چنین محصولاتی را فرآیندی پیچیده و همراه با ریسک می دانند. به هر حال یافتن فرصت های آزمون محصول در شرکت های بزرگ، به معنی علاقه آنها به آزمایش و بهره گیری فناوری های جدید، در تلاش برای نوآوری در صنعت مربوطه است. این کار در مقابل، فرصت ارزیابی محصول و مشاهده نحوه عملکرد آن را به استارتاپ ها می دهد.

انتهای مطلب/