کسب و کار در مسیر صحیح ...

برای شناخت مشتری رویکردهای متفاوتی مانند مشتری محوری، همراهی با مشتری و تمرکز بر مشتری وجود دارد اما مهم‌ترین تمایز در بازاریابی تفاوت “شناخت مشتری از دید مشتری” و “شناخت مشتری از دید شما” می‌باشد.

  1. شرکت‌ها معمولاً مشتریان خود را بر اساس داده‌های جمعیت شناختی همچون سن، جنسیت، موقعیت مکانی، تصمیم‌گیرندگان، تأثیرگذاران، نوع بازار، درآمد، اندازه شرکت سطح‌بندی می‌کنند؛ اما آیا با این روش می‌توان واقعاً مشتریان را شناخت؟
  2. داده‌های روان‌شناختی به شما کمک می‌کند تا دریابید مشتریان شما چه کسانی هستند. ویژگی‌های روان‌شناختی که بر روی نگرش‌هایی همچون شخصیت، ارزش‌ها، نگرش‌ها، علائق و سبک زندگی تأثیر می‌گذارد. زمانی که شما سعی می‌کنید کمپین‌های تبلیغاتی خود را هدفمند و متناسب باشخصیت مشتریان تنظیم کنید، ویژگی‌های روان‌شناختی بسیار مفید خواهند بود.
  3. ویژگی‌های رفتاری نیز همان‌طور که از نام آن پیداست، بر کنش یا واکنش و رفتار فرد نسبت به محصولات و پیام‌ها می‌پردازد. رفتارهایی که می‌تواند آگاهانه و یا ناآگاهانه اتفاق بیافتد. ویژگی‌های رفتاری آخرین قسمت از اطلاعات موردنیاز مشتریان شما خواهد بود، اطلاعاتی همچون وفاداری افراد به یک برند خاص.

به‌طور خلاصه:
– چه کسانی؟ (ویژگی‌های جمعیت شناختی)
– چرایی‌ها؟ (ویژگی‌های روان‌شناختی)
– چه رفتاری؟ (ویژگی‌های رفتاری)

به مثال زیر توجه کنید:
دانشجویان مرد بین ۲۰ تا ۲۴ سال با درآمد کمتر از ۲۰ میلیون تومان در سال که ازنظر اجتماعی فعال‌اند و علاقه خاصی به ورزش‌هایی دارند که در محیط آزاد انجام می‌شود. این‌ها به‌شدت به برند خاصی وابسته‌اند و با این نوع محصول آشنایی دارند.

این روش توصیف با جزئیاتش به شما کمک می‌کند تا بر بازار هدف خود متمرکز شوید و با استفاده از این ابزار گامی بلند در شناخت مشتریان خود بردارید.

انتهای مطلب/ لینک محتوا