کسب و کار در مسیر صحیح ...

پیش از اینکه به بیان تعاریف مارکتینگ بپردازیم باید یادآور شویم که گاهی اوقات دیده می شود که برخی افراد بر اساس نقش خود در فرآیند مارکتینگ، به تعریف آن می پردازند. اگر قرار باشد تعریفی شفاف از مارکتینگ داشته باشیم باید بیان کنیم که مارکتینگ یک راهبرد سازمانی است از مجموعه فرآیندهایی جهت برقراری ارتباط و ارائه ارزش به مشتریان به گونه ای که منافع مشتریان، کارکنان، سهامداران و جامعه تأمین گردد. در ادامه به نقل سایر تعاریف می پردازیم؛

  1. مارکتینگ، علم و هنر کشف، خلق و تولید ارزش برای ایجاد رضایت در بازار هدف با تمرکز بر سودآفرینی است. مارکتینگ نیازها و خواسته های تحقق نیافته را شناسایی می کند. مارکتینگ یعنی تعریف، اندازه گیری و تعیین بزرگی بازار شناسایی شده و میزان استعداد سودآوری آن بازار؛ براساس این تشخیص که یک کسب و کار قادر است تا در کدام بخش از بازار بهترین عملکرد را داشته باشد، « مارکتینگ» با طراحی و ارتقای خدمات و محصولات متناسب با بازار مورد نظر نقش آفرینی می کند. ” فیلیپ کاتلر”
  2. مارکتینگ فرایندی است استراتژیک، چندوجهی و تاکتیکی که به فروش خدمات مشتریان و حفظ و نگهداشت مشتری کمک می کند. گام های اولیه ی مارکتینگ شامل شناسایی مخاطبان هدف، توسعه استراتژی مارکتینگ/ارتباطات است و معمولا روش ها و کانال های متعددی مانند تبلیغات، روابط عمومی، مارکتینگ محتوا، رسانه های چاپی و دیجیتالی، برگزاری رویدادها و…به اندازه گیری و ارزیابی نتایج می پردازند و فرایند بررسی اطلاعات و تغییرات و توسعه بازار به طور پیوسته مورد بازبینی قرار می گیرد. مارکتینگ می تواند حلقه ی بازخورد میان سازمان و خریداران احتمالی و مشتریان را تشکیل بدهد. حلقه ای که به آگاهی و پیشرفت کسب وکار کمک می کند. “ربکا لیب”
  3. مارکتینگ چتری است که تحقیقات، برندسازی، روابط عمومی، تبلیغات، پاسخگویی مستقیم، ترفیع و تبلیغات، وفادارسازی، ایجاد تقاضا و … را پوشش می دهد.” آن هولند”
  4. مارکتینگ تعاملی دوسویه و ارزش آفرین است میان مشتری و بازاریاب و از طریق ارایه ی محصول و خدمات مناسب به مشتریِ هدف که برای رفع نیازهای او با استفاده از ابزارهای خرید و تعامل مناسب شکل می گیرد. مکالمات مارکتینگ روایتی است از محصول و خدمات شما به مشتری که او را طی گفتمان صحیح با شرکت پیوند می دهد. این گفتگومان درست شامل گوش سپردن، مشارکت، وابستگی و ارتباط و نهایتا خرید می شود.” جری لنتزم”
  5. مارکتینگ فرآیندی است مجتمع با کانال های ارتباطی چندگانه (آنلاین و آفلاین) که مبتنی بر مشتری مداری است و به تعریف، بخش بندی، دسترسی به مشتری بالقوه و متقاعد کردن او برای خرید محصولات و خدمات می پردازد. این فرایند با تجزیه و تحلیل معیار های مختلف برای بازبینی استراتژی ها همراه است؛ بازبینی و اصلاحات برای تکرار فرایند با هدف بهینه سازی میزان بازگشت سرمایه لازم است. ” شارون موستین”
  6. مارکتینگ یعنی برند سازی کنید و دیگران را متقاعد کنید که برندتان یعنی محصول، خدمت و شرکت شما بهترین است و از رابطه ای که میان شما و مشتری شکل گرفته است، حفاظت کنید. “مارجوری کلی من”
  7. مارکتینگ علم و هنر قانع کردن خریدار بالقوه برای خرید از شرکتی است که مسئول ایجاد پیامی متقاعد کننده است. این پیام از طریق کانال ها و راه های ارتباطی هدف گیری شده با دسترسی و تکرار مناسب، خریداران بالقوه را در چرخه ی خرید همراهی می کند. چرخه ی خرید شامل این مراحل است: توجه، علاقه مندی، تمایل و خرید. ” پل موسنسون”
  8. مارکتینگ تعریف فرصت های کسب و کار، شناسایی مشتریان سودآور و محصول/خدماتی است که نیازهای مشتری را رفع می کند و موجب شکل گیری ارتباط میان مشتری و شرکت می شود. مارکتینگ با پاسخگویی به تقاضای مشتریان، محصول یا خدمات شرکت برای ایجاد ارتباط با مشتری را ارزش آفرینی می کند. ” آن مارشمن”
  9. مارکتینگ کمک کردن به مردم برای خرید محصول و خدمات شما است. “جیسن فالز”
  10. مارکتینگ یعنی کشف آنچه که مشتری بالقوه می خواهد و تقاضا می کند. و پاسخ گویی به این خواسته به طور مؤثرتر و کاراتر نسبت به سایر رقبا. “پل کولاویس”
  11. مارکتینگ علم و هنر تولید، ایجاد رضایت و حفظ مشتریان است و همه این ها در ضمن سودآوری و ارزش آفرینی شکل می گیرد. مارکتینگ به هر روی، قوانین و وظایف را در هم می آمیزد. مارکتینگ باید بالاترین استانداردهای اخلاقی را نیز رعایت کند. مثلا به محیط زیست احترام بگذارد و برای تبدیل شدن دنیا به مکانی بهتر باری زندگی تلاش های لازم را به انجام رساند.” ماکس کلایوف”
  12. مارکتینگ علت حضور شما در زمین بازی را تعیین می کند و به تمام پرسش های دشوار پاسخ می دهد. در گام بعدی باید برنامه ای طراحی بشود و در آن انتظارات ویژه در مورد فروش مطرح بشود و نیز به طور واضح به جلب رضایت توجه بشود. شور و اشتیاق نمی تواند جایگزین برنامه ریزی بشود. برای رسیدن به اهداف تان همیشه با درصدی از بحث ها و تنش ها رو به رو خواهید بود. با بحث ها و پیگیری تضادها می توانید گروه تان را به سمت پیشرفت هدایت کنید. خطر کنید و از اشتباه کردن نترسید. یادتان باشد هیچ کس تا به حال به خاطر خطا در کمپین مارکتینگ فنا نشده است. اگر خواهان رشد هستید باید خطر کنید. کسب و کار خود را در فضا و حال و هوایی تازه مدیریت کنید. “جفری هیزلت”
  13. مارکتینگ در نهایت مسئول ارزش آفرینی از طریق برند یعنی وجهه استراتژیک کسب و کار شما است. برای رسیدن به این هدف، مارکتینگ مخاطب هدف و جذاب ترین بخش های بازار را که قابلیت رشد دارند، شناسایی می کند. مارکتینگ باعث می شود، سازمان جایگاه متمایز و ارزش آفرین برند را تعریف کند و آن را در هر نقطه ی ارتباطی با مشتری تحت نظر بگیرد. مارکتینگ به شما اطمینان می دهد که پیشنهادی متمایز و متقاعدکننده به مشتری هدف ابلاغ شده است. مارکتینگ پاسخگوی رشد شرکت شما است و توانایی شناسایی و تأمین مشتریان جدید را دارد. مارکتینگ به پیشنهادات تازه می پردازد و رشد سودآور بازارهای تازه را در نظر می گیرد.”کتی هالیگان”
  14. مارکتینگ فرایندی است که در آن هر شرکت نیازهای مشتریان را به درآمد تبدیل می کند. “مارک بورجس”
  15. مارکتینگ یعنی روایتی جالب توجه از کسب و کار خود برای جلب نظر مشتریان، شرکا، سرمایه گذاران، کارکنان و همه ی افرادی که با شرکت در تعامل هستند. این روایت شما به مشتری کمک می کند که تصمیم بگیرد آیا به محصول شما به عنوان یک کالای خوشایند نگاه کند یا از آن تصویری از یک کالای ضروری ناخوشایند در ذهن خود داشته باشد. این شیوه ی تعامل افراد با برند شما است. این در حقیقت تاثیر واقعی برند شما در آغاز ارتباط، میانه ی راه و در پایان رابطه با مشتری است. “جف کالتر”
  16. مارکتینگ یعنی خشنود کردن مصرف کننده، مشتری یا کاربر با ایجاد کسب منفعت یا دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. “استیو دیکستاین”
  17. مارکتینگ، در حقیقت برندینگ، انتخاب نام، قیمت گذاری و ایجاد پلی است میان رسانه هایی که در ازای استفاده از آنها هزینه می دهیم و رسانه هایی که از آنها درآمد نیز کسب می کنیم. مارکتینگ، فروش نیست. “جنی دیتریش”
  18. مارکتینگ یعنی کالاهایی که مرجوع نمی شوند و مشتریانی که دوباره برای خرید محصول ما باز می گردند. “استیو داوسن”
  19. مارکتینگ یعنی ایجاد ارتباط میان مشتری و محصولات، برند و کسب و کار شما به طریقی که مشتری تمایل داشته باشد محصول شما را بخرد. یا همان طور که رجیس مک کنا می گوید: مارکتینگ یعنی همه چیز. ” سم دکر”
  20. مارکتینگ یعنی زنجیره ای از اقدامات، تمهید روش های متداول، و فرایندی شامل خلق، برقراری ارتباط، ارائه، و نیز تبادل موارد پیشنهادی که از منظر مشتریان، ارباب رجوع، شرکای تجاری و در نگاه کلان کل جامعه دارای ارزش است. “انجمن مارکتینگ آمریکا”

انتهای مطلب/