کار بر شبکه‌های اجتماعی بسیار زمان‌بر است. چگونه باید فهمید، بهتر است زمان مورد نیاز برای شبکه‌های اجتماعی صرف گردد یا این زمان بر چیز دیگری تمرکز یابد، یا بهتر است کار بر شبکه‌های اجتماعی برون‌سپاری گردد؟ به هر حال باید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را در شبکه‌های اجتماعی محاسبه کنیم.

تقریباً تمامی افراد کارشناس در حوزه کسب و کار معتقدند که حضور در شبکه‌های اجتماعی ضروری است. اما گاهی فراموش می‌گردد که هیچ چیز گران بهاتر از زمان نیست. اگر می‌خواهید زمانی را صرف فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نمایید، باید حتماً توجه کنید که بازدهی آن در کسب و کار شما به چه صورت است.

اگر می‌خواهید زمانی را در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری نمایید، حتماً باید به بازگشت سرمایه‌تان فکر کنید. اگر کار بر شبکه‌های اجتماعی را برون‌سپاری نموده‌اید یا تعدادی از پرسنل به آن اختصاص یافته‌اند، تنها معیار اندازه‌گیری آن که ملموس است نرخ بازگشت سرمایه است.

یک تحقیق در آمریکا نشان داده‌است یک سوم صاحبان کسب و کارهای کوچک هفته‌ای ۱ الی ۵ ساعت به مدیریت شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند.

چگونه می‌توان اندازه‌گیری نمود؟

اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه شبکه‌های اجتماعی بسیار سخت است؛ چرا که بخش زیادی از بازگشت سرمایه تحت تأثیر تصویر برند است؛ لذا برای بخش گسترده‌ای از مشتریان هرگز نمی‌توان فهمید که آیا شبکه‌های اجتماعی موجب شده‌است شما را بیابند یا خیر. قرار گرفتن برند در مقابل دیدگان مشتریان بالقوه ارزشمند است حتی اگر خرید نکنند. این قبیل تبلیغات نرم سبب می‌شود برندهایی مثل کوکاکولا و نایکی تبلیغاتی را در شبکه‎‌های اجتماعی پیاده‌سازی می‌کنند که بیشتر هنرمندانه است تا جنبه تبلیغاتی داشته‌باشد. هدف آن‌ها این است که در مقابل دیدگان مشتریان باشند و برندشان را در ذهن مشتری زنده نگه‌دارند.

اما برای محاسبه بازگشت سرمایه نیاز دارید که به قیف فروش مراجعه کنید. قیف فروشتان را تصور کنید؛ در واقع تصور این قیف نشان‌دهنده سفر مشتریان شماست از زمانی که تبلیغات یا مطالب شما را می‌بینند تا زمانی که محصول یا خدمت شما را خریداری می‌نمایند. اگر بتوانید بخش‌های مختلف قیف را اندازه‌گیری نمایید، به شما نشان خواهد داد چگونه مشتریان شما وارد شده‌اند.

در بالاترین قسمت قیف فروش، مشتریان مطالب سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما را می‌بینند. خوشبختانه پلتفورم تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی به گونه است که جزییات اطلاعات را برای محاسبه ROI در اختیار قرار می‌دهد.

می‌توان مشاهده نمود چه تعداد کاربر مطلب شما را دیده‌اند، چند نفر کلیک نموده‌اند و برای هر کلیک چقدر زمان و در نتیجه هزینه صرف شده‌است. هدف باید این باشد که با کاهش  CPC(هزینه به ازای هر کلیک) تعداد بیشتری کاربر را در ایجاد درآمد درگیر نمود. تمام تلاش باید به کاهش CPC باشد به نحوی که مخاطبین هدف از دست نروند و به مشتریان درآمدزا تبدیل شوند. در بالاترین قسمت قیف فروش، ROI را با مقیاس‌های اندازه‌گیری که شبکه‌های اجتماعی در اختیارتان قرار می‌دهد، اندازه‌گیری نمایید.

وب‌سایت

در ادامه، شما می‌توانید ببینید ورود به شبکه‌های اجتماعی منجر به بازدید از وب‌سایت شما شما شده‌است یا خیر. اگر بازدید نموده‌اند چه مدت زمانی را در وب‌سایت شما بوده‌اند. اگر برای شبکه‌های اجتماعی‌تان هزینه و وقت صرف می‌کنید، بهتر است برای هر یک از آن‌ها یک صفحه فرود(Landing page) داشته‌باشید. برای مثال اگر صفحه فیس‌بوک دارید، یک Landing Page برای مخاطبان آن در وب‌سایتتان داشته‌باشید. مطالب لندینگ‌پیج‌تان را با اندکی تغییر در فیس‌بوک قرار دهید. اگر بازدید از Landing Page کاهش یافت و مخاطبان به فیس‌بوک مراجعه کردند بدین معناست که شبکه اجتماعی به خوبی عمل می‌کند و این وب‌سایتتان است که نیاز به توجه بیشتر دارد.

اگر بر روی محصولی به طور خاص تبلیغات می‌کنید، بهتر است از طریق شبکه‌های اجتماعی افراد را به صفحه آن محصول هدایت کنید. اگر آن‌ها از آن صفحه وب‌سایت بازدید کردند اما منجر به خرید نشد، مشخص می‌گردد که مشکل از صفحه آن محصول در وب‌سایت است.

در نهایت همواره در نظر داشته‌باشید، فواید فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به صورت ملموس باید قابل مشاهده باشد. نباید فراموش کرد که شبکه‌های اجتماعی راه بسیار خوبی برای دستیابی به مشتریان ارزشمند است.

انتهای مطلب/ لینک محتوا