کسب و کار در مسیر صحیح ...

کارهایی که نباید در قیمت گذاری انجام دهید:

  • تثبیت قیمت: با شرکت های دیگر در مورد قیمت ها توافقی نکنید. البته شرکتی که میخواهید محصولتان را به او بفروشید، استثناست. اما به یاد داشته باشید که آن را نیز نمی توانید وادار کنید که محصول شما را به قیمت خاصی بفروشد.
  • تثبیت قیمت به شکل مخفیانه: کارشناسان بازاریابی دغلکار ایده های زیادی را امتحان کرده اند که اثربخش نیستند. اگر رقبایتان از شما می خواهند که به میزان آن ها قیمت هایتان را پایین بیاورید، معاملاتتان را با همان قیمتی که آن ها روی محصولاتشان می گذارند انجام دهید، یا از قراردادی استانداردشده برای گسترش اعتبار استفاده کنید و یا به ریسکی جمعی دست بزنید و تمام محصولاتتان را توزیع کنید بهتر است بدانید که این پیشنهادهای دوستانه همگی نوعی تثبیت قیمت اند. فقط بگویید نه و در آینده حتی از تماس تلفنی با کارشناسان مارکتینگی که چنین معاملاتی را به شما پیشنهاد می کنند بپرهیزید.
  • تثبیت قیمت توسط خریداران: شاید باور نکنید اما حتی با کارشناسان مارکتینگ نیز نباید به طور غیر منصفانه ای رفتار کنید. اگر خریداران برای تحمیل قیمت به تهیه کنندگان دست به یکی کنند این نیز نوعی تثبیت قیمت محسوب می شود. از وکیلی ماهر بخواهید چنین طرح هایی را بررسی کند.
  • مبادله اطلاعات مربوط به قیمت ها: شما نمی توانید با رقبایتان درباره قیمت ها گفت و گو کنید. هیچ وقت این کار را نکنید هرگاه معلوم شود که کسی در شرکت شما اطلاعاتی دریافت می کند، شما در دردسر بزرگی افتاده اید، حتی اگر این طور نباشد که براساس آن اطلاعات به کاری دست زده باشید. این اخطار را جدی بگیرید.
  • تقلب در مناقصه: اگر در حال پیشنهاد دادن قیمت برای یک قرارداد هستید، این مورد به شما مربوط می شود. هیچ اطلاعاتی را با هیچ کس در میان نگذارید. با پیشنهاددهنده های دیگر تبادل نظر نکنید، با پیشنهاد مشابه موافقت نکنید، دو دستگی به وجود نیاورید. به هیچ شکلی در جریان مناقصه اخلال نکنید وگرنه به تقلب در مناقصه متهم می شوید.
  • قیمت گذاری: در برخی موارد حتی اگر با رقبا نیز صحبت نکرده باشید، اما ساختار قیمت گذاری تان مشابه آن ها باشد دولت ایالات متحده می تواند شما را به دلیل تثبیت قیمت جریمه کند. به هرحال نتیجه این امر مشابه است یعنی به تقویت غیرمنصفانه قیمت ها را امری طبیعی می داند. در اینجا قاعده ای مفید وجود دارد که می توانید به خاطر بسپارید: عینا مشابه رقبایتان قیمت گذاری نکنید، مگر در مواردی که هرکس حتی اقوام رقبایتان متوجه شوند که شما قیمت هایتان را به تنهایی و با نظر خودتان تعیین کرده اید، به ویژه درمواردی که تغییر قیمت هایتان در جهت افزایش قیمت دخالت می کند.
  • تحمیل قیمت، قیمت گذاری غارتگرانه، قیمت گذاری انحصاری و فروش زیرقیمت: برای کارشناسان معمولی، این اعمال غیرقانونی از لحاظ نتیجه یکسان اند. تمام آن ها نوعی استفاده از قیمت برای از دور خارج کردن رقبا، بیرون راندن یا بیرون نگه داشتن آن ها از بازاری خاص است. برای مثال، تحمیل قیمت به شکل سنتی عبارت است از تعیین قیمت های عمده فروشی بسیاربالا برای سفارش های کوچک. این کار خرده فروش های جزء یا مستقل را از دور خارج می کند و امتیاز غیرمنصفانه ای برای خریداران بزرگ زنجیره ای که می توانند از تخفیفی زیاد بهره مند شوند فراهم می کند. در سطح خرده فروش ها قیمت گذاری غارتگرانه عبارتست از تعیین قیمت هایی آنقدر پایین که رقبای محلی نتوانند به رقابت ادامه دهند. فروشنده های زنجیره ای یا چندملیتی نیز برای از دور خارج کردن فروشنده های محلی از قیمت گذاری غارتگرانه استفاده می کنند. اگر شما به قیمت تمام شده یا نزدیک به آن قیمت گذاری کنید، احتمالا این کار قیمت گذاری غارتگرانه محسوب می شود. به شکلی مشابه، اگر قیمت های شما چنان تهاجمی باشند که سایر رقبا را از بازار به در کند، در این صورت احتمالا به قیمت گذاری انحصاری متهم می شوید. نوع دیگر، فروش زیرقیمت است که در آن شما سعی می کنید با عرضه انبوه محصول به یک بازار با قیمتی که ظاهرا و عمدا بسیار پایین است، راهی به آن بازار برای خود باز کنید که این نیز صحیح نمی باشد.

بسیاری از مردم از اینکه تمام این شیوه های قیمت گذاری، غیرقانونی اند احساس درماندگی می کنند. آن ها می گویند: پس چه کار کنیم؟ اجازه دهید بگوییم که تلاش برای تحت تاثیر قراردادن قیمت به اشکال خاص، ایرادی ندارد. شما می توانید تخفیف های بالایی را ارائه دهید یا به فروش زیادی دست یابید به شرط آن که این تخفیف ها هیچ کس را از بازار به در نکند. اگرچه شما در مقام یک کارشناس مارکتینگ نمی توانید خرده فروش ها را مجبور کنید که قیمت خاصی بابت محصول شما از مشتریان بگیرند، می توانید قیمت خرده فروشی مورد نظرتان را روی محصولتان قرار دهید و این قیمت ها را به کمک تبلیغات مطرح کنید تا به این ترتیب آن ها تشویق شوند.

همچنین همیشه می توانید با کوپن یا دیگر پیشنهادهای ویژه، برای مشتریان در قیمت کاهش ایجاد کنید. خرده فروش ها معمولا از این پیشنهادها استقبال می کنند.

با تمام این ها اگر به خرده فروش ها تخفیفی بدهید نمی توانید آن ها را مجبور کنید که همان تخفیف را به مشتریان بدهند آن ها می توانند با پس انداز تخفیف شما همان قیمت اولیه و کامل را از مشتریان مطالبه کنند.

انتهای مطلب/