کسب و کار در مسیر صحیح ...

اغلب مهم‌ترین تصمیماتی که بر فروش موفقیت‌آمیز محصولات در بازارهای جهانی تأثیر می‌گذارند، مربوط به طرح و ساخت آن‌هاست. شکل و ظاهر محصول، بر روی هزینه تمام‌شده محصول، قابل‌رقابت بودن و سودرسانی آن نیز تأثیر مستقیم می‌گذارد.

به گزارش آژانس کسب و کار هورموند، بیان روشن طرح و ظاهر محصول در مارکتینگ جهانی، تجربه‌ی دو شرکت آمریکایی است که بازار سخت و نفوذناپذیر ژاپنی را شکست و فرو ریخت. یک تولیدکننده‌ی کوچک (شرکتی خانوادگی) موسوم به «پارکینگ سولوشنز» در ساحل «ردوندو» ایالت کالیفرنیا (برای حل مشکل پارکینگ) در کار رقابت با ۱۷ شرکت ژاپنی، بر آن‌ها فائق آمد و موفق شد بالابرهای خودروهای سواری خود را به شرکت «تک کورپوریشن» واقع در هیروشیما بفروشد. رئیس شرکت مذکور، آقای کنت هندمن طی گفت‌وگویی اظهار داشته بود که بالابرهای سواری ساخت تولیدکنندگان ژاپنی «بیش‌ازاندازه مهندسی ساز و پرهزینه» اند.

ژاپنی‌ها بالابرهای آمریکایی را دوست دارند، زیرا طراحی آن‌ها ساده و کار با آن‌ها آسان است و نیز هزینه‌ی بسیار کمتری دارند. شرکت «کریپلونایت» در کانتون ایالت ماساچوست، در پی کسب جایزه‌ی «سازمان آگهی‌های تبلیغاتی و طراحی صنعتی ژاپن» به خاطر طرح برجسته و نحوه‌ی کار یک نوع قفل دوچرخه، فروش و سود خود را به میزان چشمگیری افزایش داد. این گزارش‌های مبنی بر موفقیت، همچنین ملاحظات سه‌گانه‌ی دیگری را (مزیت‌ها، هزینه‌ی تمام‌شده و سازگاری) که در طراحی محصولات برای بازارهای جهانی نقش اساسی دارند، به‌روشنی بازگو می‌کنند.

مزیت‌ها- از دیدگاه مشتری، آنچه را که مشتری از یک محصول انتظار دارد یا می‌خواهد که وجود داشته باشد، باید به‌عنوان ملاحظه و دیدگاهی مهم در طراحی محصول موردتوجه قرار گیرد. چنانچه از این دیدگاه غفلت شود، به زیان فروشندگان تمام خواهد شد. برای مثال، شرکت الیوتی به این نتیجه و برداشت رسید که ماشین‌تحریر سبک‌وزن و مدرنی را که تولید و توزیع می‌کند و جایزه‌ای را هم به خاطر استقبال فوق‌العاده‌ی مشتریان در اروپا نصیب خودساخته است، نمی‌تواند با ماشین‌تحریر حجیم و سنگینی که در آمریکا طراحی و تولید می‌شود و فروش خوبی هم دارد، رقابت کند. «الیوتی» ناگزیر شد از طرح و ظاهر ماشین‌تحریر آمریکایی اقتباس کند (نمونه‌ای که در موزه هنرهای مدرن به تماشا گذاشت) و این ازنظر جلب نظر مصرف‌کننده‌ی آمریکایی بود که مزیت‌هایی را هم در خود داشت.

هزینه تمام‌شده- هزینه‌ی ساخت و مارکتینگ محصول، سقفی را ایجاد می‌کند که قیمت فروش در زیر آن قرار می‌گیرد؛ این قیمت مهم‌ترین عنصر تعیین‌کننده ازلحاظ توان رقابت محصول و سودرسانی آن در بازارهای جهانی است. ملاحظات اصلی و اساسی، علاوه بر هزینه‌ی طراحی مواد اولیه‌ای که از خارج تأمین می‌گردد (چنانچه از خارج وارد شود) و در ساخت محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه جهش و عبور از موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای که در کشور موردنظر در برابر ورود محصول وضع‌شده است.

سازگاری- محصولات باید به شکلی طراحی و ساخته شوند که با محیط و جاهایی که مورداستفاده واقع خواهند شد، سازگار باشند. آب‌وهواهای مختلف، سیستم‌های اندازه‌گیری متفاوت (ایالات‌متحده تنها کشوری است که از سیستم غیر متریک استفاده می‌کند) و سیستم‌های نیروی برق متفاوت و سیستم‌های رادیوتلویزیونی متفاوت، معدودی از محدودیت‌های محیطی‌اند که بر طراحی محصول تأثیر می‌گذارند. «ریچارد رابینسون» ملاحظات نه‌گانه‌ای را مطرح می‌کند که عوامل اصلی محیطی را در بردارند. تغییر طراحی محصول مشتقی است از هر یک از این عوامل که به شرح زیر است:

فروش محصولات در بازارهای جهانی

فروش محصولات در بازارهای جهانی

این تغییرات پیشنهادشده در وهله‌ی نخست، ویژگی‌های طراحی محصول فعلی را موردتوجه قرار می‌دهد و تلاش کامل در طراحی محصول، جنبه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد؛ مانند بسط محصول و در دسترس عموم بودن آن که به‌طورکلی عبارت‌اند از: نام، نشان یا علامت، کیفیت و سطوح ارائه‌ی خدمات، بسته‌بندی و ویژگی‌های برچسب‌زنی و تصمیماتی که با طول و عرض خطوط محصول و سایر وسایلی که با آن ترکیب می‌شود، مرتبط می‌باشند.

انتهای مطلب/