کسب و کار در مسیر صحیح ...

در این پست به نکاتی که می‌توانند آگهی تلویزیونی را جذاب، به‌یادماندنی و موثر سازند، می پردازیم، با هورموند همراه شوید:

  • تلویزیون رسانه‌ی ویژه‌ی تصاویر است و نه کلمات؛ اما به‌طور حتم تصاویر شما پیامی را ارسال می‌دارند. اگر صدای تلویزیون را کم کنید و با تماشای تصویر به‌تنهایی، متوجه نشوید که داستان از چه قرار است، پس آگهی شما محکوم‌به ناکامی است.
  • درهرصورت، تصویر و صدا بایستی در کنار یکدیگر عمل کنند. کلمات بایستی نمایش را توصیف کنند.
  • بینندگان به مدت محدودی، برای مثال ۳۰ تا ۶۰ ثانیه می‌توانند یک‌صدا و یا یک تصویر را تماشا کنند، پس اگر آگهی شما نیاز به کلمات زیادی دارد، تصویرها را ساده کنید. از جانبی دیگر، اگر طرح‌های گرافیکی پیچیده‌ای را مورداستفاده قرار می‌دهید، حداقل کلمه‌ها را بگیرید. بیننده نمی‌تواند یک نمایش بصری چشمگیر را در کنار هجوم متوالی و سریع گوینده تحمل کند.
  • در مورد بینندگان خود بیندیشید، همان کسی که در مقابل تلویزیون نشسته است. آیا آگهی شما آن‌قدر جالب است که او را از رفتن به‌جانب یخچال و یا دستشویی بازدارد؟
  • آگهی خود را بر اساس بودجه‌ی موجود خود برنامه‌ریزی کنید. استفاده از آگهی موزیکال، طرح‌های گرافیکی، بازیگران، کارتون و سایر ابزار تبلیغ بسیار گران تمام می‌شوند. تنها معرفی مستقیم کالا در مقابل دوربین تلویزیون و نمایش مستقیم طرز کار آن، نسبت به سایر روش‌ها، ارزان تمام می‌شود.
  • نکته‌ی موردنظر خود را صریح اعلام دارید. شما فقط ۳۰ تا ۶۰ ثانیه فرصت دارید- حداکثر ۹۰ کلمه – که پیام خود را ارسال دارید. یک آگهی چاپی در مقایسه با آگهی تلویزیونی، می‌تواند دارای ۱۵۰۰ کلمه باشد. پس آگهی تلویزیونی شما بایستی ساده، مستقیم و مربوط به موضوع باشد.
  • اطمینان یابید که آغاز آگهی شما کاملاً گیرا و جذاب باشد. چهار ثانیه‌ی نخست یک آگهی، درست مثل عنوان یک آگهی چاپی است. آن‌ها مشخص خواهند ساخت که آیا بیننده بی‌حرکت بر جای خواهد ماند و یا آنکه به دنبال کارش خواهد رفت. با موردی غیرقابل مقاومت آغاز کنید: موسیقی گیرا، تصویری دلپذیر، وضعیتی دراماتیک و یا یک مسئله‌ی روزمره.
  • اگر کالای شمارا می‌توان از قفسه‌ی سوپرمارکت‌ها خریداری کرد، برچسب آن‌ها را نشان دهید. دوربین را کاملاً بر روی کالا متمرکزسازید تا خصوصیات بسته‌بندی آن روشن شود.
  • از حرکت استفاده کنید. فیلم برخلاف اسلاید رسانه‌ی حرکتی است. حرکت اتومبیل‌ها را نشان دهید. ریختن قطره‌قطره شیره‌ی انگور را و لیوان نوشابه‌ی گازداری را که کف می‌کند و بالا می‌آید. از صحنه‌های راکد اجتناب کنید. همه‌چیز را به حرکت درآورید.
  • به خاطر داشته باشید که تلویزیون از صدا نیز به‌اندازه‌ی سیما استفاده می‌کند. بگذارید که بیننده صدای موتور اتومبیل را درحرکت بشنود و یا جلز ولز سرخ شدن املت را و یا ترکیدن ذرت بوداده را. افراد صدای سرخ شدن یک املت را اشتهاانگیز تر از تماشای تصویر آن می‌یابند (بو و رایحه اشتهاانگیزترین وسیله‌ی ممکن است، اما هنوز تلویزیون نتوانسته است از این ترفند استفاده کند و هیچ تولیدکننده‌ای نیز در این مورد موفق نشده است).
  • از «سوپر» استفاده کنید، این‌ها عنوان‌هایی بزرگ هستند که به رنگ سفید تایپ‌شده‌اند و در بالاترین نقطه‌ی تصویر به چشم می‌خورند. سوپر معمولاً نکات فروشی را که در تبلیغ بیان‌شده است، تصویب می‌کند. اگر شما از طریق پست، کپسول‌های ویتامین می‌فروشید، یک سوپر بر بالای پاکت خود قرار دهید: «غیرقابل‌دسترس در داروخانه‌ها». مردم درصورتی‌که بتوانند داروئی را از داروخانه‌ها تهیه کنند، هرگز برای خرید آن به سفارش پستی اقدام نخواهند کرد.
  • نام کالا و نکات مهم آن را حداقل دو بار تکرار کنید. این کار دو علت دارد، نخست: تکرار یک مطلب، یادآوری آن را آسان‌تر می‌سازد. دوم: بسیاری از بینندگان احتمالاً در بدو امر به این آگهی توجه نکرده‌اند. پس برای اطمینان خاطر آن را تکرار می‌کنید.
  • از تکرار مطالب خسته‌کننده اجتناب کنید. آگهی خود را نوظهور، به‌یادماندنی و اندکی متفاوت خلق کنید. برای مثال تبلیغ همبرگر برگرکینگ، درواقع نوعی معرفی کالا به‌طور مستقیم در مقابل دوربین است، اما به‌یادماندنی است؛ زیرا که از کودک بامزه‌ی ۱۲ ساله‌ای که ۵ ساله می‌نماید، استفاده‌شده است.
  • محصول را فراموش نکنید. مردم را نشان دهید که مشغول خوردن محصول هستند و یا پوشیدن آن و یا مصرف آن. مردم را وادارید که در مورد نکات مثبت کالا حرف بزنند.
  • اگر شما می‌خواهید که بیننده کالای شمارا سفارش بدهد و یا تقاضای اطلاعات بیشتری بکند، این مطلب را در آغاز آگهی اعلام دارید: («کاغذ و قلم بردارید و از این آگهی خاص بهره بگیرید…»). کمتر کسی هنگام تماشای تلویزیون قلم و کاغذ یادداشت در کنار خود دارد.
  • اگر از شخصیت معروفی برای تبلیغ خود استفاده می‌کنید، (چه از تصویر و چه از صدا) حتماً او را به نام معرفی کنید. بسیاری از افراد در صورت عدم معرفی، آن‌ها را شناسایی نخواهند کرد.
  • در تبلیغ خرده‌فروشی‌های محلی، آدرس و جهت دقیق فروشگاه‌ها را بدهید. اگر نمایندگی فروش در نقاط مختلف وجود دارد، از بینندگان بخواهید که از دفتر تلفن کمک بگیرند و به نزدیک‌ترین فروشگاه محلی بروند.

طول یک تبلیغ تلفنی می‌تواند به چهار صورت ۱۰، ۳۰، ۶۰ تا ۱۲۰ ثانیه باشد. تبلیغات ۱۰ ثانیه‌ای اغلب برای تقویت آگهی‌های ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ای استفاده می‌شوند. در یک آگهی ۶۰ ثانیه‌ای، می‌توانید حداکثر از ۹۰ کلمه استفاده کنید و حتی کمتر. ازآنجایی‌که زمان آگهی محدود است، بایستی محدود به یک فکر اصلی و یا یک نکته فروش باشد – ام.سی.آی ارزانتر از ا.تی.اند. تی تمام می‌شود؛ آی.بی.ام کامپیوترهای خوب و دوستانه‌ای خلق می‌کند. شما تنها در بروشورها و آگهی‌های پستی و چاپی است که از فضای کافی برای توضیح تمامی نکات برخوردارید، تلویزیون دارای شرایط محدودتری است.

انتهای مطلب/