هنگام صحبت از فعالیت بازاریابی، معمول است که مردم فرض کنند بازاریابی مترادف آگهی است. در حقیقت، آگهی تنها یکی از ابزارهای درد ست بازاریابان جهت دست‌یابی به استراتژی بازاریابی برنامه‌ریزی‌شده آنان است؛ اما وقتی صنعت مد انگلستان را با سایر بخش‌ها مقایسه می‌کنیم، سطح کلی هزینه‌ی آگهی، در مقایسه با هزینه سایر فعالیت‌های بازاریابی، در حقیقت کاملاً پایین است. در ذهن افراد غیرحرفه‌ای به این خاطر که آگهی مشهود و آشکار است، ورای آنچه حقیقت دارد، به‌عنوان حقیقت مفروض دانسته می‌شود. فروش شخصی، به‌ویژه در خرده فروشی مد، در حقیقت احتمالاً مهم‌ترین فعالیت بازاریابی و آن هم به واسطه هزینه‌ی کلی‌اش درزمینهٔ امور مالی و منابع انسانی می‌باشد.

فروش شخصی در کسب و کار مد به‌مثابه‌ی فعالیت خط اول در جبه جنگ است. بدین خاطر که مصرف‌کنندگان چهره‌ی انسانی یک سازمان مدد را در فردی مجسم می‌بینند که به امر فروش و کمک به مشتریان می‌پردازند. همه ما داستان‌هایی داریم “به‌ویژه درباره‌ی خرده فروشی مد انگلستان ” که توسط فردی بی‌علاقه که دانشی از محصول ندارد یا اطلاعات محدودی دارد، خدماتی به ما ارائه‌شده است. این نمونه‌ای از نواحی بسیار صنعت انگلستان است؛ جایی که خدمات خط مقدم به نظر می‌رسد، درنهایت و در پایان فرآیند افت می‌کند.

برعکس در آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی، به افراد درگیر در هر شکلی از فعالیت‌های مرتبط با فروش ارزش و اهمیتی که واقعاً دارند، داده نمی‌شوند. فروش، حتی توسط طبقه‌های اجتماعی میانی نو در جامعه، به‌عنوان چیزی که بی‌اهمیت و بی‌ارزش است، دیده می‌شود. آمریکاییان درگیر در امر فروش یا همان پیش‌خدمت‌های فرانسوی مغرور به انجام دادن کاری که می‌کنند و نقشی که بر عهده دارند هستند. بی‌میلی بریتانیایی‌ها نسبت به انجام دادن هر کاری درزمینهٔ ی خدمات ممکن است در تاریخ اجتماعی خاص ما سخنی نادرست باشد، زیرا بسیاری محکوم به زندگی در شرایط ارائه‌ی خدماتی محلی با دستمزدهای بسیار پایین هستند. تا وقتی‌که خرده فروشی مد به‌عنوان یک بخش مهم و حساس از اقتصاد تشخیص داده نشود، وضعیت نیز احتمالاً به همین شکل باقی خواهد ماند.

برخی از دانشگاه‌های مد اکنون بازاریابی مد را به محتوای یک برنامه کلی آموزشی در خصوص طراحی افزوده‌اند. درک مدیدیت خرده فروشی و فرآیند خرده فروشی برای هرکسی که به هر قسمتی از صنعت مد در هر ظرفیت یا استعداد بازاریابی وارد می‌شود کاملاً ضروری است. اشتیاق، جدیت و درک واضحی از مدیریت خرده فروشی مد به همه و در تمام سطوح صنعت مد کمک خواهد کرد تا محصول خود را به طرزی موفقیت‌آمیز به بازار عرضه کنند. اتکای صرف به طراحی نوآورانه برای تضمین موفقیت در صنعت مد انگلستان کافی نیست. نرخ بالای شکست‌های تجاری در میان بهترین طراحان متخصص مد ممکن است نیاز به طراحان آموزش‌دیده و متخصص را درزمینهٔ ی اهمیت بازاریابی و فروش محصولاتشان نشان دهد؛ نه اینکه نه‌تنها به مهارت‌هایی درزمینهٔ طراحی یاد داده شود.

انتهای مطلب/