موردکاوی: آیا برنامه‌ریزی استراتژیک در کسب‌وکار کوچک کاربرد دارد؟ اخیراً دیوید از یک شرکت تکنولوژی محور بازنشسته شده است. او یک مهندس کامپیوتر ماهر با بیست سال تجربه در سخت‌افزار کامپیوتر است. او اکنون در فکر توسعه یک کسب‌وکار کوچک برای خود است.

علی‌رغم انگیزه درونی او نمی‌داند که چگونه باید کسب‌وکار خود را شروع کند. به علت اینکه از کسب‌وکار سررشته ندارد تصمیم به مشاوره با یک متخصص توسعه کسب‌وکار کوچک می‌گیرد. او دریافت که برای برخی سؤالات اساسی پاسخ‌هایی داشته باشد. او با خود می‌گفت: راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار کوچک نیازمند انگیزه بالا و استعداد و برنامه‌ریزی استراتژیک است. فرآیند توسعه یک طرح کسب و کار به دیوید کمک خواهد کرد تا در مورد برخی مشکلات عمده که تاکنون برنامه‌ای برایشان نداشته است فکر کند.

دیوید قبل از تدوین و توسعه طرح کسب و کار خود می‌بایست برای سؤالات زیر پاسخی پیدا کند؛

  • دلایل اصلی برای ورود به تجارت در کسب‌وکار سخت‌افزار کامپیوتر چیست؟ اولین و مهم‌ترین دلیل این است که دیوید یک مهندس کامپیوتر است. او می‌خواهد از تخصص و تجربه‌اش استفاده کند. همچنین او تصور می‌کند اکنون زمان آن رسیده است که خود رئیس خودش باشد؛ بنابراین دیوید می‌خواهد مسئولیت‌های جدید و چالش‌برانگیز را به‌عنوان یک کارآفرین فنی تجربه کند.
  • قدم بعدی تعیین این موضوع است که کدام کسب‌وکار مناسب حال او است. پس باید وضعیت خود را ازنظر مهارت‌های فنی، زمان در دسترس، حمایت مالی و… مشخص کند.
  • قدم سوم مشخص کردن بخش مناسب بازار برای فعالیت است. او باید خدمت و یا کالایی که قرار است بفروشد را مشخص کند. رقبای او چه کسانی هستند و او چگونه می‌تواند برای کسب‌وکارش تقاضا ایجاد کند؟ مزایا و معایب این کسب‌وکار چیست؟ آیا او می‌تواند محصول باکیفیت‌تری نسبت به رقبا ارائه دهد؟

صرف‌نظر از این سؤالات می‌بایست تا برخی موضوعات مهم قبل از تدوین طرح کسب‌وکار همچون مشخص کردن چشم‌انداز در مورد آینده کسب‌وکار، منابع مالی موردنیاز، تجهیزات و تکنولوژی، ساختار شرکت، موضوعات قانونی و سیاسی، دانش و مهارت‌های لازم، محل استقرار و میزان حمایت خانواده بررسی گردد.

تفکر دیوید و پاسخ‌های به این سؤالات به او در تدوین و توسعه طرح کسب‌وکار استراتژیک مناسب کمک خواهد کرد و به‌طور دقیق مشخص می‌کند که کسب‌وکارش چگونه فعالیت کرده و چگونه تأمین مالی و اداره می‌شود.

انتهای مطلب/ لینک محتوا