کسب و کار در مسیر صحیح ...

همه سازمان‌ها با چالش اداره روابط با افراد اصلی‌شان روبه‌رو هستند. منظور از این عبارت ذینفعان مختلفی است که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تصویر و ادراک سازمان را شکل می‌دهند، بر آن تأثیر می‌گذارند یا آن را تغییر می‌دهند. خرده‌فروش‌ها هم از این موضوع مستثنا نیستند.

«فیلیپس» تعریفی را از متخصص این حوزه درباره محدوده و حوزه فعالیت روابط عمومی نقل می‌کند. «روابط عمومی مدیریت ادراک و روابط راهبردی میان سازمان و ذینفعان درونی و بیرونی برای بهره مشترک و نظم اجتماعی بزرگ‌تر، از طریق ارتباطات، است.» کلمات کلیدی در این تعریف «ادراک» و «روابط» هستند. روابط عمومی اساساً مدیریت ادراکاتی است که مردم و سازمان‌ها درباره خرده‌فروش دارند. همچنین به پشتکار در توسعه و نگهداری روابط با ذینفعان برمی‌گردد، بنابراین خرده‌فروش تصویر مثبتی را فرافکن می‌کند.

معمولاً خرده‌فروش‌ها به‌طور خاص میان افراد مختلف تبلیغات منفی ایجاد می‌کنند. مثلاً «تسکو» و «وال مارت» برای فعالیت‌های مختلف، مانند استثمار کارگران و دستمزدهای کم و موقعیت مارکِت موردنقد شدید قرار گرفتند که موجب می‌شود خرده‌فروش‌های کوچک «منقرض شوند». سایر خرده‌فروش‌ها مانند «پریمارک» متهم به اجرای راهبردهای منبع یابی غیراخلاقی و استثمارگرانه شده‌اند. مک دونالدز نیز باید با این ادعاها می‌جنگید که غذای ناسالم را در جامعه در کل و در میان جوانان به‌طور خاص باب کرده است.

اکنون دوره زمانی مسئولیت اجتماعی شرکتی خوب و درست است و خرده‌فروش‌ها باید مراقب مدیریت تبلیغات، به‌ویژه موضوعات منفی که در رسانه‌ها پدیدار می‌شود، باشند. مدیریت روابط عمومی قرار دادن کسب‌وکار در بهترین محل ممکن و به حداقل رساندن هر تبلیغ منفی است که ممکن است از فعالیت‌های خرده‌فروش ایجاد شود.

استارباکس مثال خوبی از خرده فروشی است که نقدهایی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است. استارباکس در سال‌های اخیر در انگلستان تبلیغات معکوس دریافت کرده، برای اینکه ظاهراً مالیات‌های کامل را نپرداخته و راهی را در پیش‌گرفته که به شرکت امکان می‌دهد پرداخت مالیات زیادی را دور بزند. این شرکت در ۲۰۱۳ ابتکاری را به نام «قهوه معلق» معرفی کرد. اگر مشتری این محصول را می‌خرید، «استارباکس» ارزش خرید را به شریک خیریه‌اش، «اوئاسیس»، می‌پرداخت که آن‌هم به‌نوبه خود آن را از طریق قطب‌های توزیعش در انگلستان پخش می‌کرد. این کار ابتدا در اوت­لت­هایش در بازار ایتالیا معرفی شد.

این مثالی از ابتکاری است که برخی نظرات مثبت درباره برند ساخته است. به نسبت راهبردی کم‌هزینه است که می‌تواند به بی‌اثر کردن تبلیغات معکوس بالقوه کمک کند. مسلماً نقش روابط عمومی در خرده فروشی حتی توجه بیشتری را در محیط برمی‌انگیزد که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آن را به‌صورت فزاینده تحریک می‌کنند. در موقعیت‌هایی که مشتریان نظرات و تجربه‌های منفی را پست می‌کنند، خرده‌فروش‌ها باید در رسیدگی به چنین موقعیت‌هایی هوشیار باشند.

انتهای مطلب/