کسب و کار در مسیر صحیح ...

مفهوم خرده‌فروشی همانند تئاتر به روشی ارتباط دارد که خرده‌فروش‌ها توسط آن با پایگاه مشتری‌هایشان تعامل دارند. در مواردی که خرده‌فروش‌ها کالایی می‌فروشند که رفتار لذت جویانه را برمی‌انگیزد و جایی که خریدار هم با محصول و هم با کارکنان فروش درگیر می‌شود و تعامل دارد، خرده‌فروشی همانند تئاتر می‌تواند تجربه را ارتقا ببخشد و ارزش اضافه کند. میزان استفاده خرده‌فروش‌ها از تئاتر ممکن است متفاوت باشد. به گزارش هورموند، کالا در یک انتهای طیف ممکن است به روش ساده و مستقیم معرفی شود. مثلاً برخی سوپرمارکت‌ها به کارکنان خود در بخش ماهی و گوشت کلاه و کت سفید می‌پوشانند تا تأثیر مهارت را منتقل کنند. در حد افراطی دیگر، خرده‌فروش‌ها ممکن است اقدام به اجرای تئاتر ابسورد (تئاتر عبث) کنند تا موقعیت صحنه‌ای دراماتیک را ایجاد کنند که خریداران را به چالش می‌کشاند. در ادامه به روش‌های استفاده از خرده‌فروشی همانند تئاتر می‌پردازیم؛

  1. ماهیت قالب خرده‌فروشی: بااینکه لزومی ندارد که فضاهای فروش خرده‌فروشی بزرگ را محدود کنیم، مال‌های خرید، فروشگاه‌های دپارتمانی، قاتلان رده (مثلاً تویز آر اس) و خرده‌فروش‌های تخصصی (بی اند کیو، بانینگز، اپل و نایک) باید شکاف هیجان و انرژی ایجاد کنند تا از فضای فروش در دسترس استفاده کامل بکنند. ابتکارات مرتبط با سرگرمی می‌توانند با جو فروشگاه ترکیب شوند تا به این موضوعات رسیدگی کنند.
  2. ماهیت کالا: کالاهای با درگیری زیاد باید به روشی خیال‌انگیز و خلاقانه ارائه شوند تا خریداران را تشویق کنند که با آن‌ها درگیر شوند و تعامل داشته باشند محصولاتی که آرمانی و با جهت‌گیری سبک زندگی هستند نامزدهای برتر برای استفاده تئاتری در معرفی به خریداران هستند. بخش برند تجملاتی مثال خوبی در این زمینه است.
  3. نوع رفتار خرید: رفتار لذت جویانه و در جستجوی لذت انتظاراتی را ایجاد می‌کند که حول سرگرمی و افراط می‌گردند. خرده‌فروشی همانند تئاتر می‌تواند روی این تعامل‌ها کار کنند و پشت‌صحنه‌ی مثبت و خوشایندی فراهم بیاورند.
  4. معرفی و ارائه محصولات جدید: خرده‌فروش‌های مد بین‌المللی، لوازم الکترونیکی و لوازم ورزشی از فروشگاه‌های گلچین استفاده می‌کنند تا طراحی‌های جدید را به پایگاه مشتریانشان معرفی کنند. مور و همکاران (۲۰۱۰) چنین قالب‌هایی را از چشم‌انداز ورود به بازار بررسی کردند. این فروشگاه‌ها معمولاً در مکان‌های خرده‌فروشی برتر در شهرهای بزرگ و دارای نفوذ واقع‌شده‌اند (نیویورک، لندن، پاریس، میلان، شانگهای، دوبی و مانند این‌ها) و همچنین سازوکاری مهم برای ارائه‌ی آخرین طرح‌ها و بهبودهای فناوری هستند. خریداران چنین فروشگاه‌هایی را به‌صورت نقطه مرجعی به کار می‌برند و سفرهای خرید را برای یادگرفتن، آگاهی یافتن، گفتگو با فروشندگان در فروشگاه و همرسانی دیدگاه‌ها با همکاران استفاده می‌کنند. خرده‌فروش‌ها می‌توانند از تئاتر استفاده‌ی خیال‌انگیز بکنند تا محصولات و طراحی‌های جدید را به نمایش بگذارند و ارائه بدهند.
  5. فعال کردن درگیری مشتری و تعامل با کالا و کارمندان: مفهوم مارکتینگ تجربی طرفدار این است که سازمان‌ها باید مصرف‌کننده را تشویق کنند تا در درگیر شدن با کالا فعال باشند، به‌ویژه در مورد کالاهایی که قرار است به رفتارهای لذت جویانه مجهز باشند. از خرده‌فروشی همانند تئاتر می‌توان برای تحریک تعامل با کالاها استفاده کرد.

انتهای مطلب/