کسب و کار در مسیر صحیح ...

فعالیت‌های پیشبرد فروش می‌توانند به شیوه‌های بسیار متنوع طراحی و ارائه شوند. با هورموند همراه شوید تا به معرفی برخی از این شیوه‌ها پیشبرد فروش بپردازیم:

  • ایجاد رقابت میان فروشندگان: ارائه‌ی پاداش به فروشندگان در صورت افزایش فروش هریک از آنان موجب می‌شود که کارکنان فروش باانگیزه‌ای بیشتر از گذشته فعالیت کنند، درحالی‌که مشتریان از وجود چنین رقابتی بی‌اطلاع هستند.
  • ایده‌های خلاقانه فروش: برای مثال، فروش بهره‌مند از تخفیف‌های ویژه به علت تغییر دکوراسیون، حراج‌های آخر فصل، تخفیف به افراد در روز تولدشان، حراج محصولات در نیمه‌شب و غیره.
  • ارائه شکل‌های مختلفی از کوپن‌های تخفیف، نمونه‌ی کوچکی از محصول در هنگام فروش، همراه کردن رایگان محصول دیگری با محصول موردنیاز مشتری.
  • پیشبرد فروش آمیخته با تبلیغات: یعنی مشتری می‌تواند با استفاده از محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار از محصولات یا خدمات کسب‌وکار دیگری بهره‌مند شود و بدین ترتیب بخشی از هزینه‌ی پرداختی را پس بگیرد. این شیوه از فعالیت‌های پیشبرد فروش به دلیل مشارکتی بودن و تقسیم هزینه برای کسب‌وکارهای بهره‌مند از آن، محبوبیت روزافزونی خواهد داشت.
  • ارائه پاداش به مشتریانی که خریدهای متعددی داشته‌اند: برای مثال شرکت‌های هواپیمایی به مسافرانی که در طول سال چندین بار از خدمات آن‌ها استفاده کرده‌اند خدماتی نظیر استفاده از هتل، کرایه اتومبیل و غیره ارائه می‌دهند.
  • همراه ساختن خدمات یا محصولات یا فعالیت‌ها با رویدادهای ارزشمند فرهنگی، هنری و زیست‌محیطی: این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا علاوه بر بهبود تصویر ذهنی مخاطبان از برندشان، از مزیت‌های پیشبرد فروش نیز استفاده کنند. برای مثال ایده‌هایی نظیر «۲% از بهای این محصول برای کمک به گرسنگان آفریقایی، مبارزه با سرطان، انجام دادن تحقیقات درباره ایدز یا ام‌اس، حفظ جنگل‌های استوایی و … صرف می‌شود.» ازآنجاکه علاقه و توجه مشتریان به این روش‌ها روبه افزایش است، در بسیاری از کشورها از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار می‌باشد.
  • اجرای مسابقه‌ها و رقابت‌ها در میان مردم و خریداران: این فعالیت‌ها برای ایجاد محبوبیت در گروه‌های هدف، از ارزش بالایی برخوردارند و حتی می‌توانند تأثیرات مثبتی در سطح روابط عمومی و رسانه‌ای برای شرکت ایجاد کنند. برای مثال، شرکت لی وایز، تولیدکننده انواع لباس‌های جین، برای کسب محبوبیت در میان جوانان، مسابقه‌ای با عنوان «به ما بگویید وقتی لباس جین به تن دارید، چه‌کار می‌کنید؟» ترتیب داد. در این رقابت، از جوانان خواسته‌شده بود تا کارهای متفاوت و منحصربه‌فردی را که حین پوشیدن لباس‌های جین انجام می‌دهند، در قالب فیلمی کوتاه برای شرکت بفرستند و به بهترین آن‌ها جوایزی تعلق گرفت. اگر این ایده‌ها همراه با نوآوری و متناسب با خواسته و سبک زندگی گروه هدف طراحی‌شده باشد، تأثیر بسزایی در افزایش فروش و جایگاه برند خواهد داشت.
  • تمرکز بر بخش‌های خاصی از بازار: برای مثال، شرکت کرایسلر با طراحی ایده‌ای موفق از مشتریان کلاس خاصی از محصولات بنر دعوت کرد تا با خودروهای این شرکت به‌صورت آزمایشی رانندگی کنند. با این اقدام، نه‌تنها میزان فروش محصولات خود را بالا برد، بلکه بیش از پنج میلیون نفر از مشتریان هدف خود را شناسایی کرد.
  • باشگاه مشتریان طلایی: شکل دیگری از فعالیت‌های پیشبرد فروش در قالب عضویت برخی از مشتریان سودآور در باشگاه مشتریان طلایی شرکت می‌باشد. بدین ترتیب شرکت می‌تواند علاوه بر بهبود تصور ذهنی مشتریان سودآور از برند خود، رابطه‌ی نزدیک‌تری با آنان ایجاد نماید. احساس عضویت در یک مجموعه حسی است که بر بسیاری از افراد تأثیر مثبت می‌گذارد و آنان را به‌عنوان یک شریک تجاری شرکت درمی‌آورد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا