به گزارش “آژانس کسب و کار هورموند“، دنیای رسانه های سنتی شما غالباً بابت دیده شدن و یا رسانه های چاپی هزینه‌ها می‌کنید. هراندازه تعداد افرادی که می‌خواهید در دسترس شما قرار بگیرند بیشتر شوند به همان اندازه هزینه شما افزایش می‌یابد. کل هزینه‌هایی را که صرف برنامه‌ریزی یک کمپین‌ مارکتینگ سنتی می‌شود در نظر بگیرید، شما باید پولی را از طریق فروش برگردانید قبل از اینکه حتی بتوانید به نقطه سربه‌سر در مارکتینگ خود برسید.

اگر شما مالک یک کسب و کار نوپا هستید، شمارا سرزنش نمی‌کنیم اگر از خواندن فهرست ابزارهای مارکتینگ زیر دلسرد شوید، چراکه از بسیاری از آن‌ها استفاده می‌کنید و یا مایل به استفاده از آن‌ها هستید. نمی‌خواهیم بگوییم که این روش‌ها کارایی ندارند، اما قطعاً به‌تنهایی نتیجه‌ای نخواهند داشت. بهتر است بدانید که راهبردهای مارکتینگ ترکیبی می‌تواند شمارا خلاق‌تر کند و برگشت سرمایه بسیار بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه به بررسی ۱۸ مورد از انواع رسانه های قابل‌ترکیب در مارکتینگ می‌پردازیم؛

  1. نرخ‌های تبلیغات چاپی در انتشاراتی مانند ژورنال‌های تجاری، مجلات و روزنامه‌ها بر اساس تعداد خوانندگان، تعداد مشترکان یا شمارگان است. هزینه‌های تبلیغات پایین آمده، اما فقط به این دلیل که شمارگان روزنامه‌ها پایین آمده است.
  2. هزینه‌های تبلیغات رادیویی و تلویزیونی بر اساس آخرین آمار شنوندگان و بینندگان است که تعداد آن‌ها را برای هر زمان پخش نشان می‌دهد. اگر تبلیغات شما در کانالی پخش شود که استقبال کمتری داشته باشد، در این صورت هزینه کمتری برای دسترسی به آن‌ها می‌دهید؛ اما درهرصورت هزینه این‌گونه تبلیغات ارزان نیست و مانند هر رسانه دیگر، با صرف هزینه زیاد به تعداد کمی مخاطب دست پیداکرده‌اید و به‌عبارت‌دیگر محتمل است که نسبت تبدیل شما پایین باشد که این یعنی شما هزینه زیادی برای جذب افرادی که علاقه‌مند نیستند صرف کرده‌اید. شما همچنین باید در جستجوی برنامه‌های مناسب برای معرفی محصول خود و تطبیق جمعیتی باشید. با انفجار برنامه‌های چریکی تعداد مخاطبان کمتر و یکدست می‌شود که شناسایی بهترین مخاطبتان را آسان‌تر اما جذب تعداد کافی مخاطب را سخت‌تر می‌کند.
  1. قطعات چاپی انفرادی مانند بروشور، کاتالوگ، کارت‌پستال و غیره هرچقدر تفننی‌تر باشد و هرچه تعدادشان بیشتر باشد هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت، اما اگر در چاپ این اقلام از مواد ارزان استفاده کنید درنتیجه به وجهه نام تجاری شما ضربه وارد خواهد شد چراکه در این صورت خریداران تصور می‌کنند که کیفیت محصول و خدمات شما پایین است.
  2. استفاده از خدمات پست مستقیم گران تمام می‌شود که در رأس هزینه‌های آن هزینه فهرست‌های گیرندگان و تمبر پستی و در ادامه هزینه‌های چاپ، پاکت کردن و کارگری است. این معمول است که برای پست کردن هر یک از این اقلام بایستی حداقل یک یا دو دلار ازآنچه را که برای مارکتینگ کنار گذاشته‌اید خرج کنید. پست مستقیم به‌طور میانگین ممکن است فقط ۳.۲۴ درصد برای فهرست مشتریان فعلی و ۱.۳۸ درصد برای فهرست مشتریان بالقوه بازگشت داشته باشد.
  3. بیلبوردها برحسب اندازه و تعداد رؤیت فروخته می‌شوند. تبلیغات روی بیلبورد بر اساس معرض دید تخمینی تعداد خودرو در روز محاسبه خواهد شد. البته بیشتر رانندگان به آگهی شما نگاه نمی‌کنند یا اهمیت به آن نمی‌دهند و بقیه هم نام محصول شمارا به یاد نمی‌آورند، پس بنابراین پول هدررفته بیشتر است.
  4. هزینه فروش تلفنی شامل قیمت فهرست گیرندگان و هزینه ساعتی کارکنان به‌اضافه هزینه بیشتری برای تجهیزات و تجزیه‌وتحلیل داده‌هاست. به‌علاوه، بسیاری از افرادی که در فهرست گران‌قیمت شما قرار دارند حتی به تلفن پاسخ نخواهند گفت یا گوشی را فوراً قطع خواهند کرد.
  5. هر نمایشگاه تجاری ممکن است هزینه‌ای برابر با ۱۰۰۰۰ دلار یا بیشتر برای غرفه، نمایشگر، نیروی انسانی، اسکان، خوردوخوراک روزانه و سفر داشته باشد.
  6. بسته‌بندی محصول هم ممکن است گران تمام شود وقتی هزینه‌های طراحی، مونتاژ، چاپ، جاگذاری، وکیوم کردن، چفت‌وبست کردن، نیروی کار و غیره را محاسبه کنید. آیا فکر می‌کنید فروشگاه‌ها می‌توانند شکلات‌های گودیوا را با قیمت فعلی به فروش برسانند اگر بسته‌بندی شیک طلایی نداشته باشد؟ البته که نه. جعبه طلایی شکلات حامل تداعی نیمه خودآگاه کیفیت بالای محصول است که افراد را مایل به پرداخت بیشتری برای آن می‌کند. البته این شکلات باید کیفیت بالایی هم داشته باشد.
  7. خدمات مشتری تلفنی، هرچند ضروری است، باز هزینه‌ای در مارکتینگ است که مستقیم در تراز خود را نشان می‌دهد. در یک محیط مارکتینگ که در آن اکثریت مشتریان تفاوت بسیار کمی بین نام‌های تجاری رقیب می‌بینند، خدمات مشتری چیزی است که به شرکت‌های پیشرو مزیتی را که به آن نیاز دارند می‌دهد؛ اما نمایندگی‌های خدمات مشتری خوب که دارای ارتباط خوب، دوستانه و مفید هستند، برای حفظ حتی همان حقوق‌بگیران برون­سپرده‌ای که باید منتظر زنگ تلفن بمانند، هزینه زیادی می‌کنند.
  8. هردو گونه ضمانت محصول و خدمات بایستی همیشه بخشی از مارکتینگ شما باشد. یک ضمانت ساده و محکم یکی از بهترین راه‌های کاهش ترس خریداران و کسب موفقیت درفروش است. هرگز نباید اجازه داد که حقوقدانان بتوانند از عبارت مکتوب ضمانت نکته بگیرند. ضمانت یکی از معدود ابزارهای مارکتینگ است که تقریباً قطعی است که هزینه در آن کمتر از درآمدی است که برمی‌گرداند. اگر شما محصول خوبی تولید کنید، هزینه میزان برگشتی خیلی پایین‌تر از فروش اضافی‌ای خواهد بود که شما از طریق ضمانتی محکم مانند این جمله انجام می‌دهید: «اگر شما از محصول ما به هر نحو ناراضی بودید، آن را به ما برگردانید و پول خود را بدون هیچ سؤالی پس بگیرید». شرکت سیرز میلیون‌ها دلار ابزارهای کرفتسمن را با همین ضمانت می‌فروخت. شعار این بود «تنها وقتی‌که مجبور می‌شوید هزینه‌ای برای جایگزینی یک ابزار کرفتسمن بپردازید، هنگامی است که آن را گم‌کرده باشید».
  9. رویدادها بهترین موقعیت‌اند برای اینکه بتوانید با مشتریان خود تماس داشته باشید. شما می‌توانید رویداد خاص خود را ایجاد کنید، مانند برگزاری سمینار، ارائه، کنفرانس یا فقط یک نمایش محصول. شما حتی می‌توانید در حمایت مالی از یک رویداد شرکت کنید مانند برگزاری مسابقه دوی ۱۰ کیلومتر برای بازارچه‌های خیریه. انجام دادن این کارها می‌تواند حسن شهرت برای شما به ارمغان بیاورد و به برجسته شدن نام تجاری شما کمک کند، البته اگر در میان فهرست حامیان متوسط یا پایین‌تر گم نشده باشید.
  10. تبلیغات هدیه ویژه، تفننی محسوب می‌شود و غالباً باصرفه است به‌ویژه زمانی که این امر در کنار یک نمایشگاه تجاری یا کمپین مارکتینگ پستِ مستقیم اتفاق بیفتد. هرکسی از گرفتن یک خودنویس، لیوان قهوه رایگان خوشحال می‌شود. البته بیشتر این هدایا را منشی‌ها داخل میز خود می‌گذارند یا در کابینت همراه با فنجان‌هایی که از سایر شرکت‌ها گرفته‌اند می‌گذارند و اگر این هدایا یک‌بارمصرف باشند، خیلی زود نام شرکت شما از اذهان پاک می‌شود. بیشتر هدایای نمایشگاه‌های تجاری از قبل شرط شده‌اند چون از برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها انتظار می‌رود چیزی برای اهدا به شرکت‌کنندگان داشته باشند. بهترین رویکرد این است که هدایای واقعاً خاص برای مشتریان خاص تدارک دیده شود.
  11. کارت‌های ویزیت کمتر به‌عنوان ابزارهای مولد فهرست مقدم تلقی می‌شوند، اما این‌گونه هستند. توجه داشته باشید که چه تعداد کارت ویزیت توزیع می‌کنید. در مورد مجموع تعداد کارت‌های ویزیتی که همه کارمندان یک شرکت در یک سال توزیع می‌کنند، چه فکر می‌کنید؟ کارایی کارت‌های تجاری خیلی بیشتر از آن است که فقط باعث شوند نام شما در یاد بماند.
  12. درآویزها در صورتی خوب هستند که محل استقرار شرکت شما مدنظر باشد؛ مانند رستوران، کسب‌وکاری که با منظره سازی سروکار دارد، یا یک خشک‌شویی. شما هزینه چاپ روی درآویز و هزینه کارگرانی را که آن را می‌آویزند می‌پردازید. بهترین درآویزها آن‌هایی هستند که به مردم دلیلی برای برداشتن و نگه‌داشتن آن‌ها عرضه کنند، از قبیل کوپن، فهرست غذا، کلمات شادی‌بخش، تقویم روزهای مهم، یا مواردی شبیه این‌ها؛ اما اگر مالک در، در حال حاضر نیازی به خدمات شما نداشته باشد، تبلیغات شما مستقیماً به سطل آشغال ریخته می‌شود. بعداً، وقتی آن مشتری بالقوه به نوع خدمات شما نیاز پیدا کند، احتمالاً نام شمارا به یاد نخواهد آورد.
  13. کارت‌های جواب قبول دارای برگشت سرمایه‌ای مشابه کارت‌های ضمانت هستند. ایده استفاده از این کارت‌پستال‌های تمبردار این است که اطلاعات بانک مشتریان خود را جمع‌آوری کنید. البته امروزه بیشتر مردم تمایل دارند که بسیاری از اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند، بنابراین نرخ پاسخ‌دهی پایین خواهد بود مگر اینکه چیزی در آن برای مشتری وجود داشته باشد، مانند جایزه یک‌میلیون دلاری یا هدایایی شبیه این.
  14. معرفی کالا و خدمات را می‌توان به شکل برگزاری سمینار مستقل انجام داد، یا همراه با رویدادهای بزرگ‌تر. این سمینارها را می‌توان به نحوی عالی برگزار کرد به‌طوری‌که نام و تصویر برند شما در اذهان باقی بماند. اگر محصول یا خدماتی عرضه می‌کنید که منحصربه‌فرد است یا در پی آن است که در بازار رقابت سر بلند کند، این معرفی فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد که توانایی‌های خود را به نمایش بگذارید.
  15. از کوپن‌ها می‌توان برای کاهش هزینه جذب مشتری استفاده کرد. کوپن‌ها در معرفی یک محصول یا خدمات جدید به مردم بسیار مفید هستند. این‌ها وقتی منفعت کمتری دارند که مورداستفاده مشتریان موجود شما قرار گیرند که درهرصورت محصولات شمارا می‌خرند، یا کسانی که برایشان وفاداری به برند معنایی ندارد.
  16. مارکتینگ و روابط عمومی، چه داخلی چه بیرونی انجام شوند، درهرصورت گران تمام می‌شوند. این دو باهم احتمالاً بزرگ‌ترین مرکز هزینه شرکت شما به‌حساب می‌آیند، این بخشی است که به هزینه‌های یک سازمان اضافه می‌شود، اما فقط به‌طور غیرمستقیم به سود آن می‌افزاید؛ اما این دو قسمت مطلقاً برای هر نوع سازمان با هراندازه‌ای ضروری هستند. بدون مارکتینگ، امر فروش از ابزارهای موردنیاز خود محروم خواهد شد و در این صورت هیچ‌کس درباره محصولات و خدمات شما در اذهان مشتریان بالقوه و بالفعل شناخت ایجاد نخواهد کرد.

انتهای مطلب/