حتی متخصصین بازاریابی گاهی این دو واژه (Tagline Vs Slogan) را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. حال توضیح متخصصین بازاریابی را در خصوص تفاوت تگ لاین (عبارت کوتاه) و اسلوگان و همچنین هدف استفاده از هر یک را بخوانید.

جولی کوئیک، مدیر استراتژیک پلانو، می‌گوید شعار منعطف می‌باشد و همواره در جریان است درحالی‌که تگ لاین در بازه‌ای از زمان ثابت است. تگ لاین عصار ارزش‌ها و هویت سازمان است، شعار گاهی به شما درزمینهٔ برندینگ کمک می‌کند. تگ لاین ها مربوط به سازمان هستند درحالی‌که شعار ها معمولاً مربوط به محصول، بازار و نیاز مرتفع شده مشتری هستند. شما قاعدتاً تگ لاین سازمانتان را بیش از یک‌بار در یک دوره طولانی تغییر نمی‌دهید درحالی‌که شعار شما متناسب با فرهنگ تغییر می‌کند. شعار با متناسب با نیازها و گرایش‌های بازار تغییر می‌کند. از شعار به‌عنوان یک قلاب برای به دام انداختن استفاده می‌شود.

شعار ها در همه‌جا حاضرند، از کمپین های تبلیغاتی تا بسته‌بندی درحالی‌که تگ لاین ها کمتر در ارتباط با مشتریان هستند و بیشتر در روابط عمومی سازمان و برند سازی آن مورداستفاده‌اند. تگ لاین ها به‌عنوان ابزار ارتباطی برند در رابطه با مشتریان استفاده می‌گردند.

به‌عنوان‌مثال تگ لاین شرکت اپل “متفاوت فکر کنید” است درحالی‌که شعار آی پد “دو سایز همه کارها را انجام می‌دهد” بود و در آی پد ایر(Air ipad)  شعار به “تغییر در Air است” تغییر کرد.

درست استفاده کنیم
وقتی برندی برای اولین بار شروع به کار می‌کند شعار و تگ لاین دقیقاً مشابه یکدیگر عمل می‌کنند؛ چراکه شما می‌خواهید به مشتری بگویید که هستید، برای چه فعالیتتان را شروع کرده‌اید و چرا مردم باید از شما خرید کنند.

وقتی می‌خواهید یک تگ لاین را خلق کنید به زوایای خاص برندتان، پروسه تولید محصولتان و سابقه آن توجه کنید. چه چیزی در تاریخچه برند شما منحصربه‌فرد است. شما باید چهار چیز را در کنار هم قرار دهید تا وعده برند شما مشخص گردد: بخش‌بندی، مشتری، برند و محصول. پس‌ازآن شما می‌توانید به نتیجه برسید که تگ لاین شما چه می‌تواند باشد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا