استفاده از شرح وظایفی خلاقانه که درواقع سکویی اطلاعاتی برای اجرای تفکرات خلاقانه است، برای تبلیغات بسیار مفید است. شرح وظایف خلاقانه بیانگر اهداف اصلی و نقاط تمرکز تبلیغ است و اطلاعاتی تکمیلی فراهم می کند که کمک بزرگی است برای ابتکاراتی که باید به خرج دهید. گاهی اوقات افراد فکر می کنند که شرح وظایف خلاقانه به سوالات اساسی روزنامه نگاران یعنی چه کسی، چه چیزی، چه وقت، کجا، چرا و چگونه؟ پاسخ می دهد.

شرکت های طراز اول تبلیغاتی مانند لئوبورنت شرح وظایف خلاقانه را به شکل زیر طراحی می کنند.

  • تعیین هدف: باید بدانید تبلیغ به دنبال رسیدن به چه غایتی است. اهداف و مقاصد را واضح و مشخص کنید و رسیدن به یک هدف آسان تر از تحقق چندین هدف است. توصیف مختصری ارائه دهید از اینکه چه کسی هدف تبلیغات شما است؟ زیرا اعمال این گروه موردنظر تعیین می کند که آیا شما به هدف خود رسیده اید یا نه؟
  • شواهد حمایتی: باید مشخص کنید تعهدات محصول چیست و شواهد حمایت کننده از این تعهدات کدام است. شما با استوار کردن استدلالتان بر این نکته زیربنایی است که مخاطبانتان را در تبلیغ متقاعد می کنید. شواهد حمایتی یا بر حقایق و منطق استوار است و یا بر جذابیتی شهودی و عاطفی در هر صورت باید پایه حمایتی محکمی برای خود فراهم کنید.
  • انتخاب لحن منحصر به فرد تبلیغ: در این مورد خصوصیت، حس و حال یا شخصیتی شاخص مدنظر است. شما با انتخاب لحن منحصر به فرد تبلیغ و تکیه بر سابقه طولانی محصولتان تصویر آن را در ذهن مخاطبان خود برجسته می کنید. انتخاب لحن منحصر به فرد تبلیغ معمولا مبتنی بر اهداف شماست. هدف خرده فروشی محلی ممکن است جذب خریداران بسیار برای فروش ویژه ی روز کارگر باشد. بنابراین خرده فروش مذکور باید به این رویداد هویتی خاص بدهد، پس احتمالا لحن مناسبی برای تبلیغش درنظر می گیرد.

در مقابل کارشناس مارکتینگ خط تولید جدید نوشابه های مناسب برای سلامتی که در سطح کشور کار می کند باید برای مارک و نوع محصول اش هویتی ایجاد کند، درنتیجه شرح وظایف خلاقانه اش باید بر تعریف هویت آن مارک در قالب کلمات متمرکز شود.

مورد زیر مثالی از یک شرح وظایف خلاقانه تبلیغات محلی یک کافی شاپ جدید را نشان می دهد:

  • هدف: به طریقی افرادی را که در نزدیکی ما کار می کنند به درون فروشگاه کشاندن تا قهوه و شیرینی های ما را امتحان کنند.
  • حمایت: معرفی قهوه های ویژه شرکتی که در سایر نقاط معروف است. اما تاکنون در این منطقه توزیع نشده است. همچنین ارائه شیرینی های دانمارکی و کلوچه های عالی که شیرینی پزی فرانسوی آن را پخته باشد.
  • لحن: محیطی مناسب است که عالی، آراسته و در عین حال گرم و پذیرنده باشد. آن ها که در زندگی به دنبال بهترین ها هستند ترجیح می دهند به چنین فروشگاهی بیایند و افرادی که به اینجا می آیند می خواهند افرادی هم فکر را ملاقات کنند که آن ها نیز بهترین های دنیا را می خواهند.

انتهای مطلب/