اولین پیش نویس هر سندی، هرگز بهترین پیش نویس نیست و این قاعده مطمئنا در مورد برنامه های روابط عمومی فروش هم صادق است. ممکن است شما در اولین پیش نویس برنامه خود به شکلی محتاطانه و مبهم یا کلی با قضیه برخورد کرده باشید. ولی حالا برگردید و روی این پیشنهادها دقیق شوید. انجام این کار نیازمند کاری سخت و تفکری خلاق است. در ادامه به برخی از اقدامات روابط عمومی فروش اشاره که می توانید در جهت ساختن تاکتیک هایی تا حدامکان خلاقانه، زیرکانه، بکر و جذاب انجام دهید:

  • رسانه ها به دنبال اخبارند. اخبار به صورت هرچیزی که جدید، متفاوت و خلاقانه باشد تعریف می شود. آن عبارت شگفت انگیز زنده باد تفاوت هیچ جا بیشتر از تضمین علاقه رسانه ها مصداق ندارد.
  • اغلب موفق ترین ایده های روابط عمومی فروش کاملا هم منحصر به فرد نیست. بلکه ایده های قدیمی هستند با یک شیب خلاقانه جدید. به عنوان مثال یکی از مشتریان که از صاحبان اصلی فروش رستوران ها است، دست به اقدامی در جهت تامین غذاهای افراد بی خانمان زد. متصدیان این کار معتقدند که چنین تلاش گسترده ای برای جذب توجه ملی کافی است. ولی کافی نبود و این اقدام به پوشش دهی مطبوعاتی بسیار ناچیزی دست یافت. مشتری دیگری دست به روشی مشابه جهت تبلیغ زد. این روش تبلیغ به جای یک غذا دادن معمولی به بی خانمان ها، «پوند به ازای پوند برای بی خانمان ها» نامیده شد. تفاوت در همین تغییر خلاقانه بود: شرکت به ازای هر پوند مرغ فروخته شده در طول یک ماه مشخص، یک پوند غذا اهدا می کرد، پوشش دهی رسانه ای این روش مبهوت کننده بود.
  • کسی را که هدف تبلیغات شماست، از نظر دور ندارید. هنگام نوشتن یک اعلان مطبوعاتی، مراقب باشید که آن را مثل آگهی تبلیغاتی ننویسید چرا که رسانه ها آگهی ها را بدون پرداخت هزینه آن ها پخش نمی کنند. اگر می خواهید تبلیغاتتان موثر باشد، باید مبارزه را از دیدگاه عموم مردم طراحی کنید نه از دید خودتان.
  • آزمون برنامه ای رادیویی را به کار ببرید. اگر ایده ای برای فروش یک کالا دارید، از خودتان بپرسید «آیا این ایده برای یک برنامه رادیویی که در آن مردم عادی سوال ها، نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح می کنند موثر است؟» این گونه برنامه های رادیویی به مطالبی نیازمندند که اطلاع رساننده باشد و مخاطب را برآن دارد بلافاصله رابطه متقابلی را با موضوع برقرار کند، بنابراین اگر ایده شما برای این نوع برنامه ها موثر باشد، برای تمام رسانه های دیگر هم موثر خواهد بود.
  • خود را با خبرهای داغ روز مرتبط کنید. هرگاه واقعه خبری بزرگ رخ می دهد، همیشه می توانید برای جلب توجه عموم، از مطالبی مرتبط و متناسب با آن وقایع استفاده کنید.
  • سعی کنید دستورالعمل های خاصی متناسب با تعطیلات رسمی خاص تهیه کنید.  چاپ چاپ چاینیز تویو، صاحب امتیاز غذای چینی، اقدام به فروش ویژه برای هالوین کرد و اسمش را «دستورهای طبخ غذا با اسم های ترسناک» گذاشت. این دستورهای طبخ، خلاقانه و بکر بود و راه خود را به مطبوعات باز کرد. اگر از وقایع خاص، فصول خاص یا تعطیلات رسمی خاص استفاده کنید همواره ربط دادن خودتان به یک مطلب خبری، مزیت مهمی برایتان به حساب خواهد آمد. اگر این کار را خلاقانه انجام دهید، موقعیت شما تقریبا تضمین شده است.
  • خود را به یک احساس پیوند دهید. اگر رسانه ها را بخندانید، بگریانید یا حتی عصبانی کنید، تبلیغات شما جهت فروش محصولتان معمولا موثر خواهد بود.
  • درمورد رسانه خود تحقیق کنید. اگر می خواهید ستون خاصی از روزنامه یا فضایی از برنامه خاص را به خود اختصاص دهید، هر روز آن را ببینید یا بخوانید یا بفهمید که روزنامه نگاران دوست دارند به چه نوع مطالبی بپردازند. سپس مطالب خود را با آن وسیله جمعی موردنظر، متناسب کنید.
  • هنگام رفتن به دنبال رسانه ها، فهرستی از کلیه محصولات خود تهیه کنید. اگر صاحب شرکت تجارت الکترونیکی باشید، احتمالا مهم ترین موجودی شما، اطلاعات مشتریانتان است. اگر رستوران داشته باشید مهم ترین موجودی تان، غذای شما است. حال غذا دادن به گرسنگان کار آسانی است و یک دارایی موثر احساسی است. ولی ارتباطات احساسی مردم نسبت به غذا هم همین طور است. نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که بدانید چگونه می توان از محصول خود برای تهییج عموم و جلب توجه رسانه ها استفاده کرد.
  • مبادله یک روش موثر رایج جلب توجه عموم است. خیلی پیش از این که در مناطق شهری، روزهایی اختصاص داده شود به این که مردم در ازای دریافت پول نقد، اسلحه هایشان را به پلیس تحویل دهند، ایده برنامه روابط عمومی فروش معاوضه اسلحه با کفش کتانی به ذهن رسید. همچنین برنامه معاوضه ای موفقی انجام شد که شامل تعویض کنترل از راه دور تلویزیون با کفش کتانی می شد. این روزها رسانه ها خیلی تحت تاثیر معاوضات قرار دارند؛ ولی همچنان که این روش در حال رواج بیشتری است، معاوضه می باید هر چه بیشتر خلاقانه و ابداعی باشد.

انتهای مطلب/