کسب و کار در مسیر صحیح ...

ابتکار جک ما، یعنی شرکت علی بابا در سال ۱۹۹۹ آغاز به کار کرد و در عرض ده سال رشد تبدیل به بزرگترین بازار B2B آنلاین در جهان و محبوب ترین سایت اینترنتی حراج آسیا شد. ارقام مربوط به علی بابا حیرت آور است. این شرکت ۹ میلیلرد دلاری، ۴۳ میلیون کاربر عضو دارد و بیش از ۵.۵ میلیون مهمان فروشگاهی. در هر لحظه بیش از ۴ میلیون فعالیت تجاری در حال انجام است.

در بطن علی بابا دو سایت اینترنتی B2B وجود دارد: ۱- Alibaba.com که بازاری است برای شرکت های جهانی جهت خرید و فروش به زبان انگلیسی و ۲- China.alibaba که یک بازار داخلی چینی است. این گروه منسجم چینی دارای برنامه ای ناسیونالیستی است: پدید آوردن بازار برای شمار زیادی از فعالیت های تجاری کوچک و متوسط در چین.

شرکت علی بابا امکان تجارت میان این فعالیت های تجاری و ارتباط با زنجیره تامین جهانی را فراهم می آورد. این شرکت برای ایجاد اعتماد در مشتری، بخش تراست پس را پدید آورد که در آن کاربران مبلغی را به یک شخص ثالث می پردازند تا آنها را تایید کند. هر کاربر باید ۵ ضامن داشته باشد و فهرستی از تمامم مجوزها، گواهینامه و تاییدیه های تجاری خود فراهم آورد. هر کسی که با یک کاربر فعالیت تجاری انجام داده است از طرف این شرکت ترغیب به اظهار نظر در مورد علی بابا می شود، به همان ترتیب که خریداران در بازارهای شرکت های Amazon.com یا eBay آرای خود را در مورد فروشنده ها اظهار می کنند. کسب و کار های مختلف حتی آغاز به چاپ نشان “تراست پس” بر روی کارت های ویزیت خود کرده اند که نشان درستی اعتبار فعالیت B2B علی بابا است.

علی بابا

علی بابا

رشد در سطح جهانی تبدیل به یک اولویت شده است. در سال ۲۰۰۸ صفحه هایی به زبان های اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، پرتقالی و رومی ایجاد شد تا تکمیل کننده گزینه های امریکایی و چینی باشد. پس از IPO 1.7 میلیارد دلاری شرکت علی بابا در سال ۲۰۰۷ که میان شرکت های اینترنتی پس از گوگل در مقام دوم ایستاد، جک عنوان کرد که این شرکت برنامه تجارت الکترونیک برای ۱۰ میلیون کسب و کارکوچک راه اندازی می کند که برای ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان ایجاد اشتغال می کند و همچنین در حال ایجاد یک برنامه خرده فروشی اینترنتی است تا روزانه نیاز یک میلیارد نفر را برطرف کند.

تاثیر چنین مکانیزمهایی، قیمت ها را روشن ساخته است. فشار قیمت برای کالاهایی که متمایزسازی نشده اند افزایش خواهد یافت. خریداران در مورد محصولاتی که به خوبی متمایزسازی شده اند، تصویر بهتری از ارزش واقعی اقلام بدست خواهند آورد. تامین کنندگان محصولات متمایزسازی نشده مجبور خواهند شد هزینه های خود را به خاطر رقابت به سرعت کاهش دهند.

انتهای مطلب/