مدیران مارکتینگ، افرادی هستند که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها، مدیریت منابع مارکتینگ یک محصول یا یک کسب‌وکار است. مدیر مارکتینگ می‌تواند صرفاً مسئول یک محصول یا خدمات باشد و یا مسئولیت طیف وسیعی از کالاها و خدمات یک برند را به عهده بگیرد. شاید مهم‌ترین مشکلات مدیران مارکتینگ این باشد که از وظایف خود اطلاع دقیقی نداشته باشند.

وظایف مدیران مارکتینگ بسته به فضای کاری کسب‌وکار و شرکتی که در آن مشغول هستند متفاوت بوده و ممکن است تغییر کند. با هورموند همراه شوید تا به بیان فهرستی از نکاتی که مدیران مارکتینگ بایستی درک کنند بپردازیم:

  • مدیران مارکتینگ به مهارت دیرینه‌ی تحقیقات بازار، تولید محصولات جدید، مدیریت محصول، قیمت‌گذاری، مذاکره، ارتباطات، فروشندگی و مدیریت شعبه‌ی توزیع نیاز دارند.
  • مدیران مارکتینگ باید به میزان زیادی دارای جهت‌گیری جهانی باشند تا بتوانند فرصت‌های جدید را تشخیص دهند.
  • مدیران مارکتینگ باید بر تجزیه‌وتحلیل مالی مسلط باشند تا بتوانند تأثیرات مالی راهبردهای پیشنهادی مارکتینگ را برآورد کنند. آن‌ها باید با تجزیه‌وتحلیل سر به سری، میزان بازگشت سرمایه، ارزش‌افزوده‌ی اقتصادی و فایده‌ی مورد انتظار سهامدار آشنا باشند و بتوانند سودآوری هر مشتری، بخش‌های بازار، مجاری توزیع، منطقه‌ی جغرافیایی و اندازه‌ی سفارش را ارزیابی کنند.
  • مدیران مارکتینگ باید درک مناسبی از فناوری اطلاعات، ابزارها و رسانه‌ها به دست آورند تا بتوانند از اینترنت، مارکتینگ مبتنی بر پایگاه داده و مارکتینگ تلفنی استفاده کنند. در حیطه‌ی فنی، مدیران مارکتینگ باید پیشینه‌ی مهندسی یا فنی نیز داشته باشند.
  • مدیران مارکتینگ باید نقاط قوت و ضعف روش‌های ارتباطی مختلف را بشناسند تا بتوانند ارتباطات مارکتینگ را به‌صورت یکپارچه انجام دهند.
  • متخصصان مارکتینگ برای تفسیر داده‌ها و پدیده‌های مربوط به بازار، نیاز خواهند داشت که درک گسترده‌ای از روش‌های آماری و ریاضی‌ مانند تحلیل خوشه‌ای، تحلیل مشترک، داده‌کاوی، تحلیل پاسخ‌های فروش، مدل‌سازی ترکیب عناصر مارکتینگ و دیگر روش‌ها به دست آورند.
  • متخصصان مارکتینگ به مهارت‌هایی جهت تفکر خلاق و نوین به‌منظور ایجاد جریان‌های جدید درآمد برای شرکت نیاز دارند.

انتهای مطلب/