درک موقعیت شرکت شما در بازار یا صنعت خود و دانستن اینکه چگونه و کجا می توانید رشد کنید برای هر صاحب کسب و کاری حیاتی است. این دانش به شما این امکان را می‌دهد که به‌جای هدر دادن تلاش‌های خود در تلاش برای گسترش به بازاری که با کسب ‌و کار شما هماهنگ نیست یا توسط یک رقیب غافلگیرکننده، شرکت خود را به صورت استراتژیک توسعه دهید.

تحلیل SWOT چیست؟

 SWOT که مخفف “قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها” است، نوعی تحلیل است که به شما کمک می کند تا استراتژی کسب و کار خود را با مقایسه عوامل داخلی با عوامل خارجی توسعه دهید. نمونه هایی از عوامل داخلی شامل مواردی است که شما بر آنها کنترل دارید و می توانید آنها را تغییر دهید، مانند کارکنان یا مالکیت معنوی شما. عوامل خارجی چیزهایی هستند که نمی توانید آنها را کنترل کنید، مانند گرایش های مصرف کننده یا رقبا.

چرا باید تحلیل SWOT انجام دهید؟

تجزیه و تحلیل SWOT یک نمای کلی دقیق و بی طرفانه از کل کسب و کار شما یا یک محصول یا کمپین خاص به شما می دهد. همچنین می تواند به آموزش مغز شما کمک کند تا هر عاملی را که می تواند پروژه یا کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد در نظر بگیرد. هنگامی که با یک مشکل سخت روبرو هستید یا اگر فقط از استراتژی فعلی خود مطمئن نیستید، تجزیه و تحلیل SWOT جزئیات را روشن می کند تا بتوانید بر اساس هر یک از چهار ربع برنامه های عملی تدوین کنید.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک مکان جدید برای کسب و کار خود باز کنید، می توانید یک تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید تا ببینید آیا در موقعیت خوبی برای انجام این کار هستید یا خیر. همچنین می توانید از آن برای شناسایی عوامل خارجی که باید برای آنها برنامه ریزی کنید استفاده کنید.

چه کسی باید تحلیل SWOT را انجام دهد؟

تجزیه و تحلیل SWOT باید یک تلاش مشترک بین چندین سطح استخدام در شرکت شما باشد. بنیانگذاران و رهبران باید بیشترین مشارکت را داشته باشند، اما برای به دست آوردن تصویری واقعی از کسب و کار خود، نظرات گروهی از افراد را جمع آوری کنید که می توانند در چندین دیدگاه مشارکت کنند. اگر به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید، از دوستان نزدیک یا افراد حرفه‌ای مرتبط مانند حسابدار، وکیل یا مشاور خود بپرسید. داشتن دیدگاه‌های بیرونی فراوان به تحلیل شما کمک می‌کند تا حد ممکن جامع و عینی باشد.

نحوه انجام تحلیل SWOT

اولین مرحله از تجزیه و تحلیل SWOT ایجاد شبکه شما است. با نقاط قوت در گوشه سمت چپ بالا، سپس نقاط ضعف در گوشه بالا سمت راست، فرصت ها در پایین سمت چپ و تهدیدات در سمت راست پایین شبکه شروع کنید. بعد، هر قسمت را پر کنید. یک راه آسان برای انجام این کار این است که از خود سؤالاتی بپرسید که برای هر بخش اعمال می شود. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

نقاط قوت

  • چه کاری را خوب انجام می دهید؟
  • چه مهارت ها یا خدمات منحصر به فردی دارید؟
  • چه تجربیاتی دارید که می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند؟
  • چه کاری را بهتر از رقبای خود انجام می دهید؟
  • کجا بیشترین سود را دارید؟ چرا؟

نقاط ضعف

  • چه جنبه هایی از کسب و کار شما می تواند مانع پیشرفت شما شود؟
  • چه مهارت ها یا منابعی کم دارید؟
  • چه چیزی برای شما هزینه دارد؟
  • آیا چیزی وجود دارد که احساس کنید در آن شکست می خورید؟

فرصت ها

  • چه چیزی را می توانید بهبود بخشید؟
  • چه شرایط خارجی می تواند به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کند ؟
  • آیا مخاطبان جدیدی وجود دارند که به طور بالقوه می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید؟
  • آیا فناوری وجود دارد که بتوانید از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید؟
  • آیا می توانید کارهای بیشتری برای مشتریان فعلی خود انجام دهید؟
  • کجا یا چگونه می توانید تجارت خود را گسترش دهید؟

تهدیدها

  • چه شرایط خارجی می تواند به پیشرفت یا عملکرد شما آسیب برساند؟
  • رقبای شما چه کاری را به خوبی انجام می دهند؟
  • رقبای شما چه می کنند که شما انجام نمی دهید؟
  • در صنعت شما چه می گذرد؟
  • چه اتفاقی در اقتصاد می افتد که می تواند به کسب و کار شما آسیب برساند؟
  • آیا رقبای جدیدی در بازار شما وجود دارد؟
  • آیا مخاطبان هدف شما در حال کاهش است؟

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید هنگام پر کردن بخش های خود در نظر بگیرید:

لازم نیست بخش های شما کامل باشند. همیشه می‌توانید پیش‌نویس‌های متعددی از تجزیه و تحلیل خود ایجاد کنید و آنچه را که پر کرده‌اید ویرایش کنید. برای تکمیل اولین پیش نویس خود، یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید. بعد از اینکه ربع ها را پر کردید، هر ربع را بررسی کنید و نتایج خود را ارزیابی کنید.

چگونه نتایج خود را ارزیابی کنیم

برای ارزیابی موثر تجزیه و تحلیل SWOT، از نقاط قوت خود شروع کنید و آنها را نادیده نگیرید. شما ممکن است احساس کنید که چون اینها را میخکوب کرده اید، نیازی به انجام کاری با آنها ندارید، اما این اشتباه است. همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد و کار بر روی نقاط قوت شما، و همچنین با بخش های دیگر، به آنها کمک می کند تا نقاط قوت شما باقی بمانند.

در مرحله بعد، به نقاط ضعف خود نگاه کنید و مشخص کنید که هر نقطه ضعف به کدام جنبه از کسب و کار شما مربوط می شود. به عنوان مثال، آیا حفظ مشتری ضعیف به دلیل کارکنان است؟ محل؟ رقبا؟  سپس، می توانید ببینید که کدام یک از تهدیدات شما به نقاط ضعف شما مربوط می شود و اگر هر یک از آنها ناشی از چیزی است، می توانید تغییر دهید. سعی کنید نقاط قوت خود را به روش هایی که می توانید با تهدیدات مبارزه کنید، مرتبط کنید. در نهایت، در نظر بگیرید که آیا محدودیت های زمانی وجود دارد که می تواند بر فرصت های شما تأثیر بگذارد. کدام یک از آنها کوتاه مدت هستند یا فصلی؟ اگر چنین است، ابتدا به آن فرصت ها ضربه بزنید و یک برنامه عملیاتی برای استفاده از آنها ایجاد کنید.

ناتان تامپسون، رهبر کسب و کار الکترونیک و رشد می گوید که شرکت او فرصت های کسب و کار خود را به اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت تقسیم می کند. آنها ضرب الاجل هایی را برای هر هدف تعیین می کنند تا از انجام آن اطمینان حاصل کنند. وی گفت: «نتایج SWOT باید به ترتیب قابلیت عمل، تجزیه و تحلیل و ارزیابی شود. تعیین ضرب الاجل برای هر نقطه عطف، مسئولیت پذیری همه طرف ها را تضمین می کند.

همانطور که در حال ارزیابی نتایج خود هستید، به یاد داشته باشید که تجزیه و تحلیل SWOT شما تنها یک نقطه شروع است، نه یک برنامه عملی. گرگ گیتنز، مربی اجرایی و رهبری می گوید،  SWOT را برای استراتژی اشتباه نگیرید. شما همچنان مسئول توسعه استراتژی هستید که شما را از جایی که هستید به جایی که می خواهید ببرد، می برد و SWOT نقشه راه آن استراتژی را ارائه می دهد.

انتهای مطلب/ منبع