تحقیق بازار

مصرف‌کنندگان همواره علایق، توانایی مالی و ایده‌های متفاوتی دارند. دیگر استفاده از غریزه و حدس و گمان کاربردی نداشته و برای به حداقل رساندن احتمال شکست و افزایش شانس موفقیت در کسب و کار به داده‌های دقیق و ملموس نیاز دارید. تحقیق بازار این اطلاعات موردنیاز را در اختیارمان قرار خواهد داد. از تحقیق بازار برای کنترل رفتار مصرف کننده و اطمینان از رفع نیاز واقعی مصرف کننده استفاده می‌شود.

امروزه اکثر کسب و کارها قبل از هر چیز به کسب اطلاعات در مورد خواسته‌های مصرف کننده پرداخته و ریسک کسب و کارشان را به حداقل می‌رسانند. شرکت‌ها از تحقیق بازار به معنی جمع‌آوری اطلاعات، ثبت اطلاعات، تحلیل اطلاعات و توزیع قاعده‌مند اطلاعات بازار استفاده می‌کنند.

نقش تحقیق بازار:

تحقیق بازار از موارد ضروری برای برنامه‌ریزی بازاریابی می‌باشد. درصورتی‌که در برنامه‌ریزی بازاریابی خود از تحقیق بازار استفاده کنید نتیجه بسیار مؤثرتر بوده و مخاطبان آن را بیشتر می‌پسندند. تحقیق بازار پایه و اساس فرآیند بازاریابی می‌آید و تمام تصمیم‌گیری‌ها به پشتوانه تحقیقاتی نیاز دارد. تحقیق بازار شامل برنامه‌ای است که چگونگی جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل داده‌ها را نشان می‌دهد و نتیجه آن برای تصمیمات بازاریابی و ایجاد کمپین های بازاریابی قدرتمند بسیار اهمیت دارد.

اهداف تحقیق بازار:

فارغ از نوع صنعت و کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید، تحقیق در بازار سه کارکرد زیر را در تجارتتان مشخص می‌نماید:

  1. دید کاملی از شرایط کنونی: یک تحقیق بازار خوب شما را از ترجیحات مصرف‌کنندگان و اقدامات رقبای شما مطلع می‌کند.
  2. علت اتفاق‌ها: با تأمین داده‌ها و توصیف آن‌ها و همچنین توضیح واضح و شفاف اطلاعات، شما را در تشخیص علت اتفاق‌ها همراهی می‌کند.
  3. کمک در شناسایی اتفاق‌های آینده: تحقیق درباره بازار شامل تمام روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای مشخص کردن بازارهایی است که بهترین پتانسیل را برای شما دارند. پس از پیش‌بینی اجرای نتایج تحقیق صورت خواهد گرفت.

انجام یک تحقیق بازار خوب به شما امکان جایگزینی در انتخاب‌ها را می‌دهد. امکان انتخاب در ارائه محصولات و خدمات بهتری که سودآوری بیشتری دارند را برایتان فراهم خواهد کرد. تحقیقات بازار خوب به شما امکان می‌دهد برنامه بازاریابی (Marketing Plan) کارآمدی تدوین کنید، توانایی خود را در برآوردن نیاز مشتری، نیاز به تغییر در بسته‌بندی، محصول، نحوه دسترسی و ارسال، قیمت‌گذاری و مواردی ازاین‌دست بسنجید.

انتهای مطلب/ لینک محتوا