کسب و کار در مسیر صحیح ...

اگر در فکر شما خلاقیت یعنی خلق ایده های عجیب و نامعقول، فکر درستی دارید، اما فقط یک چهارم آن درست است. برای رسیدن به افکار خلاقانه باید به تفکر باز و آزاد بپردازید. اما برای آنکه واقعا از خلاقیتتان سود ببرید باید در تبلیغ، محصولات، عرضه و فروش و سایر فعالیت های مارکتینگتان ابتدا ایده های جدید را جستجو و سپس بهترین آن ها را به کاربردهای عملی تبدیل کنید و ترکیبی از این دو فعالیت داشته باشید. خلاقیت باید فرآیندی چهار مرحله ای را طی کند تا واقعا در کار به طور عملی سودمند باشد.

  1. آغاز: در این مرحله فرآیند خلاقیت در مارکتینگ شما نیاز یا فرصتی را که خلاقیت با آن آغاز می شود شناسایی می کنید و سوالاتی در آن مورد می پرسید. مثلا شاید نگاهی به بروشورهایتان بیندازید و از خودتان بپرسید آیا نمی شود به طریقی عکس و عنوانی چشمگیر در آن بیاوریم تا تاثیرگذارتر و جالب تر شود. یا اگر فروشگاه پوشاک زنانه داشته باشید شاید احساس کنید که لازم است با برگزاری فروش ژانویه مدل های پاییزی و زمستانی را تمام کنید و جا برای مدهای جدید بهاره باز کنید. اندیشه هایی از این دست تفکر خلاقانه را برمی انگیزد و جهتی کاربردی به آن می دهد.
  2. تخیل: در این مرحله از فرآیند خلاقیت در مارکتینگ، شما مشغول تفکر خلاقانه و نامعمول و آزادانه ای می شوید که از استعدادهای هنری شما برمی خیزد. روش های هم فکری در این مرحله سودمند است. هدف شما در اینجا کشف این مسئله است که چه تعداد ایده های غیرعادی می توانید ابداع کنید.
  3. ابداع: اکنون باید عمل گرا شوید. به تمام آن ایده های غیرعادی با دیدی منتقدانه بنگرید و یک یا معدودی از آن ها را که امیدبخش تر و قابل اتکاترند انتخاب کنید. روی آن ها کار کنید و ببینید چطور می توان آن ها را برای نیازهای عملی و نتیجه بخش کرد. مثلا اگر به فکر راهی برای اعلام تخفیف ۴۰ درصدی در حراج پوشاک زنانه هستید، یکی از ایده های خلاقانه ی مربوط به مرحه ی ۲ برای شما ممکن است این باشد که «مدلی برهنه در ویترین بایستد و برای جلب توجه مردم برای رهگذران دست تکان دهد» این ایده خوبی نیست، اما بی شک خلاقانه است. آیا ممکن است ماده خامی برای تهیه ی تبلیغی خوب باشد؟ یکی از فروشگاه ها چنین کاری کرد به این شکل که سه مانکن بزرگ را پشت ویترین قرار داد در حالی که هریک از آن ها پوستری از گردنش آویزان بود. روی پوستر اول نوشته شده بود: «۴۰%» روی پوستر دوم: «تخفیف» و روی پوستر سوم: «همه چیز». این نمایشی جالب بود و به نحو موثری پیام را منتقل می کرد. اما تحقق آن به ثبات و عمل گرایی ابداع کننده اش نیاز داشت تا ایده ای نامعقول را به مارکتینگی موفق تبدیل کند.
  1. تحقق: نهایتا شما باید فرآیند خلاقیت در مارکتینگ را با پیگیری موفقیت آمیز و به تحقق رساندن ایده یا طرح جدیدتان به پایان برسانید. ممکن است شما طرح فوق العاده ای برای بروشوری جدید داشته باشید، اما تا با دقت کافی روشی برای چاپ آن و راهی برای توزیع آن بین مشتریان احتمالی پیدا نکنید، نفعی از آن نمی توانید ببرید. اگر طرحی برای ویترین یک فروشگاه خرده فروشی دارید، به تحقق رساندن این طرح یعنی یافتن مانکن ها، نشانه ها، نورپردازی مناسب و نیز دکوری خلاقانه در ویترین برپا کردن.

شاید برای تصور ایده های نامعمول و تحقق بخشیدن به آِن ها به شکلی کاربردی به استعدادها و توانایی مختلفی نیاز باشد. درواقع هریک از چهار مرحله خلاقیت رفتارهای متفاوتی را می طلبند. با دانستن این امر می توانید خودتان را تنظیم کنید یعنی اگر مطابق با این چهارمرحله پیش نمی روید باید رفتارتان را تغییر دهید. شاید بخواهید از سبک های مختلف افراد دیگر در به کاربستن خلاقیت بهره ببرید و از آن هایی که به ویژه برای یکی از مراحل خلاقیت مناسبند استفاده کنید.

انتهای مطلب/