کسب و کار در مسیر صحیح ...

بازاریابی الکترونیک بازاریابی در فضای مجازی و اینترنتی است. با ظهور اینترنت (دقت داشته باشید که منظور صرفاً وب نیست بلکه هر نوع انتقال دیتا مثل ایمیل) دسترسی به مشتریان سریع‌تر شد. شرکت‌ها دیگر مجبور نیستند به اسناد کاغذی که گاهی با ساعت‌ها یا حتی روزها تأخیر آماده می‌گردند تکیه کنند.

ازنظر جغرافیایی بازاریابی الکترونیک می‌تواند مشتریان هدف گسترده‌تری را مخاطب قرار دهد و محدودیت جغرافیایی برای فعالیت‌های بازاریابی بسیار کاهش می‌دهد؛ اما همان‌گونه که بازاریابی الکترونیک کار را برای شما آسان نموده است، برای رقبا نیز فعالیت‌های بازاریابی را تسهیل نموده است. درنتیجه تازه‌واردان به صنعت بدون هیچ اعلام قبلی و بدون آن‌که بدانید کجا هستند وارد بازار شما شده، فعالیت بازاریابی می‌کنند و تهدیدی در صنعت محسوب می‌گردند.

مسئله دیگر تغییری است که بازاریابی الکترونیک در رفتار مشتریان ایجاد نموده است. باوجود گزینه‌های بیشتر و محصولات جایگزین در دسترس در کنار رشد دانش مردم و پیچیده‌تر شدن آن‌ها، مشتریان شما به مشتریانی با وفاداری کم‌تر تبدیل می‌گردند. افراد به‌راحتی برندی را که استفاده می‌کنند چنان چه کیفیت آن اندکی بد شود، تغییر می‌دهند. این موضوع هم تهدیدی است برای مشتریان موجود و هم فرصتی برای افزایش سهم بازار سریع.

در بازاریابی الکترونیک این فرصت را داریم که نقاط ضعف رقبا را سریع‌تر کشف کنیم و در جذب مشتریان و توسعه سهم بازار خودمان تلاش کنیم.

معرفی برخی از ابزارهای بازاریابی الکترونیک

  • ایمیل مارکتینگ
  • پروموشن های الکترونیکی
  • بنرهای تبلیغاتی
  • روابط عمومی
  • مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
  • موتورهای جستجو
  • همکاری
  • شبکه‌های اجتماعی

ایمیل مارکتینگ

برای مکاتبه با مشتریان بالقوه و فعلی و معرفی محصول جدید به آن‌ها یکی از روش‌های ایمیل مارکتینگ است. برای انجام آن ابتدا به یک لیست از آدرس ایمیل‌های این افراد نیاز است.

برای تهیه لیست ایمیل‌ها می‌توان به یکی از دو شیوه زیر عمل کرد:

  1. جمع‌آوری ایمیل آدرس‌ها و تولید دیتابیس
  2. خرید دیتابیس آماده

پس اینکه لیست ایمیل‌ها آماده شد می‌توان به مشتریان فعلی و بالقوه ایمیل گروهی یا شخصی ارسال نمود. این ایمیل می‌تواند شامل آگاه‌سازی از پیشنهاد‌های جدید باشد یا ویژگی‌های یک محصول جدید را معرفی کند و یا هرگونه اطلاع‌رسانی دیگر به آن‌ها.

یک گزینه دیگر این است که به مشتریان اجازه دهیم خودشان انتخاب کنند که ایمیل آن‌ها در لیست یک ایمیل گروهی، خبرنامه و یا سرویس اطلاع‌رسانی قرار گیرد یا خیر. مشتریان احتمالاً این حالت را ترجیح می‌دهند چراکه کنترل بیشتری دارند و هر زمان بخواهند می‌توانند از لیست خارج شوند.

می‌توان کل مراحل ایمیل مارکتینگ را برون‌سپاری کرد. برخی شرکت‌ها دیتابیس را برای شما فراهم می‌کنند، ایمیل ارسال می‌نمایند و پاسخ‌ها را نیز مدیریت می‌کنند.

پروموشن های الکترونیکی

یکی از راه‌های معرفی پیشنهاد‌ها و تشویق مشتریان به خرید، پروموشن هاست.

چند روش پروموشن الکترونیکی به شرح زیر است:

  • نمونه (sampling):
  1. دسترسی محدود، در یک بازه زمانی محدود دسترسی به برخی محصولات وب‌سایتتان را باز بگذارید یا دسترسی محدود برای برخی محصولات قرار دهید.
  2. تور معرفی محصول، یک نمایش کامل از برخی محصولاتتان قرار دهید.
  • مسابقات: جهت شرکت دادن مشتریان در مسابقات می‌توان در زمان ورود افراد به سایت یک پرسشنامه در اختیار آن‌ها جهت پاسخ دادن گذاشت یا دعوت به ریجستر کردن نمود.
  • تخفیفات یا پیشنهادات رایگان: مثل ارائه تخفیف ۱۰% در یک بازه زمانی به مناسبتی خاص
  • جوایز: یک خرید مشتری منجر به افزایش اعتبار یا تخفیف در خریدهای بعدی گردد.

بهتر است در پروموشن ها با سایر ابزار بازاریابی حمایت گردند. مثلاً یک پروموشن خاص از طریق یک بنر تبلیغاتی در یک وب‌سایت پرمخاطب معرفی گردد.

بنرهای تبلیغاتی

منظور از بنرهای تبلیغاتی بیلبوردهای کوچک در حاشیه وب‌سایت هاست. این بنرها تأثیر زیادی در ایجاد آگاهی از برند دارند و فرصت فراوانی ایجاد می‌کنند که با کلیک روی آن‌ها وب‌سایت تبلیغ‌شده بازدید گردد. بنرها معمولاً به‌صورت انیمیشن هستند و در صفحه اصلی وب‌سایت قرار دارند یا به‌صورت pop-up در صفحه‌ای مجزا بازمی‌گردند.

پرداخت هزینه بنرهای تبلیغاتی به وب‌سایت میزبان (وب‌سایتی که بنر روی آن قرار گرفته است) معمولاً به دو شیوه صورت می‌پذیرد:

  1. هزینه هر هزار بازدید (Cost Per Thousand)
  2. پرداخت بابت هر کلیک (Pay Per Click)

مسئله مهم در بنرهای تبلیغاتی انتخاب سایت میزبان مناسب است. مثلاً یک فروشگاه موسیقی که مخاطبش اکثر جوانان هستند بهتر است در وب‌سایت یک فروشگاه لباس بنر تبلیغی خود را قرار دهد.

روابط عمومی

در یک سازمان روابط عمومی مشتریان، عرضه‌کنندگان، کارکنان و رسانه‌ها را از اخبار سازمان باخبر می‌سازد و معمولاً به نحوی این کار را انجام می‌دهد که اخبار خوب را با اندکی اغراق و اخبار بد را با کمی جلوه بهتر دادن.

در یک وب‌سایت این فعالیت‌ها از طریق خبرنامه، امکان چت در سایت و گزارش بر اخبار رسانه‌ها صورت می‌گیرد. این فعالیت می‌تواند برون‌سپاری گردد.

مدیریت روابط با مشتریان (CRM)

مدیریت روابط با مشتریان می‌تواند به‌سادگی نحوه ارتباط با مشتریان فعلی سازمان، اطلاع‌رسانی محصولات جدید و پرسش در خصوص خریدهای قبلی باشد. در سوی دیگر این طیف می‌تواند پیچیده‌تر باشد و شامل تحلیل داده‌ها جهت یافتن الگوی رفتار مشتریان باشد. درمجموع هدف مدیریت روابط شرکت با مشتریانش است به‌نحوی‌که نیازها و خواسته‌های آن‌ها را درک نماید و آن‌ها را از محصولات جدید آگاه سازد. با استفاده از یک نرم‌افزار CRM مناسب می‌توان ویژگی‌های جمعیت شناختی مشتریان، رفتار و ترجیحات آن‌ها را استخراج کرد.

برای جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان می‌توان خریدهای قبلی مشتریان را دنبال کرد. می‌توان بازدید آن‌ها از وب‌سایت، صفحاتی که بیشتر بازدید کرده‌اند و کوکی‌های آنان را پیگیری کرد. بدین طریق پربازدیدترین صفحات را پیدا کرد. همچنین می‌توان برخی اطلاعات مشتریان را در هنگام ریجستر کردن آن‌ها جمع‌آوری نمود.

موتورهای جستجو

بدون ایندکس شدن وب‌سایت و مخاطبانش به‌سختی و صرفاً از طریق تبلیغات دهان‌به‌دهان می‌توانند یکدیگر را بیابند. ازنقطه‌نظر بازاریابی الکترونیک باید تا جایی که می‌شود در معرض دید مشتریان قرار گرفت. به همین خاطر وب‌سایت موفق باید در موتورهای جستجو ایندکس گردد.

مشارکت و همکاری

مشارکت و پیوستن به فروشگاه‌های آنلاین. مشتریان ممکن است زمانی در یک فروشگاه آنلاین خرید می‌کنند با وب‌سایت دیگری آشنا شوند و از آن نیز بازدید کنند. بدین طریق که هر دو وب‌سایت بر اساس قرار دادن بنرهای تبلیغاتی یکدیگر در وب‌سایت هایشان توافق نمایند و با این روش بازدیدکنندگان هر دو افزایش یابد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا