کسب و کار در مسیر صحیح ...

وب‌سایت هر شرکتی شبکه‌ای مؤثر برای ارائه اطلاعات، دادوستد و ایجاد ارتباط با مشتریان، شرکای کسب‌وکار و سایر بخش‌های مختلف جامعه است. این وب‌سایت باید به بهترین وجه ممکن کیفیت، خدمات و سرعت در شرکت را به نمایش بگذارد. هرچند بسیاری از وب‌سایت‌ها هستند که استفاده از آن‌ها کار چندان آسانی نیست. بسیاری از این سایت‌های کاری به نیازهای کاربران و مراجعه‌کنندگان و نیازهای آن‌ها ندارند.

شرکت‌ها باید برای بهبود سایت‌های خود از مشتریان درخواست بازخورد کنند. برای مثال یاهو از کاربران خود به مناسبت‌های مختلف دعوت می‌کند درباره خدمات جدید او اظهارنظر کنند. آمازون مشتریان را دعوت می‌کند در آزمون سامانه راهبری جدید او را یاری کنند. وجود جوامع دوسویه، شرکت‌ها را قادر می‌سازد از انتقادات مشتریان آگاه شوند.

شرکت‌ها باید تلاش کنند وب‌سایتی را راه‌اندازی کنند که برای کاربران باتجربه “سرگرمی محض” همراه باشد. هراندازه این تجربه بیشتر باشد، امکان ارتقای خدمات مشتریان و رضایت‌مندی آن‌ها به سطوح جدید بیشتر است. مبادله دائمی اطلاعات موثق بین مشتریان و شرکت، وفاداری آن‌ها را به شرکت افزایش می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند به شرکت به چشم یک منبع معتبر نگاه کنند.

ازنظر مقایسه‌ای، جذب مراجعه‌کننده برای یک‌بار به وب‌سایت یک شرکت، کار چندان دشواری نیست؛ کافی است مبلغ فراوانی صرف تبلیغات برون‌خط یا برخط کنید یا به‌صورت بر خط پیشنهاد هدیه بدهید. ولی بازدید از سایت یک‌چیز و بازدید دوباره چیز دیگری است. شرکت‌ها باید وب‌سایت‌هایی را راه‌اندازی کنند که مراجعه‌کنندگان بارها خواهان بازدید از آن باشند. مؤسسات سرمایه‌گذاری و دیگر سرمایه‌گذاران، قضاوت درباره مخاطبان هر سایتی را بر عهده مشخصات میزان تکرار هر بازدید قرار می‌دهند. این اطلاعات از مرورگر سایت به دست می‌آید. این مرورگر مراجعات کاربر به سایت را با یک فایل متنی کوچک روی رایانه‌ی مراجعه‌کننده ثبت می‌کند.

برای آماده‌سازی یک وب‌سایت جذاب و متقاعدکننده باید به عوامل مفهومی و محتوایی آن توجه داشت.

عوامل مفهومی: مراجعه‌کنندگان مبنای قضاوت درباره عملکرد هر سایت را سهولت استفاده و جذابیت فیزیکی آن می‌دانند. سهولت استفاده از یک وب‌سایت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سرعت دانلود کردن
  • سهولت فهم صفحه اول
  • سهولت هدایت و باز شدن سریع صفحه

عوامل زیر در جذابیت فیزیکی سایت مؤثرند:

  • هر یک از صفحات شفاف و محتوای آن بیش‌ازحد نباشد.
  • صفحه‌آرایی و اندازه حروف بر خط قابل‌خواندن باشد.
  • در سایت از رنگ و صدا به‌درستی استفاده‌شده باشد.

عوامل محتوایی: عوامل مفهومی که به آن اشاره شد، استفاده از وب‌سایت را آسان می‌کنند، ولی این عوامل تأثیری در مراجعه دوباره به وب‌سایت ندارند. محتوا چیزی است که مراجعه‌کننده را به بازگشت تشویق می‌کند و باید جالب، مفید و به‌طور دائم در حال تغییر باشد. انواع خاصی از محتوا هستند که در جذب مراجعه‌کننده به سایت برای اولین بار و مرتبه‌های دیگر بسیار خوب عمل می‌کنند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • اطلاعات عمیق و پیوند با سایر سایت‌ها
  • تغییر اخبار موردعلاقه
  • تغییر هدایا
  • مسابقه و سرگرمی
  • سرگرمی و طنز

هر شرکت باید گاه‌وبیگاه سایت خود را ازنظر جذابیت و مفید بودن ارزیابی کند. یکی از روش‌های انجام این کار، بررسی نظرات کارشناس طراحی وب‌سایت است. ولی منبع اطلاعات غنی‌تر همان کاربران هستند. شرکت می‌تواند موارد علاقه و بی‌علاقگی کاربران را نسبت به سایت خود جویا شود، در ضمن از همین کاربران می‌توان درخواست کرد پیشنهاد‌های خود را برای بهبود سایت ارائه کنند.

انتهای مطلب/