یک شرکت اغلب می‌تواند با “رویکرد جهانی بیندیشید، محلی عمل کنید ” برای توسعه استراتژی، با تفاوت‌هایی که درزمینهٔ ذائقه خریداران، آداب‌ورسوم محلی و شرایط بازار بین کشورها وجود دارد، کنار آید. این رویکرد “اتکای میانه ” شامل بهره‌گیری از سبک رقابتی اساسی مشابه (هزینه پایین، تمایز یا متمرکز) در هر کشور است ولی به مدیران محلی اجازه آزادی عمل می‌دهد تا هر تغییر خاصی را که برای تأمین بهتر رضایت خریداران محلی ضرورت دارد، در ویژگی‌های کالا لحاظ کنند؛ و برای پاسخگویی به شرایط بازار محلی و رقابت موفقیت‌آمیز در مقابل رقبای محلی، هرگونه تعدیل موردنیاز را در تولید، توزیع و بازاریابی انجام دهند.

نوع کالا که با اندکی تفاوت تحت نام تجاری مشابهی فروخته می‌شود، ممکن است برای تأمین رضایت ذائقه‌های محلی کفایت کند و ممکن است به‌جای طراحی و تولید کالاهای پیشنهادی شرکت، ارائه نوع کالاهای دارای اندکی تفاوت، اقتصادی‌تر باشد. برای مثال، استراتژی شرکت دل کامپیوتر یعنی “تولید قطعه بر مبنای سفارش “، کار شرکت دل را ساده می‌کند تا نحوه‌ای را که خریداران بخش‌های مختلف جهان می‌خواهند یارانه‌های شخصی خود را تجهیز کنند، پاسخگو باشد. درهرحال، علیرغم آن‌که اکثریت خریداران در کشورهایی چون نسبت به خرید “برخط ” نگرانی دارند و ترجیح می‌دهند قبل از خرید رایانه‌های شخصی، خود آن‌ها را در فروشگاه‌ها بازرسی کنند، شرکت دل در استراتژی خود برای فروش مستقیم به مشتریان به‌جای خرده‌فروشی‌های محلی، تغییری نداده است.

به‌عنوان یک قاعده اغلب شرکت‌هایی که فعالیت‌های چندملیتی دارند، سخت تلاش می‌کنند تا آنجا که نیازهای مشتری و شرایط بازار اجازه دهد، از یک استراتژی جهانی استفاده کنند. ویرپول برای مدتی بالغ‌بر ۱۵ سال، در حال جهانی‌سازی استراتژی رهبری هزینه خود در لوازم‌خانگی بوده است و تلاش می‌کرده تا قطعات و لوازم را استاندارد کند و برای حداکثر تعداد ممکن محصولات لوازم‌خانگی خود به سمت طرح‌های جهانی حرکت کند؛ اما این ضرورت را متوجه شده است که باید به تولید انواع بسیار متفاوت یخچال، ماشین لباسشویی و لوازم پخت‌وپز برای مشتریان مناطق مختلف جهان ادامه دهد زیرا اندازه‌ها و طرح‌ها از وجوه مشترک کافی برخوردار نبوده است تا امکان استانداردسازی کالا در سطح جهان را فراهم سازد.

جنرال موتورز در سال ۲۰۰۴ برنامه‌هایی را آغاز کرد تا پافشاری کند که کلیه واحدهای آن در سطح جهان، قطعات به‌طورکلی مشابهی داشته باشند و با یکدیگر همکاری کنند تا خودرویی را طراحی کنند که بتواند با تفاوت‌هایی جزئی در جهان به فروش رسد؛ جنرال موتورز با کاهش انواع رادیوهای مورداستفاده در خودروهای شخصی و کامیون‌های خود از ۲۷۵ به ۵۰، انتظار داشت هزینه‌های مربوط به رادیو را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

انتهای مطلب/