از گذشته تا کنون سوالی که ذهن فروشندگان را درگیر کرده است این بوده که چرا خریداران محصولی را به محصول دیگر ترجیح می دهند؟ پس از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان به این نتیجه رسیده ایم که علت آن را می توان در تمایز جستجو نمود. در حقیقت برای یک خریدار، تمایز یک محصول بر محصول رقیب عاملی تعیین کننده بوده و یک شرکت زمانی می تواند در بازار رقابتی پیروز شود که بتواند برای محصول خود متمایز سازی را انجام داده و دستاوردهایش را حفظ نماید. در ادامه به ۸ روش متمایزسازی محصول خواهیم پرداخت؛

  1. ایجاد تسهیلات جدید: ایجاد تسهیلات جدی برای محصولات می تواند موجب تمایز گردد. برای مثال در مورد کالاهای الکترونیک، حذف سیم از میکروفن یک تمایز محسوب می شود.
  2. جایگزینی: جایگزین کردن ابزارهایی برای استفاده با امکانات بهتر و آسانتر از محصولات قبلی نیز می تواند موثر باشد. برای مثال جایگزینی ویندوز ۱۰ به جای ویندوز ۸.
  3. استفاده آسان: در کالاهایی که استفاده آنها به سختی صورت می گیرد، آسان سازی می تواند یک مزیت باشد. برای مثال می توان به در آسان بازشو قوطی های کنسرو اشاره نمود.
  4. بزرگ سازی: یکی دیگر از راه ها بسط و گسترش مزایای موجود می باشد. توسعه قطعه سازی خودرو در شرایطی که واردات قطعات امکانپذیر نمی باشد یکی از این موارد می باشد.
  5. ترکیب: ترکیب چند کاربرد متفاوت در یک محصول و تولید محصول جدید نیز یکی از روش های ایجاد تمایز می باشد. برای مثال می توان به غذاسازهای چندکاره اشاره نمود.
  6. سهولت در استفاده: در این مورد می بایست محصول به گونه ای طراحی شود که مشتری در زمان استفاده احساس راحتی نماید. برای مثال می توان به صندلی های خودرو که با قد و وزن رانندگان خود را تطبیق می دهد اشاره نمود.
  7. تغییر نحوه دسترسی: بر خلاف روش معمول که مشتری به دنبال محصول است می توان به سراغ او رفت و به ارائه محصول پرداخت.
  8. بهینه سازی: با در نظر داشتن بهینه سازی محصول باید سعی شود محصول را به بهترین شیوه به بازار عرضه نمود ومیان محصول خود و دیگران از نظر بسته بندی، روش مارکتینگ، کیفیت، عملکرد و … به متمایز سازی محصول پرداخت.

انتهای مطلب/