کسب و کار در مسیر صحیح ...

افرادی هستند که فرصت ندارند اتومبیل خود را برای تعویض روغن به جایگاهی به‌خصوص ببرند. تودورف به فکر این افراد بود. او جایگاه تعویض‌روغنی خود را نزد آنان می‌برد. دو سال از تأسیس شرکت لوب آن لوکیشن می‌گذرد. تودورف جایگاه سیارش را در سراسر منطقه‌ی کیپ به حرکت درمی‌آورد و خدماتش را در هر محلی که شد به خودروهای ناوگان بازرگانی و شخصی عرضه می‌کند. در این جایگاه قیمت تعویض روغن اتومبیل ۹۵/۲۶، تایر و تیوپ ۱۵/۲۱، برف‌پاک‌کن حداقل ۱۵ و تعویض فیلتر هوا حداقل ۱۲ دلار است. البته به این قیمت‌ها مالیات نیز اضافه‌شده است.

تودورف طی ماه‌های آینده، با نصب سامانه‌ی مکنده بر روی وانت خود، خدمات تمیزکاری کامل درون اتومبیل را نیز با قیمت ۳۰ دلار انجام خواهد داد. همین اواخر بود که سروکله‌ی تودورف، پس از تعویض روغن از زیر یک دستگاه مزدای قرمزرنگ مستقر در محوطه‌ی پارکینگ منطقه‌ای تجاری، پیدا شد و همان‌طور که دست‌هایش را خشک می‌کرد، یک قطره روغن هم‌روی صورتش می‌غلتید.

تودورف می‌گوید: هنگامی‌که روی وانت باری کار می‌کردم، یک نفر مرا صدا کرد و گفت که همسرش آن‌طور که باید از اتومبیل خود مراقبت نمی‌کند؛ و از من خواست، در صورت امکان، درحالی‌که همسرش مشغول انجام کار است، اتومبیل را سرویس کنم. تودورف می‌گوید: «مشغول سرویس اتومبیل آن خانم بودم که بعضی از مشتریان بانک، در حین انجام دادن امور بانکی خود، مرا دیدند و این بود که کم‌کم کارم رونق گرفت.»

تعویض روغنی سیار

تعویض روغنی سیار

کار اصلی لوب آن لوکیشن، خدمات‌رسانی به ناوگان‌هایی نظیر شرکت‌های حمل‌ونقل کالاست. تودورف صبح‌ها، هنگام بارگیری کامیون‌ها و شب‌ها موقع تخلیه‌ی بار خدمات خود را برای ایشان انجام می‌دهد. آقای ادوارد ماتس، مدیر کیپ آلاید ترانزیت در وست یارموست که به امور خدماتی حمل‌ونقل کالا اشتغال دارد مدعی است تودورف باعث شده تا وی یک تن پول صرفه‌جویی کند. او می‌گوید: «فقط نیروی انسانی را در نظر بگیرید. تصور کنید که من دیگر مجبور نیستم کامیون را تحویل کسی بدهم تا آن را به جایگاه تعویض روغن ببرد و روغن آن را عوض کند.»

ماتس می‌گوید که تودورف در اداره کردن ۷۰ دستگاه کامیون شرکت، مرتب و منظم عمل می‌کند و آن‌چنان از خود کارایی نشان داده که وی را بر آن داشته‌اند تا امور پایانه‌های شرکت در نیوهامشایر ورودآیلند را نیز به تودورف بسپارد. تودورف مجوز اداره‌ی حفاظت از محیط‌زیست برای حمل روغن ضایعاتی یا روغن‌سوخته‌ی دیگ روغن ضایعاتی یکی از نمایندگی‌های اتومبیل در هایانیس رادار است. همچنین تودورف بیمه‌نامه‌ای دارد که نشت روغن و حوادث را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تودورف ۲۷ سال دارد و اهل پوکی پسی ایالت نیویورک است؛ ازدواج‌کرده و صاحب پسری یک‌ساله است؛ همچنین فرزند دیگری درراه دارد. او برای اینکه نزدیک برادر خود باشد در سال ۱۹۸۹، به کیپ نقل‌مکان کرد. قبل از اینکه یکی از دوستانش شغل تعمیر و نگهداری خودروها را به او پیشنهاد دهد، او شوینده‌ی فرش و موکت بود و در کنار آن به شغل آشپزی نیز اشتغال داشت.

تودورف می‌گوید: «همیشه کارهای اتومبیلم را خودم انجام می‌دادم. پیشنهاد دوستم مرا به فکر فروبرد و پس از مدتی در مجله‌ای خواندم که یک نفر تجهیزاتی تولید کرده که با استفاده از آن، روغن اتومبیل در محل تعویض می‌شود. این بود که اتومبیل خود را فروختم تا با پولش تجهیزات دست‌دومی را که آگهی آن را در مجله دیده بودم خریداری کنم.» تودورف می‌گوید که این حرفه حدود ۶۰۰ مشتری دارد؛ اما او هیچ‌گاه درآمد سالیانه‌ی خود را فاش نکرده است. تودورف با افزایش میزان درآمد، قصد دارد در ماه می، اولین کارمند خود را استخدام کند. به‌رغم موفقیت‌های تودورف، روند این نوع «کسب‌وکار سیار» در نظر اشخاص بدبینی نظیر جان پل که یکی از سخنگویان اتحادیه‌ی صنف خودروی آمریکا در راکلند است، امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.

پل می‌گوید: «شاید منتظر جهش در این حرفه باشید! اما به نظر من این حرفه به دلیل آب‌وهوای خوب در این بخش از کشور هیچ‌وقت پا نخواهد گرفت. البته، این را نیز اضافه کنم که اگر تعویض‌روغنی‌هایی نظیر جیفی لوب نبود، دوران شکوفایی این حرفه فرامی‌رسید.» اما شاید تودورف نسبت به رقبای خود برتری‌هایی داشته باشد. جیفی لوب، رقیب تودورف در «هایانیس» برای تعویض روغن هر دستگاه اتومبیل با مالیات ۲۸ دلار مطالبه می‌کند که این ۳۹/۱ دلار از قیمت لوب آن لوکیشن بیشتر است. تودورف می‌گوید: «مشتری من، در طول روز، کسی است که نمی‌خواهد برای تعویض روغن اتومبیل خود، تعطیلی شنبه‌اش را از دست بدهد. این مشتریان، در طول ایام هفته، آن‌قدر گرفتارند که با رسیدن پایان هفته ترجیح می‌دهند که تعطیلات خود را صرف رانندگی تفریحی یا سرگرمی جالب دیگری بکنند.»

انتهای مطلب/