کانال های توزیع

اگر مشتری‌ها برای خرید به سمت شما نمی‌آیند باید در رساندن محصولات یا خدمات به آن‌ها گزینه‌های زیادی در اختیاردارید، در ادامه به معرفی و بررسی این کانال های توزیع می‌پردازیم:

  • فروشگاه‌های خرده‌فروشی: فروشگاه‌های خرده‌فروشی شامل مجموعه وسیعی از فروشگاه‌ها، ازجمله فروشگاه‌های دونبش Harrods می‌شود. برخی از این فروشگاه‌ها کالاهای تخصصی مانند تجهیزات و یا فناوری‌های پیشرفته ارائه می‌دهند. فضایی که مشتریان انتظار کمک تخصصی از سوی کارکنان را دارند. فروشگاه‌های دیگری مانند مارک اند اسپنسر و تسکو عمدتاً سلف‌سرویس هستند و مشتریان بنا بر سلیقه خود دست به انتخاب می‌زنند.
  • کلی فروشی ها: الگوی توزیع کلی فروشی در دهه‌های گذشته تغییر کرده است. این، هنوز کانال مهمی است که در آن توزیع فیزیکی، نگهداری سهام و بخش‌های مالی، کارکردهایی سودآورند.
  • فروشگاه بخر و ببر: این مسیر گیج‌کننده به‌عنوان منبع تأمین برای خرده‌فروشی های کوچک‌تر، جایگزین کلی فروشی های سنتی شده است. در ازای پرداخت وجه نقد، می‌توانید کالاها را خودتان گردآوری کنید. کلی فروشی در بخشی از حاشیه سود، با شما شریک است. موضوع جذاب برای کلی فروش، افزایش جریان نقدی و برای خرده فروش، حاشیه سود بیشتر و بازه گسترده‌تر کالاهاست. هایپر مارکت ها و فروشگاه‌های تخفیف خرید نقدی تا حدی بین تولید کنندگان و بازار قرار می‌گیرند.
  • سفارش پستی: این روش تخصصی، کانال مستقیمی را برای مشتری فراهم کرده و مسیر پرطرفداری برای واحدهای تجاری کوچک است.
  • اینترنت: کسب درآمد از طریق اینترنت تجارت بزرگی است و به‌تدریج بزرگ‌تر هم می‌شود که در برخی بخش‌ها مانند تبلیغات، کتاب، موسیقی و ویدئو به مسیر غالب بازار تبدیل‌شده است. تقریباً هر بخش قسمت عمده‌ای دارد و این امر به‌طور فزاینده‌ای غیرمحتمل می‌شود که هر واحد تجاری جدی، در اینترنت جایگاهی نداشته باشد. دیکسون که خرده‌فروشی بزرگ درزمینهٔ وسایل برقی است، تأکید خود بر بازار را به تمرکز بر وب تغییر داده است.
  • فروش درب منزل: این روش به‌طور سنتی، به‌وسیله توزیع کننده های توزیع کننده جاروبرقی و دایره المعارف استفاده می‌شده است. در حال حاضر این روش توسط شرکت‌های بیمه، فروشندگان شیشه دوجداره و ازاین‌دست موارد استفاده می‌شود. بسیاری این روش را نامناسب می‌دانند. بااین‌وجود شرکت لوازم آرایشی اون درزمینهٔ فروش خانه به خانه موفق بوده است. بدون اینکه اتهام روش‌های فروش غیراخلاقی درباره‌اش به کار رود.
  • فروش Party Plan: این روش گونه‌ای از فروش خانه به خانه است که در حال رشد است و در آن ایده‌های Party Plan جدید از امریکا می‌آید. کارگزاران ثبت‌نام‌شده به‌وسیله این شرکت دوستانشان را به همکاری و گردهمایی دعوت می‌کنند که در آنجا کالاها نشان داده‌شده و سفارش دریافت می‌شود. کارگزار نیز کمسیونی از میزان فروش دریافت خواهد کرد. شرکت اون که از این روش به موفقیت‌هایی رسیده است.
  • فروش تلفنی: این روش نیز می‌تواند راهی برای انتقال کالاها در یک مرحله، از تولیدکننده به مصرف‌کننده باشد. در این روش کالاهای کمی می‌تواند به‌راحتی فروخته شود. باوجوداین تکرار آن از طریق تلفن نتایج مناسبی در بر خواهد داشت.

انتهای مطلب/ لینک محتوا