کسب و کار در مسیر صحیح ...

زمانی که طراحان پوشاک هوگوباس hugo boss مجموعه ای از شلوارهای جین گرانقیمت را به بازار معرفی کردند، رنگ سیاه و پر رنگ و اشباع شده ای به آنها زدند تا ظاهری بسیار تیره داشته باشد و به راحتی رنگ خود را از دست ندهد. شلوارها بسیار زیبا شدند اما مشکلی وجود داشت، برخی از مشتریان شکایت داشتند که رنگ سیاه هنگام شستشو به لباس های دیگر منتقل می شود. البته هوگوباس می توانست از راه حل ساده تری استفاده کرده و با دوختن برچسب هشدار دهنده به پوشاک عرضه شده از هر ادعاعی برای جبران خسارت جلوگیری نماید.

اما آیا این راه حل مناسبی است؟ اگر شما شلوارهای جین شیکی طراحی کنید، قیمت نسبتا بالایی هم بگذارید، مارک نقره ای جذابی هم روی کمر آن قرار دهید و در مقیاس بالایی آنها را در فروشگاه ها توزیع کنید، تمام این کارها از کیفیت و پیچیدگی محصول شما خبر می دهند؛ به غیر از اخطار کوچک ناراحت کننده ای مبنی بر اینکه شلوار ممکن است سایر لباس ها و یا مبلمان شما را خراب کند. برچسب هشدار به شیوه سنتی تصویر محصول در ذهن مشتری را خراب می کند و متخصصین مارکتینگ همواره از هرچیزی که به شهرت محصولات آسیب بزند پرهیز خواهند کرد.

متخصصین مارکتینگ هوگوباس به جای پنهان کردن هشدار روی برچسبی نازل بر روی شلوار، کتابچه سیاه کوچک و جالبی طراحی کردند که چندین صفحه اطلاعات جالب و مناسب درباره محصول داشت. طراحان جلد پلاستیکی زیبا و ظریفی برای آن درست کردند که آن را جالبتر کرده بود. فروشگاه ها این کتابچه را با طناب مناسب و نرمی به بیرون متصل کردند. روی جلد سیاه آن مارک شلوار به چشم می خورد که با حروف جذاب توپور سفیدی به شکل معکوس نوشته شده بود: “دستورالعمل های مراقبتی-جین تیره” . متخصصین مارکتینگ با کمی خلاقیت آنچه را که می توانست مزاحم و مخل باشد به نکته جالب و متمایزی تبدیل کردند و به جای منفی نگه داشتن ماهیت پارچه، آن را به همه معرفی کردند. در این کتابچه به خریدار گفته شده بود که هوگوباس به رنگ تیره محصولش افتخار می کند، همچنین در مورد زیبایی طبیعی جنس مذکور و اصالت مطلق آن مطالبی آمده است.

این موردکاوی نشان می دهد که خلاقیت اساس مارکتینگ صحیح است. متخصصین مارکتینگ باید همیشه به دنبال رویکردهای جدید باشند و پیش فرض ها و محدودیت ها را عقب برانند. همیشه مسیر صحیحی وجود دارد و اگر اوضاع بر وفق مرادتان نیست و فروش کند است، پیشنهاداتتان رد میشود، مشتریان از خدمات ناراضی اند و یا پاسخ مناسبی برای مکاتباتتان دریافت نمی کنید بنابراین وقت آن است که خلاقیت به خرج دهید و برای این کار وقت بگذارید. ایده خلاقانه مناسب در لحظه مناسب می تواند مسیر مارکتینگ را به سمت صحیح تغییر دهد.

انتهای مطلب/