کسب و کار در مسیر صحیح ...

تقریباً در تمام بازارها، از وسایل الکترونیکی منزل گرفته تا خودروهای اقتصادی، خمیردندان، کتاب‌فروشی‌ها و خدمات کارگزاری، بخش مشتریانی وجود خواهد داشت که با قیمت برانگیخته می‌شوند. حتی در بازارهای محصولات گران‌قیمت مانند خودروهای ورزشی لوکس، قیمت پایین خواهند داشت. “بخش حساس به قیمت” ممکن است در طی دوران رکود بزرگ شود. بخش حساس به قیمت چه ۱۰ درصد چه ۸۰ درصد بازار به خود اختصاص دهد، همواره بخش قابل‌توجهی است.

نادیده گرفتن این بخش می‌تواند ریسک به همراه داشته باشد زیرا حتی بازارهای سالم نیز می‌توانند به موقعیت‌هایی تغییر یابند که در آن‌ها قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است. رکود بزرگ می‌تواند سهم پیشنهادات قیمت پایین را افزایش دهد. در حوزه لوازم الکترونیکی مصرفی، تجهیزات برقی خانگی و دیگر حوزه‌های محصول، فشار قیمتی می‌تواند از ظرفیت بیش از حد ناشی شود.

قیمت گذاری در شرایط رکود

قیمت گذاری در شرایط رکود

خرده‌فروشان قدرتمند با برندهایشان به‌عنوان ابزار رقابتی، دیگر نیروی نقش‌آفرین بالقوه هستند. ازاین‌رو نادیده گرفتن بخش حساس به قیمت دیگر یک انتخاب نیست. مشارکت داشتن در این بخش، شاید با یک برند قیمت پایین یا به‌عنوان تأمین‌کننده مارک اختصاصی، برای حفظ صرفه‌جویی ناشی از مقیاس ضروری باشد. به‌علاوه رقابت در چین، هند یا دیگر بازارهای نوظهور اغلب نیازمند قیمت پایین و رویکردی کاملاً متفاوت به طراحی محصول و تولید است. برای رقابت موفقیت‌آمیز در آوردگاه قیمت لازم است:

  • مزیت هزینه‌ای داشته باشید
  • فرهنگ هزینه در سازمان ایجاد کنید
  • درکی از ارزش ایجاد کنید بدون اینکه درک از کیفیت محصول به حدی پایین بیاید که برند، موردتوجه خریدار قرار نگیرد.

انتهای مطلب/