کسب و کار در مسیر صحیح ...

قیمت‌های بالاتر به معنای حاشیه سود بالاترند، درست است؟ گرچه مردم فقط بر اساس قیمت خرید نمی‌کنند و بالا بردن قیمت می‌تواند مفاهیم دیگری برای کارتان داشته باشد. ازیک‌طرف بالا بردن قیمت‌ها، منابع بیشتری را برایتان فراهم کرده و به شما این امکان را می‌دهد ارزش بیشتری به خدماتتان بیفزاید و از بقیه دوام بیشتری داشته باشید؛

اما قیمت‌های بالاتر معمولاً باعث می‌شوند مشتریان همیشگی‌تان را از دست بدهید. اگر می‌خواهید مشتریان باقیمت‌های پایین را از دست بدهید به این دلیل که کارهای ارزانی هستند که وقت و انرژی‌تان را می‌گیرند. در این صورت بالا بردن قیمت‌ها استراتژی آگاهانه‌ای برای رد کردن مشتریان بدون سود و وقت تلف کن است.

تأثیری که شما می‌توانید بر مشتریانتان بگذارید به میزان حساسیت آن‌ها نسبت به افزایش قیمت‌ها بستگی دارد. به‌هرحال، اگر بخواهید قیمت‌ها را بالا ببرید باید این را درزمانی مناسب و به روشی صحیح انجام بدهید. مشتریان دائمی و وفادارتان نیاز به هشدار اولیه‌ای دارند که شگفت‌زده نشوند.

اگر بتوانید به مشتریانتان نشان دهید که هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، کیفیت محصولات و خدمات خود را نیز بالا برده‌اید پذیرش این تغییر برایشان راحت‌تر است. مشتریان کمتر بر اساس قیمت خرید می‌کنند و اگر این کار را بکنند ارزشی که انتظار داشتند را دریافت نمی‌کنند. قبل از افزایش قیمت بهتر است پاسخ مناسبی برای سه سوال زیر بیابید:

  • قیمت‌هایتان چگونه ارزش محصولاتتان را منعکس می‌کنند؟
  • می‌توانید قیمت‌هایتان را بالا ببرید؟
  • بسته به ماهیت کسب‌وکارتان چطور و چه موقع قیمت‌ها را افزایش می‌دهید؟

برای تعیین استراتژی قیمت‌گذاری محصولات خود باید شرایط بازار و شرایط رقابتی خود را نیز در نظر بگیرید. مشخص کنید که با افزایش قیمت محصولات خود به چه چیزی می‌خواهید دست پیدا کنید. برای کار خود زمانی را به‌عنوان پایان سال مالی در نظر بگیرید تا مطمئن شوید افزایش قیمت‌هایتان در فاکتورهای آینده محاسبه می‌شود.

با این کار مشتریان فعلی‌تان راحت‌تر خودشان را با این شرایط جدید وفق می‌دهند. آغاز سال جدید و یا آغاز سال مالی جدید و یا پایان دوره‌فروش یک محصول و یا شروع فروش خط محصول جدید می‌تواند زمان خوبی برای افزایش قیمت‌ها باشد. برای اینکه افزایش قیمت‌های خود را توجیه کنید باید بتوانید ارزش محصولاتتان را نیز افزایش دهید و این کار را به مشتریان خود نیز منتقل کنید.

ارائه بسته محصولات یا خدمات به این معنی است که گروهی از محصولات یا خدماتتان را به‌صورت یک پکیج درآورده و به فروش برسانید. به‌این‌ترتیب می‌توانید فروش خود را بالابرده و همچنین رضایت مشتری را افزایش دهید. چون مشتری حس می‌کند چیز باارزش‌تری دریافت می‌کند.

با این کار می‌توانید بدون اینکه قیمت محصولاتتان را بالا ببرید از مشتری پول بیشتری دریافت کنید. ارائه بسته محصولات و خدمات این امکان را می‌دهد که بیشتر بفروشید با:

  • افزایش ارزش دریافت شده برای مشتریان
  • افزایش فروش به‌طور خودکار بدون اینکه برای آن تلاشی بکنید
  • ایجاد فرصتی برای کار با مشتریان در زمان طولانی‌تر
  • فروش کالاهای قدیمی در کنار کالاهای پرطرفدار و جدید

نمونه‌هایی از روش ارائه بسته‌بندی محصولات در شرکت‌های مختلف در ذیل آورده شده‌اند که می‌توانند برای شما مفید باشند:

  • یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی رو در نظر بگیرید که از مشتری مبلغ مشخصی دریافت می‌کند و در مقابل، پرواز، اقامت، غذا و نوشیدنی به همراه دیگر تسهیلات را به‌صورت جامع و در یک پکیج به مشتری ارائه می‌دهد.
  • فست فودی را در نظر بگیرید که در مقابل مبلغ دریافتی از مشتری یک وعده غذایی مثل یک همبرگر را به همراه سیب‌زمینی سرخ‌کرده و یک نوشیدنی می‌دهد.
  • یک فروشگاه کتاب که از شعار «یکی بخر و دوتا ببر» استفاده می‌کند و با خرید یک کتاب باقیمت بالاتر یک کتاب دیگر نیز ارائه می‌دهد.

انتهای مطلب/