کسب و کار در مسیر صحیح ...

تحقیقات بازاریابی به زبان ساده یعنی فهمیدن اینکه مشتریان کنونی و آتی نسبت به محصولات و خدمات شما چه دیدگاهی دارند. بدون این اطلاعات، خطر نداشتن ارتباط با مشتریان کنونی و آتی شما را تهدید می کند. معمولا دیدگاه مشتریان نسبت به مدیران، توزیع کنندگان، خرده فروش ها یا افرادی که با کسب و کار شما آشنا هستند، متفاوت است و محصولات، خدمات و تبلیغات شما را از زاویه دیگری نگاه می کنند.

محصولات فراوانی بدون کوچکترین تحقیقی به فروشگاهها عرضه می شوند. شرکت ها صدها، هزاران یا میلیون ها دلار برای توسعه کالا، بسته بندی و توزیع هزینه می کنند، اما کسی آنها را نمی خرد چرا؟ خوب واضح است که محصول یا نحوه بازاریابی آن مشکلی دارد. اما چه مشکلی؟ آیا بازاریاب ها کوچکترین اطلاعاتی در مورد واکنش بازار هدف به قیمت، بسته بندی یا نام کالا ندارد؟ آیا مشتریان هدفی که به محصول، نام و بسته بندی یا قیمت آن واکنش نشان می دهند را می شناسند؟ بدون این دانش، هیچ شرکتی نمی تواند “کوچکترین مشکلاتش” را حل کند.

تحقیق درکدام مرحله بازاریابی مناسب است؟

برای اجتناب از این “اشتباهات کوچک” باید تحقیق صادقانه ای در میان مشتریان انجام دهید. پیش از این توزیع محصول یا تبلیغات، این تحقیق باید کامل شده باشد. همچنین باید در سرتاسر چرخه تولید کالا یا خدمات خود از تحقیقات بازاریابی استفاده کنید. همچنان که یک برند جوانه می زند و رشد می کند، مسائل و فرصت های جدیدی مطرح می شود. تحقیق راهی است برای رسیدن به جواب ها و ارزیابی منصفانه.

برای نمونه، شرکتی خط تولید شامپو و نرم کننده مو دارد. ممکن است شرکت اطلاعاتی داشته باشد که بعضی از مشتریان خانم به خاطر استفاده زیاد از سشوار و فر دهنده ها، موهای خشک و شکننده ای دارند. شرکت به این ایده می رسد که محصولی برای موهای آسیب دیده آنها تولید کند که مشکل آنها برطرف شود. اولین قدم در تحقیق، اثبات این است که برای چنین محصولی تقاضا وجود داشته باشد.

شیوه نگرش ما به یک پروژه تحقیق بازاریابی باید چگونه باشد؟

باید هدف را تعیین کنید. از این اطلاعات چه چیزی را می خواهید بدانید و قصد دارید چگونه از آنها استفاده کنید؟ چه تصمیمی می خواهید بگیرید؟ هدف خود را بنویسید. اگر تیمی کار می کنید، در اهداف به توافق برسید. ممکن است بخواهید برای تبلیغ جدید سینک آشپزخانه تحقیق کنید. پروژه تحقیقی به شما نشان خواهد داد که آیا آگهی های تبلیغاتی پیام مربوط را منتقل می کند و آیا برند شما حس خوبی ایجاد می نمایند. براساس این نتایج می توانید مشخص کنید کدام آگهی به بهترین نحو پیام را منتقل می کند و یا می فهمید که برای ارتباط بهتر چه محتوایی را باید تغییر دهید.

اما ممکن است دیگر اعضا بخواهند برای آگاهی بیشتر سوالات اساسی در مورد برند مطرح کنند. برای نمونه، چرا مردم به جای برند شما از برند فروشگاه خرید می کنند؟ این تحقیق پیش از ساخت آگهی باید انجام شود تا برای ایجاد پیامی که آن آگهی منتقل می کند، به کار رود. باید پیش از انجام هر پروژه ای با اعضای با اعضای تیم توافق کامل داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است تحقیق برای سوالاتی که برای تیم مهم است، پاسخی نداشته باشد.

انتهای مطلب/