کسب و کار در مسیر صحیح ...

متخصص گوشه بازار بودن به این معنی است که شرکت بر یک بخش بازار یا خط محصول تمرکز دارد و تقریبا می تواند در هر عرصه ای حضور پیدا کند. هتل های پورتمن که برای جابجایی مسافران رولز رویس استفاده می کند، بر روی بخش متمول بازار تمرکز دارد. یک توزیع کننده صنعتی ممکن است بر روی مصرف کنندگان حجم بالا یا حتی مصرف کننده ای منفرد تمرکز داشته باشد. یک فروشگاه لباس ممکن است مدهای پرطرفدار را برای دختران نوجوان با سایز بالا عرضه کند. آرمسترانگ رابر سال ها با تمرکز بر لاستیک های تعویضی عملکرد بسیار خوبی داشته است. روغن موتور کاسترول بر صاحبان مذکور خودروها که شخصا روغن را خریداری و تعویض می کنند تمرکز کرده است. لتس گو فلای ا کایت متخصص بادبادک است. گلد وایولین کسب و کار آنلاینی است که بر محصولات و خدمات خاص برای نسل بازنشسته تمرکز دارد.

از آن جایی که متخصص گوشه بازار ذاتا از رقیق شدن یا منحرف شدن استراتژی اجتناب می کند به احتمال فراوان استراتژی تعهد استراتژیک را پی می گیرد که به یک مزیت پایدار منجر می شود. سرمایه گذاری های داخلی، برنامه ها و فرهنگ همگی به سوی یک مقصد واحد هدایت شده اند و تمامی افراد سازمان به آن باور دارند. نتیجه دارایی ها، شایستگی ها و استراتژی های وظیفه ای خواهد بود که با نیازهای بازار مطابقت دارند. هیچ سرمایه گذاری فرعی یا ریسکی وجود ندارد. به هیچ وجه تصادفی نیست که خرده فروشان تخصصی نظیر ویلیامز سونوما و ویکتوریاز سیکرت موفق تر از فروشگاه های بزرگ و آن هایی باشند که بسیار گسترده اما با عمق کمتر عمل می کنند. یک دلیل آن مزیت های استراتژِیک و عملیاتی تمرکز است.

تمرکز بر محصول می تواند به برتری تکنیکی منتهی شود، زیرا افراد محصولاتی را توسعه می دهند و به بازار ارائه می کنند که اشتیاق زیادی به آنها دارند. زمانی که محصولات یک شرکت ذهن و تخیلات افراد کلیدی آن را تسخیر کند، احتمالاً هیجان انگیز، نوآورانه و با کیفیت عالی خواهند شد.

استراتژی متخصص گوشه بازار را می توان به صورت ارزشی پیشنهادی برای مشتری ترجمه کرد. در وهله اول شرکت متمرکز نسبت به شرکتی که طیق گسترده ای از محصولات را تولید می کند، از اعتبار بیشتری برخوردار است.

برای مثال بیمارستان تخصصی چشم پزشکی نور تهران، تنها خدمات درمانی مربوط به چشم را ارائه می کند. پرسنل و پزشکان از انجام کار خود بیشتر لذت می برند و در انجام کار خود متخصص می شوند، درصد خطا بسیار کاهش می باید و سرعت ارائه خدمات بسیار بیشتر است. همچنین بیمارانی که مراجعه می کنند با پرسنلی متخصص می شوند که به تمامی فرآیند کار از قبل فکر کرده اند و همه چیز به نحوی برنامه ریزی شده است که بیمار بدون کوچکترین مشکلی مراحله مراجعه، درمان و عمل جراحی را طی می کند. محیط بیمارستان نیز به نحوی ترتیب داده شده است که بیمار پس از درمان با خیالی آسوده خدمات پس از درمان را دریافت می کند.

انتهای مطلب/