کسب و کار در مسیر صحیح ...

هدف اصلی استفاده از مارکتینگ رسانه های اجتماعی برای اهداف ترفیعی، کمک به مصرف‌کنندگان در حین انجام فرآیند خرید می‌باشد. مارکتران مراحل مختلف این چرخه را برای افزایش آگاهی برند، افزایش تمایل به برند و تصویر ذهنی از برند، ساخت ارزش برند، تحریک میل و هل دادن مصرف‌کنندگان به عمل، هدف می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از پیام‌های ترفیعی هدفمند و از طریق کانال‌های شبکه اجتماعی، روی نگرش و حرکت مصرف‌کنندگان در فرآیند خرید تأثیر بگذارند. درنهایت، رسانه های اجتماعی می‌توانند چیزی بیش از یک سرگرمی باشند. رسانه های اجتماعی می‌توانند روی فروش تأثیر بگذارند. پژوهشگران دانشگاه مریلند، پژوهشی روی تأثیر فعالیت‌های توییتری بر فروش برندهای کمتر شناخته‌شده، انجام دادند. آن‌ها یک ارتباط مثبت بین فعالیت‌های رسانه های اجتماعی گروه موسیقی و فروش آلبوم پیدا کردند. با هورموند همراه شوید تا نگاهی گذرا بر چگونگی کارکرد آن بیندازیم:

  1. افزایش آگاهی: برندها می‌توانند با استفاده از مارکتینگ رسانه های اجتماعی، آگاهی را افزایش دهند. برای این کار آن‌ها به‌طور فعال در فضای اجتماعی که محل زندگی مصرف‌کننده است، حضور دارند و رسانه های اجتماعی را درآمیخته مارکتینگ ترکیب می‌کنند. برخی از این ادغام‌ها می‌تواند به‌عنوان یک کمپین اثربخش عمل کند، مانند موردی که شرکت سامسونگ با جایزه‌ی آکادمی اسکار برای پخش مراسم سال ۲۰۱۴ همکاری کرد. در آنجا، الن دی جنرس، ناگهان با استفاده از گوشی سامسونگ گلکسی خود، عکس سلفی انداخت و آن را توئیت کرد. از آن توئیت استقبال عجیبی شد و رکورد بیشترین ریتوئیت تاریخ را با بیش از یک‌میلیون ریتوئیت، به دست آورد. سامسونگ بعدها از این تأثیر یک‌میلیونی، مزایایی کسب کرد.
  2. تأثیر مطلوبیت: ترفیعات رسانه های اجتماعی مانند تبلیغات، کاتالوگ‌های مارکتینگ و رویدادهای مشخص می‌تواند مصرف‌کنندگان را برای داشتن حس مطلوبیت، ترغیب کند. لیلی پولیتزر، برند فعال درزمینه مد، محصولات جدید خود را در فیس‌بوک، فلیکر و یوتیوب می‌گذارد. بینندگان می‌توانند در عکس‌های طراحی‌های جدید او، گردش کنند و عکس‌های تازه گرفته‌شده را ببیند. این مانند آن است که در صفحه ووگو (معروف‌ترین مجله مصور درزمینه مد که از سال ۱۸۹۲ شروع به فعالیت کرده است) باشید.
  3. تشویق نسخه آزمایشی: رسانه های اجتماعی می‌توانند از نمونه‌سازی و برنامه‌های وفاداری، پشتیبانی کند. منظور از نمونه‌سازی، پیشنهاد نسخه‌های آزمایشی محصولات، به‌صورت رایگان، برای مصرف‌کنندگان می‌باشد. این‌ها معمولاً به خانه‌ی مصرف‌کنندگان ارسال می‌شود و یا در مغازه‌ها یا کنار خیابان توزیع می‌گردد. رسانه های اجتماعی می‌تواند به‌عنوان مسیری برای تائید صلاحیت نمونه‌ها استفاده شود. امرژنسی، یک مکمل سلامتی، از این تکنیک برای تبلیغ نمونه‌های رایگان خود استفاده کرد. هنگامی‌که یک کارگر در توئیتر، توئیتی مانند انرژی لازم دارم یا تمرکز لازم دارم را ارسال می‌کند، امرژنسی یک توئیت برای آن کاربر ایمیل می‌کند. چند روز بعد، آن کاربر خسته، سه عدد نمونه را به‌عنوان هدیه دریافت می‌کند.
  4. تسهیل خرید: رسانه های اجتماعی محل‌هایی را برای کانال‌های توزیع و ارائه‌ی مشوق‌های تبلیغاتی فروش، فراهم می‌کند. ازجمله انجام معامله و پیشنهاد‌های گروهی. هدف بیشتر مشتریانی که برندهای مختلف را در رسانه های اجتماعی «لایک» و دنبال می‌کنند، واجد شرایط شدن در معاملات خاص می‌باشد. اینجا یکی از توئیت های تاکو بل است: «ما در اسنپ چت هستیم. نام کاربری: تاکوبل. ما را دنبال کنید. فردا برای تمامی دوستانمان یک پیام محرمانه ارسال می‌کنیم. ساکت!». دوستان فردا یک کوپن به‌عنوان جایزه دریافت کردند.
  5. وفاداری برند: رسانه های اجتماعی محلی است برای ارائه فعالیت‌های جذاب به مصرف‌کنندگان تا مطمئن شویم آن‌ها زمان بیشتری را با برند می‌گذرانند و به درجات بالایی از وفاداری دست می‌یابند. مثلاً به بازی‌های اجتماعی نگاه کنید که به بازدیدکنندگان وفادار خود جوایزی می‌دهد. این کاری بود که فوراسکوئر انجام داد. «شهرداران» استارباکس هنگام بازدید، به ازای هر فنجان قهوه یک دلار تخفیف می‌گیرند. تستی دی. لیت، یک بستنی‌فروشی سنتی زنجیره‌ای، از این هم فراتر رفت و برنامه وفاداری رسانه های اجتماعی خود را تدوین کرد. مشتریانی که از تریت کارت که باکارت های هدیه همراه است، استفاده می‌کنند، امتیازهایی را برای خرید به دست می‌آورند و کسانی که شرکت را در رسانه های اجتماعی دنبال کنند، مزایای اضافی دریافت می‌کنند. حساب‌های توئیتر و فوراسکوئر هنگام خریدهای مجدد، شارژ می‌شوند. هنگامی‌که مشتری امتیازات را گرفت، می‌تواند سکه‌های اضافی به دست آورد.

انتهای مطلب/