کسب و کار در مسیر صحیح ...

قیمت‌گذاری تأثیر حیاتی بر درآمد شرکت و سودآوری و رقابت خواهد داشت. قیمت‌گذاری یکی از عناصر آمیخته بازاریابی بوده که جریان درآمدی را ایجاد می‌کند. قیمت‌گذاری مسلماً مغفول مانده‌ترین جنبه راهبرد بازاریابی است، مایه تعجب است که قیمت‌گذاری با فرض نیاز به تولید درآمد، سود و سربه‌سر شدن درآمد و هزینه انجام می‌شود. در این پست قصد داریم به بیان و بررسی روش‌های متداول قیمت‌گذاری که در خرده‌فروشی‌ها مرسوم است بپردازیم.

  • قیمت‌گذاری همیشه ارزان: شاید بتوان وال مارت را بنیان گزار این رویکرد دانست. در این روش قیمت‌گذاری فرض بر این است که فروش روزانه محصولات با پایین‌ترین قیمت ممکن انجام شود. قیمت رقبا بررسی‌شده و قیمتی پایین‌تر و یا حداقل مشابه رقبا در نظر گرفته می‌شود. برخی فروشگاه‌های از این روش برای برخی محصولات استفاده کرده و برخی نیز برای طیف وسیعی از محصولات به‌طور تهاجمی استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های این روش می‌توان به حذف تخفیف قابل پیش‌بینی توسط مشتری و انتظار برای حراج و از معایب آن می‌توان به رقابت خرده‌فروشان در کاهش قیمت و لطمه به یکپارچگی برند اشاره نمود.
  • قیمت‌گذاری بالا – پایین: در این روش از دوره‌های حراج شگفت‌انگیز برای افزایش ورودی و جریان نقدینگی استفاده می‌شود. مجریان این روش قیمت‌گذاری تمایل دارند خریدارانی با اشتیاق بالاتر در خرید با در نظر داشتن عدم حساسیت به قیمت را جذب کنند. خرده‌فروش در این روش قیمت‌ها را در سطح خاص بین سطح بالای متوسط و سطح فروش پایین تغییر خواهد داد.
  • روش قیمت‌گذاری کاهشی: این روش قیمت‌گذاری بهترین تکنیک برای خالی کردن انبارهایی است که از اجناس بلااستفاده و یا کم مشتری پرشده‌اند. کاهش قیمت در برخی کسب‌وکارها همچون مد اجتناب‌ناپذیر است. پیش‌بینی کارآمدتر و مدیریت موجودی می‌تواند محدوده کاهش قیمت را کمتر نماید. خرده‌فروش‌های مانند زارا مثال مناسبی برای مدیریت موجودی انبار هستند، آن‌ها این اشتباه و ریسک که حجم بزرگی از کالاها را در انبار و یا قفسه‌های فروشگاهشان انجام نمی‌دهند.
  • مدل قیمت‌گذاری پویا: علت اهمیت این رویکرد قیمت‌گذاری در خرده‌فروشی به‌کارگیری فناوری و آی تی و جمع‌آوری اطلاعات دقیق و آنلاین از الگوهای تقاضا می‌باشد. با استفاده از این اطلاعات برنامه‌ریزی منابع و الگوهای خرید بر مبنای زمان تقاضای واقعی انجام خواهد شد. برای مثال سیستم قیمت‌گذاری درخواست تاکسی اسنپ از این روش استفاده کرده که در برخی زمان‌ها مشتری با سوءاستفاده این سامانه از اطلاعات به‌دست‌آمده مواجه خواهد شد.
  • پروموشن فروش به ازای ثبت‌نام: برخی خرده‌فروش‌ها مجموعه محدودی از محصولات را برای مدت‌زمانی محدود باهدف افزایش تعداد ثبت‌نام در سایت انجام می‌دهند. برخی ثبت‌نام‌ها نیز منوط به پیشنهاد و معرفی فرد دیگر می‌باشد.
  • قیمت‌گذاری به روش ارتقای قیمت: ارتقای قیمت مقدار اضافه هزینه کالاهاست که به قیمت آن اضافه می‌شود تا قیمت فروش به دست آید. این موضوع به تفاوت هزینه کالا و قیمت فروش برمی‌گردد. ارتقای قیمت به هزینه قیمت افزوده می‌شود و قیمت خرده‌فروشی را شکل می‌دهد. برای مثال یک خودکار به قیمت ۱۰۰۰ تومان توسط خرده‌فروش خریده شده و با توجه به اینکه او به دنبال ارتقای قیمت ۲۵ درصدی است عدد ۱۲۵۰ تومان حاصل می‌شود، از طرفی اگر حاشیه سود ۲۵ درصدی را در نظر بگیریم قیمت نهایی برای مصرف‌کننده ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

انتهای مطلب/