09109200500 info@damaavand.com

ایجاد ارزش در کسب و کار الکترونیکی

زمانی که از کسب و کار الکترونیکی سخن به میان می‌آید انتظار می‌رود ارزش های جدیدی ازجمله سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر، دسترسی بیشتر مشتری به محصول، خدمات پس از فروش بهتر، رضایت بیشتر مشتری، تنوع محصول، کاهش هزینه و مواردی ازاین‌دست حاصل گردد.

طبق بررسی‌های انجام‌شده چهار عامل اصلی در کسب و کار الکترونیکی وجود دارد که موجب ایجاد ارزش جدید و افزایش ارزش‌های موجود می‌گردد:

  1. نوظهوری: در روش سنتی کسب و کار، تولیدکننده کالای خود را از طریق فروشنده عرضه می‌کرد و مشتری نیز با جستجوی بسیار، محصولی را که بیشترین توان را برای ارضای نیازهایش داشت را پیدا می‌کرد؛ اما در کسب و کار الکترونیک، مشتری عین کالای موردنظر را سفارش می‌دهد و سپس تولیدکننده آن را تولید کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهد؛ بنابراین کسب و کار الکترونیک بیشتر به سمت نو کردن و تغییر روش‌های انجام کار تمایل دارد.
  2. قفل‌کردن: منظور از قفل‌کردن در کسب و کار الکترونیکی، قفل‌کردن مشتری در سازمان یا همان حفظ مشتری است که این عمل با افزایش تعداد دفعات مبادله با مشتری افزایش می‌یابد. کسب و کار الکترونیکی با افزایش وفاداری مشتریان به سازمان‌ها، به حفظ مشتری کمک کرده و با بازخورد مثبت و افزایش اعتماد بین طرفین جذاب شدن تعاملات و مبادلات تجاری بین مشتری و سازمان را در پی دارد.
  3. تکمیل کردن: درواقع کسب و کار الکترونیکی با ترکیب چند عامل همچون عرضه توأمان کالا و خدمات به مشتریان، این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا با انتخاب روش دلخواه، نیاز خود را انتخاب کرده و از آسان‌ترین راه، با ارزش بیشتر و با هزینه کمتر خدمات موردنیاز خود را از تولیدکننده دریافت کنند. برای مثال کسب و کار الکترونیکی این امکان را برای مشتریان فراهم ساخته است تا کتاب موردنیاز خود را به‌صورت الکترونیکی سفارش دهند و از طریق دیگر با انتخاب بهترین راه، کتاب موردنظر را در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در اختیار داشته باشند. درحالی‌که در تجارت سنتی این کار بسیار دشوار است.
  4. کارایی: کسب و کار الکترونیکی اطلاعات زائد را کاهش می‌دهد. هزینه‌های جستجوی مشتریان و چانه‌زنی را کم می‌کند و حجم بیشتری از محصول و یا خدمات را با هزینه کمتری (هزینه‌های نیروی انسانی، کاغذ، زمان) ارائه می‌کند. کسب و کار الکترونیکی با انتقال الکترونیک اطلاعات و داده‌ها در سازمان، کاغذبازی را در فرآیند تجارت حذف کرده و به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
همچنین بخوانید:   محاسبه نرخ بازگشت سرمایه شبکه‌های اجتماعی

انتهای مطلب/ لینک محتوا