بازاریابی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد، طبق تعریف عبارت است از: هر چیزی که به نحوی نیاز یا خواسته‌ای را برآورده سازد و بتواند به شخص، سازمان، انگاره، مکان، خدمت و هر نوع فعالیتی که به‌نوعی این نیاز یا خواسته‌ها را برآورده سازد، اطلاق شود. درنتیجه هرکدام از آن‌ها، نیاز به بازاریابی با مفهوم کامل و ابعاد گسترده آن دارد. سازمان‌های خدماتی که اصول بازاریابی را پذیرفته و طرح‌ها و برنامه‌های را بر پایه عناصر آمیخته و ترکیبی بازاریابی بنا کرده‌اند، به نتایج مثبتی رسیده‌اند. با توجه به اینکه میزان استفاده از خدمات و اشتغال به کارهای خدماتی در همه جوامع رو به افزایش است، هرچه فعالیت‌های تجاری و اجتماعی پیچیده‌تر، تخصصی‌تر و رقابتی‌تر باشد، بخش خدمات رشد بیشتری می‌یابد و مدیران ناگزیرند برای اداره بهتر سازمان‌های خود در دنیای فعال و پررقابت امروز با اصول بازاریابی خدماتی آشنا شده و از فنون بازاریابی در ارائه خدمات و ارضای نیاز مشتریان خود بهره گیرند.

در بازاریابی خدماتی به دلیل نامحسوس بودن محصول، کار بازاریابی کمی دشوارتر از فروش کالاهای فیزیکی است که در هنگام بازاریابی و فروش کاملاً مشهود و محسوس هستند. ازاین‌رو آشنایی کامل بازاریاب با زوایا و جوانب مختلف محصول امری انکارناپذیر است.

بازاریاب محصولات خدماتی با توجه به وجود رقبا می‌بایست از جزئیات محصول قابل‌ارائه خود اطلاعات کافی داشته باشد تا در هنگام معرفی محصول خود بتواند به‌طور کامل مخاطب خود را مجاب نماید. از مهارت‌های بازاریابی خدماتی، محسوس کردن خدمات و بالا بردن انگیزه خرید مشتریان به‌گونه‌ای است که نیاز مشتریان را درک و با توجه به آن‌ها در بازار هدف، محصول خود را به شکلی زیبا و پراهمیت معرفی می‌کند. البته منظور از زیبا جلوه دادن محصول فریب مشتریان نیست، بلکه معرفی آنچه هست به بهترین شکل ممکن و جلب نظر مشتری است.

انتهای مطلب بازاریابی خدماتی/