کسب و کار در مسیر صحیح ...

شرکت‌های بسیاری از مطالعات الگوبرداری و تحلیل زنجیره ارزش فراتر رفته و در پی مهندسی مجدد فعالیت‌ها در سراسر شرکت‌های خود، نه‌تنها برای بهبود کارایی بلکه همچنین برای بازاندیشی اساسی در همه جنبه‌های عملیات و زنجیره ارزش کسب‌وکار بوده‌اند. مطالعات مهندسی مجدد در هزاران شرکت منجر به کاهش شمار سطوح مدیریت، کاهش نیروهای ستادی، سازمان‌دهی مجدد فعالیت‌های کار و ادغام یا تلفیق دوایر گوناگون شده‌اند.

حتی مهم‌تر از آن، مهندسی مجدد شرکت‌ها را ترغیب به شروع برون‌سپاری فعالیت‌های بیشتری نموده است. برون‌سپاری فعالیت‌های بیشتری نموده است. برون‌سپاری مبتنی بر قاعده زیربنایی اقتصاد در مورد مزیت نسبی است. اینکه شرکت‌ها و حتی کشورهای معینی وجود دارند که نسبت به دیگران از مزیتی در تولید محصولات و خدمات خاصی برخوردارند.

گرچه برون‌سپاری اجزا و قطعات شیوه رایجی در میان شرکت‌های تولیدی بوده است، جنبش مهندسی مجدد به‌عنوان تسهیل گر عمده‌ای برای شرکت‌ها مطرح شد تا برون‌سپاری تعداد بیشتری از فعالیت‌هایی را که نه برای موفقیت فرایند حیاتی بودند، نه احتمالاً منبعی برای مزیت رقابتی، شروع کنند. شرکت‌ها دریافتند که می‌توانند هر چیزی را برون‌سپاری کنند از خدمات نگهبانی و منشی‌گری تا پردازش داده‌ها، مدیریت پرداخت حقوق و دستمزد و حتی در مورد راه‌آهن، تخصیص و اعزام قطارها.

در طول چند سال اخیر، شرکت‌ها برای فعالیت‌های گوناگونی که پیش‌ازاین برون‌سپاری نمی‌شدند به صحنه‌های بین‌المللی روی آورده‌اند. شرکت‌های بسیاری اکنون به شرکت‌هایی در هند، تایوان و چین برای توسعه نرم‌افزار و حتی توسعه محصولات مصرفی و صنعتی مراجعه می‌کنند. جنرال الکتریک یک مرکز تحقیق و توسعه در هند افتتاح کرده است. شرکت‌های زیادی از پیشرفت‌های حاصله در ارتباطات از راه دور برای گشایش مراکز تماس مشتریان در کشورهای دیگر که هزینه‌های نیروی کار بسیار ارزان‌تر هستند بهره می‌برند.

بااین‌همه، این روندها همچنین باعث شده‌اند تا بسیاری از مدیران شور و شوقی را که با آن فعالیت‌های مهندسی مجدد را پیگیری می‌کردند، مورد سؤال قرار دهند. دغدغه اصلی در میان مدیران این است که گرچه اقدامات مهندسی مجدد می‌توانند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد ولی تأثیر اندکی در افزایش درآمدها یا رسوخ در بازار دارند. به‌عبارت‌دیگر، مهندسی مجدد یک استراتژی تدافعی است که برای مدیران راهنمایی اندکی درباره رشد و کسب‌وکار آن‌ها فراهم می‌سازد. درنتیجه، شرکت‌ها کماکان اقدامات مهندسی مجدد را پیگیری می‌کنند ولی همچنین تأکید بیشتری بر استراتژی‌هایی می‌کنند که هدف آن‌ها رشد درآمدهای فروش است.

انتهای مطلب/