کسب و کار در مسیر صحیح ...

ایده‌های جدید هر روز برای محصولات جدید در ذهنمان نقش می‌بندد اما بسیاری از آنها شکست می‌خورند چراکه به درستی به بازار معرفی نمی‌شوند. تحقیق بازار کمک می‌کند تا مطمئن شوید از اینکه مصرف‌کنندگان را به درستی انتخاب کرده‌اید و ایده محصول نیز خواسته مشتریان را برآورده می‌کند. در ادامه به بررسی ۷ مرحله تحقیق بازار برای محصول جدید می‌پردازیم؛

بازار و رقبا را بشناسید:

بررسی بازار واقعیت‌های بیشتری را برایتان آشکار می‌کند. به‌طور مثال مطالعات نشان داده است که معمولاً اسنک‌ها به عنوان جایگزین وعده‌های غذایی استفاده می‌شوند، در نتیجه محصولات موفقی که از نوع شیرینی بودند به سمت ترکیبات غذایی مانند غلات، مغزها و میوه‌ها سوق داده شدند و بازخورد خوبی هم از مشتریان گرفته شد. در این مرحله شناخت رقبا، محصولات آنها و خدماتی که ارائه می‌دهند اهمیت زیادی دارد. اگر فکر می‌کنید که رقیبی برای محصول جدید شما وجود ندارد، در این صورت خود را جای مشتریان احتمالی‌تان بگذارید و از دید آنها به موضوع نگاه کنید. اگر جای آنها بودید، به جای محصول پیشنهادی جدیدتان، چه چیزی را می‌خریدید؟ با پاسخ به این سؤال، رقبا را شناسایی کنید و راهی برای متمایز کردن  محصولتان بیابید.

هدفگیری مشتریان:

برای اینکه با کمترین هزینه به نتیجه بهتری برسید، می‌بایست مشتریان بالقوه محصولتان را شناسایی کنید. احتمالاً آنها کسانی هستند که در حال حاضر محصولات مشابه را می‌خرند و پیشنهاد جدید شما و ارزش‌های افزوده محصولتان برای آنها جذاب خواهد بود. بهترین مشتریان آنهایی هستند که به محصول شما نیاز دارند و توانایی خرید آن را نیز دارند. به طور کلی پاسخ به یک نیاز موجود بسیار آسان‌تر از خلق نیاز جدید است.

ارزش منحصر به فرد

چرا باید مشتریان میان گزینه‌های مختلف موجود در بازار، محصول شما را بخرند؟ محصولتان برای دیده شدن چه ویژگی هایی دارد؟ نه تنها محصول شما باید منحصر به فرد باشد و نیاز کاربران را برآورده کند، بلکه باید دلیل و نحوه انجام کارها را نیز به خوبی به کاربر نشان دهد. اگر طراحی به گونه‌ای باشد که کاربر از طریق خود محصول روش استفاده و ارزش‌های آن را دریابد، این تعامل امتیازی ویژه محسوب می‌شود.

تعیین استراتژی مارکتینگ

در این قسمت اطلاعات کافی در مورد بازار محصولتان و روش‌های فروش آن به دست خواهید آورد. برای مثال فکر کنید که از چه کانال‌های می‌توانید استفاده کنید؟ خرده‌فروش‌ها؟ تهیه کاتالوگ؟ تبلیغات یا فروش آنلاین؟ استفاده هم‌زمان از چند کانال ایده بسیار خوبی است و تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه، با محصول شما آشنا خواهند شد.

آزمایش محصول در بازار

در نهایت مشتریان هستند که شیوه مارکتینگ محصول شما و ویژگی هایی که باید روی آنها تأکید شود را مشخص می‌کنند، در نتیجه آزمایش محصول در بازار، ضروری است. این آزمایش می‌تواند به سادگی یک تحقیق پرسشنامه‌ای در مورد عملکرد اصلی محصول باشد، یا از تکنیک‌های پیشرفته ‌تر مانند فیلمبرداری و آنالیز مشاهدات برای بررسی کیفیت‌های مختلف آن استفاده شود. همچنین باید پیام‌هایی که از طریق گرافیک یا بسته‌بندی محصول به مشتری منتقل می‌شود را درنظر بگیرید. با بودجه ای که قرار است بابت ابزارهای مارکتینگ و همچنین تبلیغات پرداخت کنید، اطمینان از دریافت بازخورد مثبت پیش از قطعی کردن آنها، منطقی به نظر می‌رسد. این بررسی‌ها ممکن است به شیوه‌های سنتی همچون تعیین گروه های تمرکز یا روش‌های جدیدتر مانند تحقیق آنلاین صورت گیرد. می‌توانید هر روشی را به کار ببرید اما نباید تا زمان کامل شدن تحقیق، به ابزارهای مارکتینگ بپردازید.

راه اندازی کمپین مارکتینگ

وقتی نوبت به عرضه محصول می‌رسد برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر آن در بازار بهتر است از هر دو روش تبلیغات و ارتباطات در کنار هم استفاده کنید. برای مثال ارتباط با رسانه‌ها، پوشش مطبوعاتی و نوشتن مقالات در مورد محصولتان را تسهیل می‌کند، یا موجب صحبت کردن در مورد آن و کنجکاو کردن مردم می‌شود. قبل از همه اینها مطمئن شوید که محصولتان در دسترس مشتریان قرار دارد، اگر مصرف‌کنندگان نسبت به محصول علاقه نشان دهند اما آن را در بازار پیدا نکنند تصویری منفی در ذهنشان شکل می‌گیرد.

نظارت بر چرخه عمر محصول

در پایان، زمانی که محصول به بلوغ رسید نشانه‌هایی از افت آن را مشاهده خواهید کرد. این زمانی است که باید به تغییر پیام‌های خود بپردازید، بسته‌بندی را تغییر دهید و محصول را اصلاح کنید، و حتی به ایده‌های بعدی فکر کنید.

انتهای مطلب/