کسب و کار در مسیر صحیح ...

باید اعتراف کنیم که بازی پوکمون گو (Pokemon Go) مهم‌ترین پیشرفت در صنعت بازی در یک دهه گذشته بوده است. در هر پدیده‌ای درس‌هایی برای آموختن وجود دارد. چند درس مهم کسب و کاری می‌توان از این بازی که این روزها در دنیای بازی سروصدای زیادی به پا کرده است می‌توان آموخت. در ادامه با مدیران ایران همراه شوید تا از دیدگاه کسب و کاری به این بازی نگاهی بی اندازیم:

جلب‌توجه با نوآوری

گاهی این تفکر وجود دارد که در دنیای فناوری دیگر نمی‌توان چیز جدیدی ساخت که نوآورانه باشد و توجه زیادی به خود جلب کند. پوکمون گو ثابت کرد که هنوز هم نوآوری می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند، آن‌هم به در سطحی که بچه‌ها را برای بازی کردن راهی خیابان‌ها کند و پول واقعی بگیرد و پول مجازی در اختیار آن‌ها قرار دهد تا بتوانند بازی کنند. در هر کسب و کار با نوآوری می‌توان کاری کرد که مشتریان صف بکشند و همیشه جا برای نوآوری وجود دارد.

توجه به فناوری پنهان

اگر روندهایی مثل Pokemon Go را به دلایلی مثل‌اینکه یک بازی بچه‌گانه است یا به خاطر اینکه به‌زودی از رونق خواهد افتاد نادیده بگیرید، موفقیت خود را درخطر انداخته‌اید. چه چیزی وجود دارد که باعث جذب افراد شده است؟ نحوه‌ی طراحی بازی؟ واقعیت افزوده؟ راحتی استفاده؟ خیلی چیزها هستند که می‌توانید یاد بگیرید. عوامل که باعث جذابیت یک پدیده می‌شوند را موردبررسی قرار دهید و ببینید چطور می‌توانید آن را در کسب و کار خود بکار بگیرید.

استفاده از نام تجاری خوب

پوکمون گو طبق سیستم یک بازی موبایلی مکان محور دیگر به اسم Ingress طراحی‌شده است، شاید اسم این بازی را شنیده باشید اما این بازی به اندازی پوکمون گو موفقیت‌آمیز نبود، چون نامش را مردم به‌خوبی نمی‌شناختند.

از سوی دیگر پوکمون نامی است که به‌طور مداوم در بیشتر از بیست سال گذشته خودش را توسعه داده است. چند نسل با پوکمون آشنایی دارند و همین باعث شد که با ارائه‌ی این بازی مورد استقبال قرار بگیرد.

به‌کارگیری پول جایگزین

یکی از دلایل اصلی که پوکمون گو توجه زیادی را به خود جلب کرده است وجود واحد پول جایگزین در بازی است. قبلاً این کار در سایر بازی‌ها انجام‌شده است اما نه به این شدت. می‌توانید ۱۰۰ دلار بپردازید و ۱۴۵۰۰ سکه (Pokecoin) در بازی کسب کنید که خیلی زیاد است. بسیاری از افراد این مبلغ را در چشم به هم زدنی می‌پردازند.

کسب و کار در کنار لذت و هیجان

شاید فکر کنید Pokemon Go یک روند کوتاه‌مدت است؛ اما من این‌طور فکر نمی‌کنم و به نظرم دنیای بازی را تغییر خواهد داد چون این سطح از لذت و هیجان را نمی‌توان به‌راحتی ایجاد کرد. همچنین این بازی متعلق به یک رده‌ی سنی خاص نیست و همه تمایل دارند بازی کنند. این بازی نشان داد که روندهای واقعی یک‌شبه ظاهر می‌شوند و شما می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. این‌چنین روندهای جلب‌توجه می‌کنند و این جلب‌توجه تبدیل به درآمد می‌شود.

زمان مناسب

این بازی در اوایل تابستان که مدارس تعطیل می‌شوند و بچه‌ها به دنبال بهانه‌ای هستند تا از خانه بیرون بزنند و تفریح کنند ارائه شد. تصور کنید این برنامه در زمستان و سوز سرما ارائه می‌شد، آیا می‌توانست تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد؟

زمان ارائه‌ی این بازی تصادفی نبود، از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود. همچنین پوکمون ۲۰ سال عمر دارد و بچه‌هایی که با سری‌های اول که در حدود ۲۰ سال پیش شروع شد خاطره دارند الآن بیست‌وچند سال سن دارند و قدرت خرید بالایی دارند.

تائید اجتماعی

به دلیل وجود رسانه‌های اجتماعی و افزایش ارتباطات، تائید اجتماعی بسیار مهم شده است. ما چیزی نمی‌خریم مگر اینکه فردی قبل از ما آن را خریده باشد و راضی باشد. ما متوجه کسب و کار جدیدی نمی‌شویم مگر اینکه فردی از آن صحبت کند. وقتی ببینید افراد زیادی درحالی‌که تلفن همراه خود را در دست دارند و مشغول بازی در خیابان‌ها هستند به‌سختی می‌توانید در مقابل امتحان کردن آن مقاومت کنید.

یادگیری آسان

برای بازی پوکمون گو نیاز به آموزش خاصی وجود ندارد. کافی است گوشی را بردارید و قدم بزنید، هر وقت پوکمونی ظاهر شود با ویبره‌ی گوشی متوجه آن می‌شوید. بهترین وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها، بازی‌ها، آن‌هایی هستند که کاربر به‌راحتی می‌تواند از آن‌ها سر دربیاورد و با آن‌ها کار کند. یکی از دلایل موفقیت برخی رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام همین راحتی استفاده است.

ایمنی

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی افراد حین بازی با ماشین تصادف کرده‌اند یا چون تا دیروقت بیرون بوده‌اند مورد سرقت قرارگرفته‌اند. کسب و کارها باید دائماً به راه‌هایی برای افزایش امنیت کاربرانشان بیندیشند.

تلفیق دنیای واقعی و مجازی، همه باهم

موضوع فقط خروج کاربران از خانه‌هایشان نیست، بلکه آن‌ها یکدیگر را در دنیای واقعی پیدا می‌کنند و می‌بینند. وقتی در خیابان از کنار کسی رد می‌شوند که مشخصاً مشغول بازی پوکمون است، ناخودآگاه لبخندی میان آن‌ها ردوبدل می‌شود. موضوع این است که عده‌ای با حس رضایت حاصل از پیدا کردن یکی از موجودات کمیاب بازی در خیابان از کنار یکدیگر رد می‌شوند و این هیجان را باهم به اشتراک می‌گذارند. مسئله، گفتگوهایی است که به خاطر این تجربه‌ی مشترک و نوظهور، خواه‌ناخواه میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

دیدن جمع‌های چندین و چند نفرِ از افرادی که مشغول بازی پوکمون گو هستند و در منطقه‌ای از کوچه و خیابان دورهم جمع شده‌اند، انرژی خاصی در میانشان وجود دارد و لبخند بر لب دارند، در برخی نقاط جهان به صحنه‌ای عادی بدل شده است. پوکمون گو غریبه‌ها را با یکدیگر آشتی می‌دهد و باشخصیت‌های کارتونی‌اش، زمینه‌ی مشترکی برای نزدیک کردن آن‌ها به یکدیگر فراهم می‌کند. این شاید بارزترین ویژگی این بازی باشد.

شما نیز اگر بتوانید در بازاریابی محصول یا خدمات خود مردم را گرد هم بیاورید، اتفاقات خارق‌العاده‌ای ممکن است فرصت بروز بیابند. دورانی که در آن به سر می‌بریم، عصر پیچیده‌ای محسوب می‌شود. خطوط جداکننده‌ی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در بسیاری از نقاط دنیا تنش‌های زیادی به وجود آورده‌اند؛ بنابراین وقتی چیزی به‌سادگی یک بازی کودکانه می‌تواند انسان‌ها را فارغ از باورهایشان در کنار یکدیگر قرار دهد، دیگر نمی‌توان صرفاً نام بازی بر آن گذاشت. این، حتی از برخی از قدرتمندترین ابزارهای بسیج اجتماعی تاریخ نیز مؤثرتر بوده است.

اینکه تب پوکمون گو تا چه حد دوام پیدا می‌کند، بستگی به آن دارد که سازندگان این بازی تا چه حد بتوانند ویژگی‌های تازه‌ای به آن بی افزایند؛ ویژگی‌هایی که بتوانند همچنان مردم را با یکدیگر پیوند بزنند. موفقیت این اپلیکیشن فارغ از اینکه چقدر دوام می‌یابد، به‌عنوان پدیده‌ای جهانی، جایگاهی ویژه برایش رقم‌زده است.

انتهای مطلب/ مدیران ایران