کسب و کار در مسیر صحیح ...

تائید اجتماعی (Social Proof Marketing) یک پدیده روانشناسی بسیار تأثیرگذار است. کاربرد تائید اجتماعی در بسیاری از زمینه‌های بازاریابی دیده می‌شود. تائید اجتماعی یک پدیده روان‌شناختی است که در آن افراد از واکنش‌های دیگران برای بازتاب رفتار صحیح در یک شرایط خاص استفاده می‌کنند.

به عقیده روبرت سالدینی که در تأثیر روانشناسی ترغیب، تحقیق بسیار کرده است: “ما رفتاری را در یک شرایط خاص نسبت به وقتی‌که دیگران آن را اجرا می‌کنند، درست‌تر می‌بینیم.” بنابراین در اغلب شرایطی که نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم چه‌کاری باید انجام دهیم، فرض می‌کنیم که افرادی که در اطراف ما هستند شامل متخصصین، ستاره‌ها و افراد مشهور، دوستان و … درباره آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه باید انجام دهیم، اطلاعات و آگاهی بیشتری دارند. باید توجه داشت که علم در بازاریابی نقش کلیدی ایفا می‌کند، بخصوص علم روانشناسی، در ادامه به بیان راهکارهایی برای موفقیت در تائید اجتماعی در بازاریابی کسب‌وکارتان می‌پردازیم؛

۱. استفاده از متخصص شبکه‌های اجتماعی: کنترل پروفایل شبکه‌های اجتماعی توسط متخصصین صنعت می‌تواند یک راه عالی برای تأثیرگذاری و ارتباط مثبت است؛ چراکه دنبال کننده‌های آن‌ها می‌توانند آنچه آن‌ها دارند و انجام می‌دهند، دنبال کنند. برای مثال وقتی یک متخصص حساب اینستاگرام شمارا به دست می‌گیرد تا محتوای آموزشی منتشر کند، داستان‌های اینستاگرامی بیان کند یا برنامه زنده اجرا کند، مردم می‌دانند که آن فرد احتمالاً برند شمارا دوست دارند و حضور آن فرد در شبکه ‌اجتماعی شما می‌تواند تأثیر مثبت بسیاری بر آن‌ها داشته باشد.

۲. استفاده از کارشناسان حوزه کسب‌وکارتان: به‌طور مشابه می‌توانید از متخصصین به‌عنوان مهمان‌های اتفاق‌های شبکه‌های اجتماعی خود دعوت کنید تا در چت توئیتر یا ویدئوی زنده فیس‌بوک همراه شما باشند و گفتگو‌های زنده داشته باشید. این دست همکاری‌ها به شما کمک می‌کنند تا از تأثیرات مثبت متخصصین بهره بگیرید و به کاربران شبکه‌های اجتماعی خود امکان دهید تا از متخصصین درباره صنعت شما بشنوند و بیاموزند.

۳. تشکر و قدردانی از پیام‌ها: ممکن است هرازگاهی از طرف سایر نشریه‌ها، برندهای بزرگ یا یک تأثیرگذار در صنعت خود پیام‌هایی دریافت کنید. این مواقع برای نشان دادن تائید اجتماعی متخصصان یکی از بهترین موقعیت‌ها است. روش‌های بسیاری برای به اشتراک‌گذاری چنین تأییدهای اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. می‌توانید از عباراتی همچون «از پیام شما سپاسگزارم»، «توجه شما باعث افتخار است» و پاسخ‌های این‌چنین استفاده کنید.

۴. اشتراک‌گذاری نقاط عطف: یک راه سریع دیگر برای ایجاد تائید اجتماعی، نشان دادن حق‌شناسی نسبت به نقاط عطف کاربران و دنبال‌ کنندگانتان است. رسیدن به نقاط عطف می‌تواند یک اتفاق سرگرم‌کننده و یک‌زمان عالی برای تشکر و قدردانی از کسانی باشد که شمارا برای رسیدن به آن همراهی کرده‌اند. ازجمله این موارد می‌توان به سالگردها و یا رسیدن به تعداد مشخصی کاربر اشاره نمود.

۵. استفاده از میکرو مارکتینگ: بازاریابی تأثیرگذار یا بازاریابی نفوذ می‌تواند برای به دست آوردن تائید اجتماعی ستاره ازنظر هزینه‌ای یک راه مقرون‌به‌صرفه باشد. این روش معمولاً در اینستاگرام متداول‌تر است. برندها از افراد تأثیرگذار میکرو با تأثیر قابل‌توجه در شبکه‌های اجتماعی در یک محیط خاص کمک می‌گیرند تا درباره محصول آن‌ها مطالبی را به اشتراک بگذارند. به دلیل تأثیر شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، این افراد همانند مشاهیر در محیط خاص خودشان نمود پیدا می‌کنند. وقتی دیگران آن‌ها را با یک محصول خاص می‌بینند، نسبت به آن محصول احساس مثبت پیدا می‌کنند.

۶. استفاده سفیران برند: سفیران شبکه‌های اجتماعی ترکیبی از تائید اجتماعی متخصص، ستاره و کاربر را فراهم می‌آورند. آن‌ها می‌توانند متخصصین صنعت، تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی و کاربران علاقه‌مند باشند. سفیرها معمولاً کارت سفیری خود را با افتخار در قسمت بیوگرافی شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند و از هشتگ برند در پست‌های مرتبط شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

۷. استفاده از محتوای تولیدشده کاربران: محتوای تولیدشده توسط کاربر استراتژی محبوب در اینستاگرام است، زیرا با مشارکت کاربران می‌توان تعداد دنبال کننده‌ها را به‌خوبی افزایش داد؛ بعلاوه این‌که یک استراتژی عالی برای تولید تائید اجتماعی کاربر است. می‌توانید کاربرهایتان را به استفاده از هشتگ برند تائید کنید و محتوای شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دوباره به اشتراک بگذارید.

۸. اشتراک‌گذاری علاقه کاربران به محصول: دریافت پیام‌های مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از بهترین تبلیغات ازنظر مدیر شبکه‌های اجتماعی باشد. یک راه جالب برای اینکه چنین واکنش‌ها و پیام‌هایی را از طرف مشتریان دریافت کنید این است که پیام‌های سایرین را در پروفایل شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به همه نشان دهید که کالا یا خدمات شما موردعلاقه آن‌ها است.

۹. استفاده از پیام‌های کاربران در تولید محتوا: یک راه دیگر برای ایجاد تائید اجتماعی این است که پیام‌های کاربران را علاوه بر اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، در محتوایی که تولید می‌کنید نیز مورداستفاده قرار دهید. برای این منظور می‌توانید کامنت‌ها، پاسخ‌ها، عکس‌ها، توئیت‌ها و … را در یک ویدئو گرد هم آورید و یک رسانه سرگرم‌کننده بسازید.

۱۰. نمایش نظرات در وب‌سایت: سومین راه برای نمایش پیام‌های کاربران، نمایش آن‌ها در وب‌سایت است. علاوه بر آن می‌توانید آمارهای دیگری همچون میزان فروش و یا تعداد کشورهایی که فعال هستید را در یک صفحه در وب‌سایت خود قرار داده است.

۱۱. بیان تعداد کاربران خود را در بیوگرافی: اگر تعداد کاربران و مشتریان زیادی دارید، می‌توانید تعداد آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنید. این یک مثال هوشمندانه از تائید اجتماعی جمعی است. وقتی سایر کاربران این تعداد از مصرف‌کنندگان محصول شمارا می‌بینند تحت تأثیر اولیه مثبتی قرار می‌گیرند.

۱۲. به طرفداران فیس‌بوک خود نزدیک‌تر شوید: اگر برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بودجه دارید، یک تاکتیک آسان وجود دارد: از تبلیغات فیس‌بوکی استفاده کنید و صفحه فیس‌بوک خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید. دقت کنید که هنگام پیدا کردن مخاطبان موردنظر، نوع ارتباطات را مشخص کنید. با انتخاب و تنظیمات درست، وقتی تبلیغات فیس‌بوکی نمایش داده می‌شود، دوستان مشترک که صفحه شمارا دوست داشته‌اند، نمایش داده می‌شوند.

۱۳. استفاده از تائید اجتماعی در تبلیغات: یک راه دیگر برای استفاده از تائید اجتماعی در تبلیغات این است که از آن در تبلیغ اصلی یا Ad Copy استفاده کنید. می‌توانید از انواع مختلف تأییدهای اجتماعی برای این منظور بهره بگیرید.

  • تائید اجتماعی متخصص: پیشنهاد یک حرفه‌ای و متخصص برای استفاده از محصول شما است.
  • تائید اجتماعی ستاره: نشان از تأکید یک ستاره یا تأثیرگذار برای استفاده از محصول شما است.
  • خرد جمعی: تعداد کاربرانی که محصول شمارا استفاده می‌کنند نشان می‌دهد.

۱۴. تشویق کاربران را به ارسال نظر و امتیاز مثبت: اگر شما یک کسب‌وکار محلی دارید، می‌توانید امتیازدهی را در صفحه فیس‌بوک خود فعال کنید. امتیازها و نظرات خوب یک تائید اجتماعی کاربر عالی است. تحقیقی که توسط G/O Digital انجام‌ شده است، نشان می‌دهد که: ۸۰% گفته‌اند این‌ احتمال بیشتر است که از جایی خرید کنند که نظر کاربران در صفحه فیس‌بوک آن مثبت باشد. ۴۱% گفته‌اند مهم‌ترین فاکتور در اعتماد و همکاری با یک کسب‌وکار محلی این است که نظرات و امتیاز مشتریان روی صفحه فیس‌بوک آن را ببینند.

۱۵. تأییدیه دریافت کنید: در حساب‌های توئیتر، اینستاگرام و فیس‌بوک امکانی به نام Verify شدن وجود دارد که یک تیک آبی در کنار نام کاربری شما اضافه می‌کند و تأییدی بر صحت حساب شما است. داشتن این تیک آبی نوعی تائید اجتماعی اعتباری است. پلتفرم شبکه اجتماعی، مانند یک شکل معتبر، شمارا فردی شناخته‌شده فرض می‌کند. این تیک آبی عموماً به برندهای برجسته و ستاره‌ها اهدا می‌شود. سوای اعتبار و احترامی که از طرف جامعه به دارندگان این تیک داده می‌شود، امکان دسترسی به برخی ویژگی‌های تازه نیز فقط برای آن‌ها وجود دارد. یک مزیت دیگر داشتن تیک آبی این است که حساب‌های دارنده این تیک، معمولاً در صفحه نتیجه جستجوها در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند.

۱۶. پاسخگو باشید: در شبکه‌های اجتماعی خود می‌توانید ساعت‌ها و زمان‌هایی را که برای پاسخگویی به سؤالات، پیشنهاد‌ها و انتقادات مراجعه‌کنندگان در دسترس هستید، مشخص کنید و در این زمان‌ها پاسخگوی آن‌ها باشید. این کار کاربران را به ارتباط با شما تشویق می‌کند.

۱۷. نمایش تعداد اشتراک‌گذاری‌ها: شأن دادن تعداد دفعاتی که یک مطلب در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، شکلی از تائید اجتماعی خرد جمعی است. هرچه تعداد افرادی که موضوعی را به اشتراک گذاشته‌اند بیشتر باشد، تعد‌اد متقاضیان خواندن آن نیز بیشتر می‌شود؛ اما دقت داشته باشید که اگر این عدد کوچک باشد می‌تواند اثر عکس داشته باشد و بازدیدکنندگان به این نتیجه برسند که آن مطلب و محتوا ارزش چندانی برای خواندن ندارد؛ حتی اگر به‌خوبی نوشته شده باشد و حاوی مطالب ارزشمندی باشد.

۱۸. ترند شدن در توئیتر: ترند شدن در توئیتر یکی دیگر از راه‌های تائید اجتماعی خرد جمعی است. وقتی هشتگ شما به یک ترند توئیتری تبدیل شود توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. یکی از بهترین راه‌ها برای ترند شدن در توئیتر این است که میزبان چت‌های توئیتری باشید؛ مانند زمانی که بافر از هشتگ bufferchat# برای میزبانی و ترند شدن بهره می‌گیرد.

انتهای مطلب/