کسب و کار در مسیر صحیح ...

یکی از رایج‌ترین تاکتیک‌های ارتباط میان فردی، برگزاری مناسبت‌های خاص است که نوعاً سازمان با هدف تعامل بیشتر با افکار عمومی اقدام به برپایی آن‌ها می‌نماید. تمامی رویدادها و مناسبت‌های خاص نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، ستاد گزینی و تخصیص منابع مالی مناسب هستند و در ضمن می‌بایست برنامه‌های تبلیغی مناسبی هم برای آن‌ها ترتیب داده شود. در این پست به معرفی انواع رویدادها در روابط عمومی می پردازیم؛

مناسبت‌های محلی: فعالیت‌های اجتماعی برای گردهمایی مردم برای جشن و شادمانی محملی مناسب محسوب می‌شوند، ازجمله مناسبت‌های محلی می‌توان به نمایشگاه‌های محلی اشاره نمود که در آن‌ها انواع غذاها و مواد خوراکی و بازی و سرگرمی و جشنواره‌های کوچک عرضه می‌گردند و نوعاً در پیرامون یک موضوع خاص مانند میراث فرهنگی، گل و گیاه و غیره برگزار می‌شوند.

رویدادهای ورزشی: این نوع رویدادهای خاص درزمینهٔ یک‌رشته ورزشی خاص مانند اسکی، گلف و حتی ماهیگیری شکل می‌گیرند و با توجه به سطح مسابقات طیف متنوعی از مخاطبان را به خود جلب می‌نمایند. ازجمله رویدادهای ورزشی که در بین اقشار مختلف مردم بسیار پرطرفدار شده‌اند می‌توان به مسابقات دوی ماراتن و نیز مسابقات سه‌گانه اشاره نمود. این نوع رویدادهای ورزشی ماهیتی تفریحی داشته و رقابت در آن‌ها معنای چندانی ندارد.

مسابقات: رویدادهای رقابتی، فرصتی دیگر برای گردهمایی عمومی فراهم می‌آورند که طی آن شرکت‌کنندگان فرصت می‌یابند تا دانش و مهارت خود را به دیگران نشان دهند. در بین رقابت‌های عمومی شاید مسابقات علمی و معلومات عمومی معروف‌ترین رقابت‌ها هستند. یکی دیگر از رویدادهای رقابتی که پیش از گذشته رایج شده‌اند مسابقات تلویزیونی با موضوعاتی چون مهارت آشپزی و غیره هستند. در این نوع رقابت‌ها هر شرکت‌کننده‌ای به‌نوعی یک برنده است.

ایام خاص: برخی رویدادهای ویژه در ایام خاص در کانون توجه افکار عمومی قرار دارند که از آن جمله می‌توان به جشن‌های ملی مانند روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر اشاره نمود. برخی از این مناسبت‌ها به یک گروه خاص تعلق دارند که دراین‌بین می‌توان به جشن‌های سنتی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار اشاره نمود. برخی از مراسم مانند عید پاک ریشه در آیین‌های مذهبی دارند. برخی از مناسبت‌ها نیز تلفیقی از جشن‌های مذهبی و فرهنگی هستند که از آن جمله می‌توان به‌روز سن پاتریک اشاره نمود.

یادبودهای تاریخی: تاریخچه یک سازمان، محمل دیگری برای برگزاری نوع دیگری از مناسبت‌های ویژه محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال شهرها، یادبودهایی برای اعطاکنندگان کمک‌های مالی و افراد خیر شناخته‌شده، برگزار می‌کنند. گاهی اوقات برگزاری این یادبودها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که حال و هوای گذشته را ایجاد کند، مانند مراسمی که در آن افراد بالباس‌های قدیمی و خودروهای قدیمی و موسیقی و غذاهای دهه‌های گذشته شرکت می‌جویند.

رویدادهای اجتماعی: یکی از عمده‌ترین شاخه‌ها در حوزه مناسبت‌های وِیژه، مراسم و رویدادهای اجتماعی هستند. ضیافت‌های شام و ناهار رویدادهایی هستند که توسط سازمان‌ها برگزار می‌گردند. هدف از این نوع مهمانی‌ها ایجاد جوی دوستانه و جلب‌توجه افکار عمومی به سازمان و ترویج دیدگاه اجتماعی سازمان در بین افکار عمومی است. در اکثر رویدادهای اجتماعی کارکنان و نیز داوطلبان همکار با سازمان هدف اصلی برنامه هستند و برنامه به‌منظور تقدیر از اعضای این گروه کلیدی از افکار عمومی سازمان ترتیب داده می‌شود. ایجاد جو اتحاد و دوستی بیشتر بین افرادی که در کنار هم اهداف سازمان را به‌پیش می‌برند و نیز کمک به ارتقاء بهره‌وری سازمان ازجمله اهداف برگزاری این‌گونه رویدادهاست. برخی دیگر از ضیافت‌ها با اهداف آموزشی و یا جذب کمک‌های مردمی شکل می‌گیرند و طبیعتاً طیف شرکت‌کنندگان عمومی‌تر از سایر رویدادها است.

رویدادهای هنری: یکی دیگر از زمینه‌های برگزاری رویدادهای ویژه، هنر و فرهنگ می‌باشد. کنسرت‌های موسیقی، نمایش و نقد فیلم، اجرای نمایشنامه و تئاتر، نمایشگاه‌های آثار هنری و فعالیت‌هایی ازاین‌دست نمونه‌هایی از رویدادهای فرهنگی و هنری هستند.

مراسم جمع‌آوری کمک‌های مردمی: فعالیت‌هایی که طی آن سازمان‌های غیرانتفاعی به‌منظور جلب حمایت، به تعامل نزدیک با افکار عمومی کلیدی خود و مشخصاً اعطاکنندگان کمک‌های مالی می‌پردازند می‌توانند ازجمله فرصت‌های مغتنم برای روابط عمومی محسوب گردند. نهادها و سازمان‌های آموزشی، بهداشتی و خدمات اجتماعی، نهادهای هنری، گروه‌های فعال رفاه عمومی و جنبش‌های حامی محیط‌زیست قرار دارند. تنوع مراسم جذب کمک‌های مردمی، نامحدود است به‌عنوان‌مثال، برگزاری نمایشگاه اجناس عتیقه، حراجی‌ها، تئاترهای اسرارآمیز، نمایشگاه لباس و غیره. همه این رویدادها برای آنکه بتوانند به موفقیت مورد انتظار منجر شود باید به‌خوبی برنامه‌ریزی‌شده و جزئیات در آن‌ها به‌خوبی موردتوجه قرار گیرند.

انتهای مطلب/