بازاریابان خدماتی معمولاً به اشکال مختلفی به ابزارهای ارتباطی دسترسی دارند که گاه به همه‌ی آن‌ها ترکیب ارکان ارتباطات بازاریابی خدمات گفته می‌شود. ارکان ارتباطی ازنظر قابلیت انتقال نوع پیام و آن بخش از بازار هدفی که با این ارکان مواجه می‌شود باهم فرق می‌کنند. کارشناسان ارتباطات، ارتباطات شخصی که دران نماینده‌ی موسسه‌ی خدماتی با مشتری رویارویی شخصی دارد و ارتباطات غیرشخصی را که دران موسسه پیام‌هایی را برای مخاطبان می‌فرستد، متفاوت از هم می‌دانند. در ارتباطات شخصی پیام‌ها به‌صورت خصوصی تهیه و از هر دو سوی، بین طرفین، ردوبدل می‌شد.

اما در ارتباطات غیرشخصی پیام‌ها یک‌طرفه است و معمولاً نه‌تنها خطاب به یک نفر بلکه به بخش بزرگی از بازار مشتریان بالقوه و بالفعل هدف‌گیری می‌شود. البته همچنان که خود شما نیز به‌عنوان مشتری در زندگی شاهد آن بوده‌اید، فناوری بین ارتباطات شخصی و غیرشخصی حوزه‌ای خاکستری ایجاد کرده است. اکنون هر موسسه خدماتی‌ای به‌آسانی قادر است برای سفارشی‌سازی، فناوری پردازش کلمات را با اطلاعات پایگاه اطلاعاتی در هم آمیزد. نامه‌ای را که از طریق پست برایتان ارسال می‌شود ملاحظه کنید. آیا فقط شامل سلام و احوالپرسی است یا به‌گونه‌ای به موقعیت خاص شما یا استفاده‌ی قبلی شما از محصولی خاص اشاره دارد؟

همان‌طور که بیان خواهد شد، ترکیب ارکان ارتباطات بازاریابی خدمات شامل ارکان مختلفی است که از آن جمله است: تماس شخصی، تبلیغات، روابط عمومی، اقلام آموزشی و نیز طرح‌های شرکتی نظیر نشان، نوشت‌افزار، لباس، علائم و طرح‌های رنگی که روی وسایل نقلیه شرکت قرار دارند. در مفهومی کلی‌تر دامنه‌ی طرح‌های شرکتی ممکن است به بسیاری از جنبه‌های شواهد فیزیکی که چشم‌انداز خدماتی- محیط فیزیکی که خدمات دران عرضه می‌گردد- ایجاد کرده است نیز کشانده شود.

 

طرح‌های شرکت:

نشان، تزیینات داخلی، نقلیه، تجهیزات، نوشت‌افزار، لباس

اقلام آموزشی:

وب‌سایت، دستورالعمل همراه، بروشور، کاست‌های صوتی- تصویری، نرم‌افزار، پست صوتی

روابط عمومی:

مقالات، همایش‌های خبری، وقایع خاص، نمایشگاه، تکفل- سرپرستی

تبلیغات پیشبرد فروش:

نمونه، کوپن، تخفیفات، تخفیف تعهدی، هدایا، جوایز

تبلیغات:

رادیو و تلویزیون، چاپی، اینترنت، برونی، جلوه‌های خرده‌فروشی، سینما-تئاتر، بازاریابی از راه دور، پست مستقیم

ارتباطات شخصی:

فروشندگی، خدمات مشتریان، آموزش، تبلیغات دهان به دهان (سایر مشتریان)

انتهای مطلب/ لینک محتوا