کسب و کار در مسیر صحیح ...

برخی محصولات در ابتدای ورود به بازار قیمت بالایی داشته ولی پس از مدتی در بازار دچار کاهش قیمت می‌شوند. این الگوی قیمت گذاری معمولاً در محصولات مصرفی دارای فناوری پیشرفته استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش قیمت در ماه‌های دوم و سوم ارائه محصول به بازار افزایش تقاضا و به‌تناسب آن افزایش ظرفیت تولید می‌باشد.

البته این امر همیشه صادق نیست، در برخی موارد یک قیمت رو به کاهش نشان‌دهنده قیمت گذاری پرمایه یا قیمت گذاری تبعیضی (Skimming Pricing) می‌باشد که تولیدکننده سود بالایی را از طریق مصرف‌کنندگان پیشرو به جیب می‌زند. مصرف‌کنندگان پیشرو به افرادی گفته می‌شود که محصولات جدید برای آن‌ها یک کالای ضروری محسوب می‌شود. خریداران گوشی‌های موبایل پرچم‌دار ازاین‌دست مشتریان می‌باشند.

هنگامی‌که سود کامل از این بخش از بازار گرفته شد، تولیدکننده قیمت را کاهش داده و لایه بعدی مشتریان مورد نظر را جذب می‌کند و این فرآیند همچنان ادامه خواهد داشت. هر کاهش قیمت موجب توسعه بازار برای این محصول جدید خواهد شد.

قیمت گذاری پرمایه همیشه ایده خوبی نخواهد بود، چراکه ممکن است موجب جذابیت برای رقبا شده و موجب کاهش سهم بازار خواهد شد. با نگه داشتن قیمت در سطح بالا و جذب سود از مشتریان ثروتمند، فرصتی برای رقبایی به وجود می‌آید که به سرعت در حال تعقیب محصول می‌باشند و ممکن است با قیمت پایین‌تر وارد بازار شده و بخش بزرگی از بازار را بدست آورند. اگر این گونه شود شرکت نوآور ممکن است با بخش کوچکی از بازار مواجه شود که به سرعت اشباع می‌شود.

دغدغه و توجه در مورد رقبا تا زمانی که این شرکت از یک انحصار موقت بهره می‌برد نگرانی ندارد. اما بعضی از تولیدکنندگان کالای مصرفی دارای این تخصص هستند که به سرعت می‌توانند محصولات جدیدی را شبیه‌سازی کنند بدون اینکه قوانین حق امتیاز را نقض کنند.

انتهای مطلب/