کسب و کار در مسیر صحیح ...

با افزایش سهم بازار شما در بازار در حقیقت سهم رقبا کاهش خواهد یافت. برای پیشرفت در سهم بازار باید رقبای مستقیم خود را بشناسید و دریابید چرا به‌جای شما از دیگران خرید می‌کنند و همچنین تحلیل کنید که چگونه می‌توانید ارزش محصولاتتان را بالا ببرید. اگر به درک درستی درباره اندازه بازار هدف خود رسیدید، می‌توانید از روش‌های متعددی برای محاسبه سهم خود در بازار استفاده کنید، در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم؛

  • واحد فروش: برخی از کسب‌وکارها می‌توانند به‌آسانی دریابند تعداد کل محصولات شبیه محصولات آن‌ها که در سال گذشته فروخته‌شده چه میزان بوده است. برای مثال مدیر یک مهمان‌پذیر، می‌تواند با ضرب تعداد کل اتاق‌های موجود در منطقه بازار هدف در میزان تقریبی اشغال اتاق‌ها در آن منطقه، اندازه بازار هدف خود را تخمین بزند. اگر در کل ۲۰۰۰ اتاق وجود داشته باشد و میزان اشغال اتاق‌ها ۷۵ درصد باشد، پس ۵۷۴۵۰۰ اتاق در سال در بازار اجاره می‌رود. اگر مدیر مهمان‌پذیر بداند که مهمان‌پذیر ۱۰۰ اتاقه او سالیانه ۲۴۰۰۰ اتاق را اجاره می‌دهد، می‌تواند دریابد که سهم او از این تجارت در بازار منطقه تقریباً ۵/۴ درصد است.
    مدیر بنگاه املاک هم می‌تواند محاسبه مشابهی انجام دهد. او ثبت‌های دفتری را بررسی می‌کند تا تعداد کل خانه‌های فروخته‌شده در سال گذشته را تعیین کند و تعداد کل را با تعدادی که خود فروخته مقایسه کند.
  • تعداد مشتریان بالقوه: اگر بدانید که ۳۰۰۰۰ بزرگسال در ناحیه بازار هدف شما هستند و اگر بتوانید به‌طور علمی حدس بزنید که ۱۰ نفر از آن‌ها یا ۱۰ درصد از کل، مشتری خدماتی مشابه خدمات شماست، می‌توانید فرض کنید که کسب‌وکار شما بالقوه ۳۰۰۰ مشتری در بازار هدف دارد. اگر شما ۳۰۰ نفر از آن‌ها را جذب کنید، سهمتان در بازار هدف ۱۰ درصد بوده است.
    برای مثال، یک خرازی را در شهر آلبانی در ایالت جورجیا در نظر بگیرید که در ناحیه‌ای جغرافیایی با ۷۰۰۰ خانه قرار گرفته است و هر خانه با اتومبیل ۱۵ دقیقه از مغازه‌اش فاصله دارد. مالکین این کسب‌وکار می‌توانند به کتاب‌ها و منابع تحلیل سبک زندگی در بازار مراجعه کنند و ببینند که ۵/۱۸ درصد ساکنین این منطقه کار دوخت و دوزشان را خود در خانه انجام می‌دهند. با توجه به این حقیقت، می‌توانند تعداد ۷۰۰۰ خانوار را در عدد ۵/۱۸ درصد ضرب کنند و دریابند که ۱۲۹۵ مشتری بالقوه در ناحیه جغرافیایی خود دارند. اگر مالکین این تجارت بتوانند ۲۵۰ مشتری را در کسب‌وکار خود جذب کنند کمتر از ۲۰ درصد بازار هدف خود را به دست آورده‌اند که این یعنی هنوز جای رشد زیادی دارند.
  • براساس حجم فروش کل: راه دیگر برای تخمین سهم بازار، برآورد کلی تعداد مردمی است که سالیانه در منطقه بازار شما در کسب‌وکارهایی مشابه کسب‌وکار شما، هزینه می‌کنند. سپس باید این عدد را بر درآمد حاصل از فروش کسب‌وکار خود تقسیم کنید. برای مثال اگر به دست آورید که مجموع فروش بازار تجارت شما در سال ۵ میلیون دلار و فروش کسب‌وکار شما، سالیانه ۵۰۰۰۰۰ دلار بوده است، پس سهمتان در بازار ۱۰ درصد است.
    مجلات و روزنامه‌های تجاری و اقتصادی منطقه، فهرست ۲۵ کسب‌وکار برتر در صنعت و تجارت از معماری گرفته تا باغ‌وحش را منتشر می‌کنند. کسب‌وکارهای مختلف برای قرار گرفتن در این فهرست درآمدشان را به این نشریات ارائه می‌دهند. با بررسی این فهرست در بخش کاری خود، می‌توانید از میزان تقریبی درآمد حاصل از فروش در منطقه آگاه شوید.

انتهای مطلب/