انتظار می‌رود مارکتینگ جستجو به بزرگ‌ترین بخش از درآمدهای تبلیغات آنلاین تبدیل شود، بخشی که ۱۱ میلیارد دلار را در سال ۲۰۰۸ تحت کنترل خود درآورد. علاوه بر این ژوپیتر ریسرچ گزارش می‌کند که ۵۵ درصد معاملات الکترونیک از یک لینک جستجوی پولی نشئت می‌گیرند. اگرچه لینک‌های غیر پولی نرخ واکنش بهتری دارند (۷۰ درصد)، لینک‌های جستجو پولی درآمد بالاتری از فروش دارند. از این‌ها گذشته، ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان قبل از انجام خرید، به جست‌وجوی آنلاین می‌پردازند.

موفقیت گوگل گواه این مطلب است که چگونه اطلاع از رفتارهای آنلاین مشتری می‌تواند برای تبلیغ‌کنندگان سودمند باشد. امروزه ۲ نوع اصلی مارکتینگ جستجو مورداستفاده است: جست‌وجوی پولی که شرکت‌ها برای جای‌گیری در میان نتایج جست‌وجو بنا بر کلیدواژه‌ها، قیمتی را به‌صورت مزایده پیشنهاد می‌کنند، بهینه‌سازی موتور جستجو که سایت هدف را به‌عنوان نتیجه طبیعی جست‌وجوی مصرف‌کننده بازمی‌گرداند و شانس واکنش مشتری را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر تبلیغات آنلاین چندین مزیت دارد: ۱. هر مشتری رد دیجیتال قابل ارزیابی از قرار گرفتن خود در معرض تبلیغات و واکنش‌ها بر جای می‌گذارد، ۲. تبلیغات آنلاین می‌تواند به‌طور مجزا برای هر بازدیدکننده هدف‌گذاری شود، ۳. ما می‌توانیم به‌صورت متصل و سریع محتوای آگهی را در هر صفحه‌ای تطبیق دهیم. این سه مزیت می‌تواند برای طراحی بهتر کمپین‌ها و هدف‌گذاری بهتر آن‌ها تحت کنترل گرفته شوند و ازاین‌رو نتایج بهتری ایجاد کنند که برای کمپین‌ها بیشتر قابل ارزیابی هستند. اینترنت به دلیل ماهیت تعاملی خود، می‌تواند رفتار مشتریان در حالت آنلاین را جستجو تا کلیک و خرید ثبت کند. همچنان که شرکت‌ها، به‌کارگیری آنچه را که مصرف‌کنندگان در حالت آنلاین انجام می‌دهند تا پیام‌های هدفمند بگیرند، می‌آموزند، هدف‌گذاری رفتاری ارتقا می‌یابد.

محبوبیت مارکتینگ جستجو به رشد خود ادامه می‌دهد اما برای درک بهتر نحوه استفاده مصرف‌کنندگان از واژه‌ها و لینک‌های (پیوندهای) جستجو و تأثیر آن بر نگرش به برند و احتمال افزایش خرید یا افزایش فروش، تحقیقات بیشتری لازم است. به‌طور اخص اگر از دیدگاه تحمیلی یا غیر تحمیلی بنگریم، این پرسش مطرح می‌شود که آیا جستجوی پولی بهتر از بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) است؟ آیا محصولات مختلف و سطوح درگیری با این محصولات، منجر به واکنش‌های متفاوت مصرف‌کننده از جستجوی پولی در مقابل SEO می‌گردد؟

تبلیغات اینترنتی می‌تواند به یک شرکت دررسیدن به اهداف مختلف کمک کند؛ از ایجاد آگاهی و نگرش به برند تا افزایش احتمال خریدوفروش؛ بنابراین درک بهتر تأثیر این دو شیوه بر رابطه بین مصرف‌کننده و برند (آگاهی، آشنایی، نگرش) و شناخت موقعیت‌های برتری یکی از آن‌ها بر دیگری، برای دانشگاهیان و فعالان این حوزه جالب‌توجه خواهد بود. علاوه بر این، ازآنجاکه تبلیغات آنلاین ناخوانده می‌تواند موجب پرهیز تعمدی مصرف‌کنندگان از آن‌ها شود، واکنش آن‌ها به هر یک از انواع مارکتینگ جست‌وجو بسته به مقطع آن‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری و سطح درگیری آن‌ها با محصول مورد جست‌وجو، عرصه‌ای برای تحقیق بیشتر است.

انتهای مطلب/